Sökmotorkonsult.se

Två nyheter i sökresultatet med syfte att behålla besökaren

Google fyller konstant på med nya tillägg i sökresultatet, och vi har kommit en lång väg från ett ”klassiskt” sökresultat med endast en länk och lite tillhörande text på väldigt kort tid.
Det jag kommer ta upp idag handlar dels om en ny sökruta i sökresultatet samt ett tillägg som visar mer detaljerad information om t.ex. en produkt som Google plockat ut från sajten och som visas ihop med sökresultatet. Den snabba slutsats vi drar av detta är att Google mer och mer fortsätter jobba mot att behålla besökaren i sökresultatet.

Vid varumärkessökningar har du möjlighet att se den nya sökrutan som speglar sajtens egen sökfunktion. Ifall det implementerats en korrekt uppmärkning på sajten kommer du bli skickad direkt till matchande landningssida efter du gjort sökningen. Saknar sajten korrekt uppmärkning kommer det fungera precis som när du gör en så kallas ”site:”-sökning, där du ser sajtens alla sidor i sökresultatet. Detta gör att du inte blir direkt skickad till sajten när du gjort sökningen, utan ett nytt sökresultat uppstår med de undersidor som matchar sökningen du gjort. Det som även sker när site-sökningen görs är att Adwords-annonser syns på sökningen av din sajt, vilket känns aningen girigt.
Tidigare har funktionen funnits genom mindre sökrutor som visas under specifika webbplatslänkar. Denna nya sökruta dyker upp ovanför webbplatslänkarna och blir därmed mer tydlig och lättanvänd.

Skärmavbild 2014-09-30 kl. 09.10.48
Det finns ytterligare ett tillägg som Google kallar för Structured Snippets som är Googles sätt att extrahera information och väsentliga delar från datatabeller på sajten. Dessa presenteras som individuella resultat-snuttar tillsammans med sökresultatet. Ett bra exempel på ”snuttar” kan vara mer ingående information om en specifik produkt vid en produktsökning. Upp till fyra olika ”snuttar” kan visas samtidigt, detta är dock något vi inte sett i Sverige ännu.

structured-snippet-example-nikon

Googles ambition har alltid varit visa upp relevanta resultat. Men tidigare har indikationen på ett relevant resultat varit att besökaren klickar på ett sökresultat och så fort som möjligt försvinner från Google. Alltså, ju kortare tid du spenderade på Googles söksida, desto mer relevant borde rimligtvis sökresultatet för sökfrågan varit. Den nya strategin verkar däremot vara att presentera så mycket information som möjligt så att besökaren får ett bättre underlag innan den klickar sig in på sajten. Google försöker alltså att besvara din sökfråga redan i sökresultatet, vilket även här stärker tesen om att Google vill behålla besökaren längre.

Frågan är ifall detta kommer ge ditt sökresultat en lägre CTR (Click-Trough-Rate) eller en bättre användarupplevelse?

Sidan är senast uppdaterad 2014-11-13

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?