Sökmotorkonsult.se

Två termer med annorlunda klickbild

Efter ganska många år som sökmotoroptimerare har jag sett att hur man klickar i sökresultatet nästan alltid följer samma princip. Ungefär 42% klickar på första resultatet nästan ingen klickar på saker på andra sidan osv. Det kan variera lite beroende på titlar och om det är ett specifikt varumärke som sökts och just det företaget ligger ett men i stort sett följer det diagrammet nedan.

Jag har däremot stött på två termer där den här bilden ser helt annorlunda ut. Jag har haft möjlighet att mäta klick på dessa termer på flera positioner och jag blev klart förvånad när jag såg hur det såg ut. Sökorden vi pratar om är Rakeback och Smslån. Jag har faktiskt själv aldrig optimerat för smslån men jag har sett en hel del trafikdata på termen i alla fall. Rakeback har jag jobbat länge med så där är det än säkrare uppgifter.

Det är nämligen så att på dessa termer rör sig folk neråt i resultatet. Det kan hända ibland på en del termer som till exempel är väldigt forskningsinriktade och har mycket liten annan trafik, att snittsökaren helt enkelt går igenom allt som hittas men på termer som inte är det ska det egentligen inte hända. På dessa sökord görs det däremot och troligtvis av helt olika anledningar.

För smslån är det faktiskt en ganska sorglig anledning, det är nämligen så att många tar lån från flera långivare. Man kan vanligtvis inte ta tio smslån från en och samma långivare men man kan ta ett vardera från tio. Om man behöver 30 000 kr snabbt så kan man låna på det sättet (och betala ruskiga räntor för det). Om man sökmotoroptimerar för termen kommer man märka att antalet besökare eller antalet lån inte ökar lika dramatiskt som det skulle gjort om det var en annan term däremot ökar kreditvärdigheten på besökarna enormt. Om man har position 8 så får man de besökare som faktiskt redan har flera lån medan om man ligger på position 1 så får man de som hittills är utan. (Jag vill bara påpeka att jag tycker smslån är en smutsig bransch men att var och en får ansvara för sig själv, jag tänker inte lägga mig i).

Anledningen när det gäller rakeback är en helt annan. Många är inte bekanta med termen (det är också anledningen till att det ser ut som det gör) så jag ska förklara. När man spelar poker tas en avgift ut på varje vunnen pott, den avgiften kallas Rake. Om man spelar mycket kan den här avgiften bli väldigt stor, faktiskt större än den mängd pengar man vinner eller förlorar. Därför har det dykt upp en typ av Cashback för poker, sk Rakeback. Spelaren får tillbaka en viss procent av raken till exempel i slutet på månaden. Det handlar om priskonkurrens och sk Targeted Pricing, man ger helt enkelt ett bättre pris till dom som är priskänsliga i det här fallet de som spelar så pass mycket att det gör skillnad.

Vanligtvis känner man inte ens till att det finns rakeback innan man är tillräckligt van pokerspelare för att det ska spela roll och det här innebär två saker, dels att det inte är så väldigt många som söker, dels att de som söker gör det ganska noga. Anledningen till att de sökte från första början är ju att de är priskänsliga och det gör att de inte nöjer sig med första bästa resultat. De kommer i större utsträckning faktiskt jämföra de erbjudanden som finns på de olika siterna.

Som en liten kuriosa kan jag tillägga att Rakeback tillhör de allra mest konkurrensutsatta sökord man kan hitta trots att det är så litet, dett för att det enbart är pokerspelare som spelar för riktiga pengar och som dessutom gör det i stor utsträckning. De är alltså mycket värdefulla och kan generera saftiga förtjänster för dem som lyckas nå resultat.

8 kommentarer

  1. En liten fundering när jag läser alla dina SEO-artiklar. Du har ju helt och hållet skippat H1/H2-taggar och liknande. Borde inte det vara bättre ur SEO-synpunkt att ha med några sådana i varje artikel?

    Kommentar av Ekorren

  2. Vad menar du?

    Kommentar av Magnus

  3. Tänker på att du har h1 högst upp och sedan en textmassa utan fler indelningar i h2, h3 och liknande. Borde inte fler styckeindelningar, med tillhörande h2/h3, vara bättre ur SEO-synpunkt?

    Kommentar av Ekorren

  4. Många av dem använder H2-H6 men bara där det passar. Det är bra ur SEO-hänseende att använda sig av dem men som med allt gäller det att inte överanvända. Det är viktigt att inse att det inte är någon automatisk väg till framgång däremot, de här taggarna betyder allt mindre.

    Kommentar av Magnus

  5. En helt annan fråga: när jag skriver ett inlägg här så kommer min webbplats med som länkurl (dvs det som jag matar in som webbplats när jag skriver ett inlägg). Men när jag kollar gamla inlägg så har urlen bytts ut mot bara namnet, dvs ingen länk. Ser att detta hänt för alla mina kommentarer. Märker att det även sker med andras signaturer dvs att den url de förmodligen angett helt tagits bort på kommentaren. Dock inte skett med alla signaturer vad jag kan se. Är det någon bugg i ert system eller har ni någon antispam på säg max 1 kommentar per dag eller liknande?!? Blev mäkta konfunderad när jag först trodde att det bara var mina kommentarer.

    Kommentar av Ekorren

  6. När vi upplever att det handlar om kommentarer som är irrelevanta till posten eller på annat sätt bryter mot riktlinjerna för kommentarer så finns två varianter, antingen publiceras kommentaren utan länk (om den anses ha ett värde) eller så publiceras den inte alls.

    Kommentar av Magnus

  7. Ber om ursäkt om jag brutit mot några riktlinjer för kommentarer. Tycker inte jag har fulat mig på något sätt och kan ej hitta någon info om riktlinjer på er sajt så jag har svårt att veta vad jag gjort galet. :/

    Kommentar av Ekorren

  8. Kan bara tänka mig en sak då jag ser att det är samma krav på andra bloggar: ej tillåtet att jag haft alias istället för mitt eget namn i inläggen? Så, nu är det ändrat och kommer respekteras…får se om det blir någon skillnad (om det nu var det som var problemet). Ha det!

    Kommentar av Jole

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.