Sökmotorkonsult.se

Tvätta länkar

Tvätt

Vi ska titta på lite mer avancerad SEO idag och det handlar om att tvätta länkar. Länktvätt är en metod som kan ge dig ordentligt med riktigt bra länkar om det görs rätt men det kräver ofta lite erfarenhet inom sökmotoroptimering, därav faller det in under avancerad SEO.

För att helt och hållet förstå hur man tvättar länkar och varför så behöver vi förstå hur Google ser på kluster. Om alla dina länkar till dina siter alltid kommer från samma siter, eller samma kluster av siter kommer det för eller senare ta stopp på hur bra positioner du kan få. Det kan till och med hända att du helt tappar dina positioner om det når en viss skala. Googles algoritm är nämligen smart och lär sig att känna igen det här, mycket tack vare den stora mängd information Google har om dina siter. Det handlar om allt från Whois och ip-nummer till vilka siter som länkar till varandra. Man vill alltså oftast undvika klustereffekter.

Vi ska titta på ett exempel för att förstå klustereffekter: Du äger 11 siter, en av dessa är den site du tjänar pengar på och de andra är byggda för att skicka den siten till så bra positioner som möjligt. Hur gör du nu? Länkar du alla 11 siterna till varandra, länkar du de 10 siterna till varandra och till den 11:e som inte länkar tillbaka? Jag skulle vilja säga att om alla 11 länkar till varandra kommer resultaten i bästa fall bli skakiga, om ingen av dem länkar till varandra så får du ingen styrka i nätverket och kommer ingenstans. Här kommer länktvätt in.

4 vägs-länkar

Länktvätt går ut på att få de länkar du kan skapa att inte komma från ditt kluster av siter. Om du kan lyckas med det här har du en klar väg till framgång. Ett gammalt hederligt knep att göra det här är 4:vägs länkbyten. Du länkar till någon annans site mot att han från ytterligare en site (som inte är kopplad till den du länkade till på något sätt) länkar till din site som du vill ta posititioner med.

Det här går förstås bara att göra i ganska begränsad omfattning, det kräver ju att du arbetar med att byta länkar hela tiden. Den rimliga lösningen här är att se till att det görs automatiskt och det är då det blir tvätt av länkar. Man kan prata om tvätt i några andra sammanhang men jag väljer att ta upp det här eftersom det handlar om det allra renaste sättet och ett sätt som kan generera väldigt mycket automatiska länkar.

Nu ska vi komma ihåg att länktvätt inte är något nytt fenomen, det har gjorts sedan 2000-talets början och det är inte helt få som gjort det. Jag ska visa ett exempel på hur det kan göras, riktigt enkelt, som har använts hur många gånger som helst.

Du sätter upp en länkkatalog (vi vet att länkkataloger har begränsat värde men det är så här det har gjorts och katalogens värde är inte så viktigt i sammanhanget). Du kräver tillbakalänk för att man ska få listas i katalogen, nästan alla färdiga script har den här förmågan inklusive automatisk kontroll av tillbakalänkarna. Knepet är att ändra så att länken inte ska peka till katalogen utan till en tredje site, den du vill ha länkar till. Många kommer länka till den för att de vill finnas i katalogen och alla automatiska script som sköter länkkatalogs-submissions kommer dessutom göra det utan att tveka. Det enda problemet med den här lösningen är att du kommer få väldigt skräpiga länkar så jag skulle föreslå att du väljer en smartare nisch än just länkkataloger. Nedan följer ett exempel som är smartare men som kräver att du är en kallhamrad typ.

Om du inte har några skrupler

Här följer ett exmpel som fungerar utmärkt om du inte har några skrupler, tyvärr har jag själv en hel massa så det här är kanske inte en metod som jag själv skulle välja. Det fungerar däremot och jag har sett det göras med stor framgång.

  1. Sätt upp en bloggportal av typen Technorati.com. Se till att jaga in en massa PageRank till den så att den ser väldigt attraktiv ut för bloggare som förstår att de vill synas i sökmotorer (de som förstår kommer förklara för alla andra).
  2. Kräv verifiering av alla bloggar som ska listas i portalen, så som Technorati gör. Man måste skriva en post med en länk i för att kunna synas på portalen. Det som skiljer sig från Technorati eller övriga portaler är att du ser till att man måste länka till en annan sida. Ett knep är att ha en sida per ämne, om du vill synas i skumraskportalen.se’s kategori för Hemslöjd ska du länka till skumrask-hemslojd.se. Om du dessutom ser till att du behöver länka till en specifik sida för din blogg så har du i princip redan vunnit. Du kräver länk till Skumrask-hemslojd.se/bloggensnamn.
  3. Ett år senare när bloggposten är glömd någonstans långt nere i hierarkin gör du en redirect av den specifika sidan till den site du vill ska ta en position på sökordet Hemslöjd. Du har förstås ett script som gör det här automatiskt när listningar blivit ett år gamla.

Som sagt, om du har skrupler är det inte genomförbart men jag har sett det göras många gånger och det fungerar lika bra varje gång. Dessutom slutar det inte att generera länkar utan det blir bara mer och mer ju längre tiden går.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

6 kommentarer

  1. Nej Magnus,

    Rent hypotetiskt nu… ;) Varför göra detta på endast en post? Varför inte göra det genom ett pingback-system för varenda post som finns i din blogg? Ett exempel på sådan tjänst är Topsy.com. Den skickar en ping-back till en listning för alla de tweets/retweets som fu fått om ett inlägg. På så sätt kan du ackumulera länkar över en mycket längre tid och dessutom redirecta dem till flera domäner för att åstadkomma rätt co-citation och undvika en för smal klustereffekt.

    //Jesper

  2. Det är naturligtvis helt riktigt, min tanke var att en enda gammal post skulle falla i glömska och därmed inte vara så uppenbar när den blev redirectad.

    Kommentar av Magnus

  3. Jo. Det är sant, och systemet är väldigt fult även om det inte är så svårt att bygga upp. Tror dessutom att det som du säger skulle fungera riktigt bra om man bearbetade gamla poster som folk inte bevakar.

  4. Nog är det fult alltid, ska följa upp imorgon vid lunch med ytterligare en artikel om en fulmetod.

    En annan liknande metod som jag funderat en del över (faktiskt varit nervös över) är url-förkortare. Vad händer om man har en tjänst där länken när den blivit ett år gammal börjar peka någon annan stans?

    Kommentar av Magnus

  5. Jo. Man får väl hålla ögonen öppna för när de där url-förkortarna börjar säljas :) Det som är turen där är väl att det bara handlar om att en domän kommer länka.. dvs. där 301:an för url-förkortaren ligger… det blir inte riktigt samma effekt som med pingback-tjänsterna… dvs. om inte för många har överanvänt backtype i vilket fall man verkligen kan börja skjuta ner sajter med alla bloggkommentarer som genereras genom retweets… hur som helst.. något att hålla ögonen öppna inför…

  6. Bra artikel och gillar att ni tar upp inlänkningsarbetet som för många är så nära digerdöden man kan komma och folk nästan springer iväg när man börjar prata om effektivt länkarbete. Det är trots allt en väldigt stor del av SEO arbetet…

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?