Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Två nyheter i Google webmaster tools

stetoskop på tangentborg

Under sommaren lanserad Google två nya funktioner i webmaster tools. I denna post kan du läsa mer om hur du kan använda dem.

Testverktyg för robots.txt

Skärmdump på testverktyg för robots.txt

”To crawl, or not to crawl, that is the robots.txt question.”

Testverktyget för robots.txt hittar du under Genomsökningsåtgärder. Här kan du testa om en url blockeras och vilken rad i robots.txt som gör det. Du kan även göra ändringar i filen och testa dem direkt mot Googles olika spindlar. Viktigt att tänka på är att när du gjort de ändringar du vill så måste du uppdatera den robots.txt som ligger på din server, du kan alltså inte spara ändringarna i webmaster tools.

Internationell inriktning

Skärmdump från GWT på internationell inriktning

Internationell inriktning hittar du under Söktrafik. Här får du veta om du har något fel i din implementering av hreflang-taggar. De används för att förklara för sökmotorn om det finns motsvarande sidor på andra språkversioner, du kan läsa mer om hur du använder det i denna guide från Google. Det verktyget kontrollerar är två vanliga misstag:

  • Om alla versioner länkar till varandra, det vill säga om en engelsk version länkar till en spansk så måste även den spanska länka tillbaka till den engelska på motsvarande sätt för att det ska fungera.
  • Att språk eller landskoden är i korrekt format, ISO 639-1 eller ISO 3166-1 Alpha 2.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner