Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Två nyheter i sökresultatet med syfte att behålla besökaren

Google fyller konstant på med nya tillägg i sökresultatet, och vi har kommit en lång väg från ett ”klassiskt” sökresultat med endast en länk och lite tillhörande text på väldigt kort tid.
Det jag kommer ta upp idag handlar dels om en ny sökruta i sökresultatet samt ett tillägg som visar mer detaljerad information om t.ex. en produkt som Google plockat ut från sajten och som visas ihop med sökresultatet. Den snabba slutsats vi drar av detta är att Google mer och mer fortsätter jobba mot att behålla besökaren i sökresultatet.

Vid varumärkessökningar har du möjlighet att se den nya sökrutan som speglar sajtens egen sökfunktion. Ifall det implementerats en korrekt uppmärkning på sajten kommer du bli skickad direkt till matchande landningssida efter du gjort sökningen. Saknar sajten korrekt uppmärkning kommer det fungera precis som när du gör en så kallas ”site:”-sökning, där du ser sajtens alla sidor i sökresultatet. Detta gör att du inte blir direkt skickad till sajten när du gjort sökningen, utan ett nytt sökresultat uppstår med de undersidor som matchar sökningen du gjort. Det som även sker när site-sökningen görs är att Adwords-annonser syns på sökningen av din sajt, vilket känns aningen girigt.
Tidigare har funktionen funnits genom mindre sökrutor som visas under specifika webbplatslänkar. Denna nya sökruta dyker upp ovanför webbplatslänkarna och blir därmed mer tydlig och lättanvänd.

Skärmavbild 2014-09-30 kl. 09.10.48
Det finns ytterligare ett tillägg som Google kallar för Structured Snippets som är Googles sätt att extrahera information och väsentliga delar från datatabeller på sajten. Dessa presenteras som individuella resultat-snuttar tillsammans med sökresultatet. Ett bra exempel på ”snuttar” kan vara mer ingående information om en specifik produkt vid en produktsökning. Upp till fyra olika ”snuttar” kan visas samtidigt, detta är dock något vi inte sett i Sverige ännu.

structured-snippet-example-nikon

Googles ambition har alltid varit visa upp relevanta resultat. Men tidigare har indikationen på ett relevant resultat varit att besökaren klickar på ett sökresultat och så fort som möjligt försvinner från Google. Alltså, ju kortare tid du spenderade på Googles söksida, desto mer relevant borde rimligtvis sökresultatet för sökfrågan varit. Den nya strategin verkar däremot vara att presentera så mycket information som möjligt så att besökaren får ett bättre underlag innan den klickar sig in på sajten. Google försöker alltså att besvara din sökfråga redan i sökresultatet, vilket även här stärker tesen om att Google vill behålla besökaren längre.

Frågan är ifall detta kommer ge ditt sökresultat en lägre CTR (Click-Trough-Rate) eller en bättre användarupplevelse?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

404 sidor med länkar pekade till sig

Hitta 404-sidor med länkar pekade till sig

Tar du bort sidor på din webbsajt som har länkar pekade till sig behöver du göra en 301 redirect för att ta tillvara på länkkraften. Här beskriver vi hur du hittar 404-sidor med länkar pekade till sig.

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner