Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Två nyheter i sökresultatet med syfte att behålla besökaren

Google fyller konstant på med nya tillägg i sökresultatet, och vi har kommit en lång väg från ett ”klassiskt” sökresultat med endast en länk och lite tillhörande text på väldigt kort tid.
Det jag kommer ta upp idag handlar dels om en ny sökruta i sökresultatet samt ett tillägg som visar mer detaljerad information om t.ex. en produkt som Google plockat ut från sajten och som visas ihop med sökresultatet. Den snabba slutsats vi drar av detta är att Google mer och mer fortsätter jobba mot att behålla besökaren i sökresultatet.

Vid varumärkessökningar har du möjlighet att se den nya sökrutan som speglar sajtens egen sökfunktion. Ifall det implementerats en korrekt uppmärkning på sajten kommer du bli skickad direkt till matchande landningssida efter du gjort sökningen. Saknar sajten korrekt uppmärkning kommer det fungera precis som när du gör en så kallas ”site:”-sökning, där du ser sajtens alla sidor i sökresultatet. Detta gör att du inte blir direkt skickad till sajten när du gjort sökningen, utan ett nytt sökresultat uppstår med de undersidor som matchar sökningen du gjort. Det som även sker när site-sökningen görs är att Adwords-annonser syns på sökningen av din sajt, vilket känns aningen girigt.
Tidigare har funktionen funnits genom mindre sökrutor som visas under specifika webbplatslänkar. Denna nya sökruta dyker upp ovanför webbplatslänkarna och blir därmed mer tydlig och lättanvänd.

Skärmavbild 2014-09-30 kl. 09.10.48
Det finns ytterligare ett tillägg som Google kallar för Structured Snippets som är Googles sätt att extrahera information och väsentliga delar från datatabeller på sajten. Dessa presenteras som individuella resultat-snuttar tillsammans med sökresultatet. Ett bra exempel på ”snuttar” kan vara mer ingående information om en specifik produkt vid en produktsökning. Upp till fyra olika ”snuttar” kan visas samtidigt, detta är dock något vi inte sett i Sverige ännu.

structured-snippet-example-nikon

Googles ambition har alltid varit visa upp relevanta resultat. Men tidigare har indikationen på ett relevant resultat varit att besökaren klickar på ett sökresultat och så fort som möjligt försvinner från Google. Alltså, ju kortare tid du spenderade på Googles söksida, desto mer relevant borde rimligtvis sökresultatet för sökfrågan varit. Den nya strategin verkar däremot vara att presentera så mycket information som möjligt så att besökaren får ett bättre underlag innan den klickar sig in på sajten. Google försöker alltså att besvara din sökfråga redan i sökresultatet, vilket även här stärker tesen om att Google vill behålla besökaren längre.

Frågan är ifall detta kommer ge ditt sökresultat en lägre CTR (Click-Trough-Rate) eller en bättre användarupplevelse?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Marie Fernholm, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden avsnitt 38

#38 Zuckerbergs hotell

Ingen kan väl ha missat de senaste veckornas artiklar om Facebook och Cambridge Analytica-skandalen. I avsnitt 38 av Sökpodden börjar vi såklart i denna soppa. Därefter dyker vi ner i ämnet SEO och hosting för att sist men inte minst prata om varför dynamiska annonser på Facebook blivit en sådan stor och effektiv funktion för många annonsörer.

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

I Google Analytics går det att applicera filter på vynivå. Vyfilter används för att filtrera och ändra data innan det når våra rapporter. Vi går här igenom vilka för- och nackdelar det finns samt att vi ger några exempel på vyfilter som alla med ett Google Analytics-konto bör fundera på att implementera.

GoogleCoin kryptovaluta

Google lanserar sin egen kryptovaluta – GCoin

Efter mycket hemlighetsmakeri och en hel del rykten släpper nu Google årets största Google-nyhet; i sommar kommer Googles egna kryptovaluta GCoin. Detta för att konkurrera med kryptovalutor som BitCoin, OneCoin och Ethereum. Det hela började med att Google i mars […]

Instagram bilder

Instagrambilder 2018 – så får du rätt storlek!

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram! Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig […]

Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren i Sökpodden avsnitt 37

#37 Googles ansvar

Så var det äntligen dags för denna månads avsnitt av Sökpodden. Denna gång inleder vi med den stora debatten kring Googles ansvar, vi dyker ned i vanliga missförstånd om SEO och så avslutar med en diskussion om annonsväxling på Google AdWords. Lyssna nu!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner