Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Två nyheter i Google webmaster tools

stetoskop på tangentborg

Under sommaren lanserad Google två nya funktioner i webmaster tools. I denna post kan du läsa mer om hur du kan använda dem.

Testverktyg för robots.txt

Skärmdump på testverktyg för robots.txt

”To crawl, or not to crawl, that is the robots.txt question.”

Testverktyget för robots.txt hittar du under Genomsökningsåtgärder. Här kan du testa om en url blockeras och vilken rad i robots.txt som gör det. Du kan även göra ändringar i filen och testa dem direkt mot Googles olika spindlar. Viktigt att tänka på är att när du gjort de ändringar du vill så måste du uppdatera den robots.txt som ligger på din server, du kan alltså inte spara ändringarna i webmaster tools.

Internationell inriktning

Skärmdump från GWT på internationell inriktning

Internationell inriktning hittar du under Söktrafik. Här får du veta om du har något fel i din implementering av hreflang-taggar. De används för att förklara för sökmotorn om det finns motsvarande sidor på andra språkversioner, du kan läsa mer om hur du använder det i denna guide från Google. Det verktyget kontrollerar är två vanliga misstag:

  • Om alla versioner länkar till varandra, det vill säga om en engelsk version länkar till en spansk så måste även den spanska länka tillbaka till den engelska på motsvarande sätt för att det ska fungera.
  • Att språk eller landskoden är i korrekt format, ISO 639-1 eller ISO 3166-1 Alpha 2.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner