Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Två nyheter i Google webmaster tools

stetoskop på tangentborg

Under sommaren lanserad Google två nya funktioner i webmaster tools. I denna post kan du läsa mer om hur du kan använda dem.

Testverktyg för robots.txt

Skärmdump på testverktyg för robots.txt

”To crawl, or not to crawl, that is the robots.txt question.”

Testverktyget för robots.txt hittar du under Genomsökningsåtgärder. Här kan du testa om en url blockeras och vilken rad i robots.txt som gör det. Du kan även göra ändringar i filen och testa dem direkt mot Googles olika spindlar. Viktigt att tänka på är att när du gjort de ändringar du vill så måste du uppdatera den robots.txt som ligger på din server, du kan alltså inte spara ändringarna i webmaster tools.

Internationell inriktning

Skärmdump från GWT på internationell inriktning

Internationell inriktning hittar du under Söktrafik. Här får du veta om du har något fel i din implementering av hreflang-taggar. De används för att förklara för sökmotorn om det finns motsvarande sidor på andra språkversioner, du kan läsa mer om hur du använder det i denna guide från Google. Det verktyget kontrollerar är två vanliga misstag:

  • Om alla versioner länkar till varandra, det vill säga om en engelsk version länkar till en spansk så måste även den spanska länka tillbaka till den engelska på motsvarande sätt för att det ska fungera.
  • Att språk eller landskoden är i korrekt format, ISO 639-1 eller ISO 3166-1 Alpha 2.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner