Sökmotorkonsult.se

Två nyheter i Google webmaster tools

stetoskop på tangentborg

Under sommaren lanserad Google två nya funktioner i webmaster tools. I denna post kan du läsa mer om hur du kan använda dem.

Testverktyg för robots.txt

Skärmdump på testverktyg för robots.txt

”To crawl, or not to crawl, that is the robots.txt question.”

Testverktyget för robots.txt hittar du under Genomsökningsåtgärder. Här kan du testa om en url blockeras och vilken rad i robots.txt som gör det. Du kan även göra ändringar i filen och testa dem direkt mot Googles olika spindlar. Viktigt att tänka på är att när du gjort de ändringar du vill så måste du uppdatera den robots.txt som ligger på din server, du kan alltså inte spara ändringarna i webmaster tools.

Internationell inriktning

Skärmdump från GWT på internationell inriktning

Internationell inriktning hittar du under Söktrafik. Här får du veta om du har något fel i din implementering av hreflang-taggar. De används för att förklara för sökmotorn om det finns motsvarande sidor på andra språkversioner, du kan läsa mer om hur du använder det i denna guide från Google. Det verktyget kontrollerar är två vanliga misstag:

  • Om alla versioner länkar till varandra, det vill säga om en engelsk version länkar till en spansk så måste även den spanska länka tillbaka till den engelska på motsvarande sätt för att det ska fungera.
  • Att språk eller landskoden är i korrekt format, ISO 639-1 eller ISO 3166-1 Alpha 2.

 

Sidan är senast uppdaterad 2021-01-13

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.