Sökmotorkonsult.se

Twitter för SEO

Twitter SEO

Du har säkert hört det massor av gånger förut, Twitter är användbart för dig som försöker dig på SEO. Det låter som att du kan få hundratals länkar för att folk retweetar det du skriver och att du kommer rusa till toppen av sökresutlatet. Det är inte sant, inte direkt i alla fall.

Twitter kan vara enormt användbart för en sökmotoroptimerare men det handlar till 100% om sekundäreffekter. Till att börja med så sitter det nofollow-tagg på samtliga länkar på Twitter, det betyder alltså att Google bortser från dem. Även om det inte var så så skulle det ändå bara vara länkar från en enda site som dessutom länkar ut i massor. Du skulle få en mycket liten del av Twitters styrka, du kan ju testa ta Twitters ohyggliga Pagerank (9) och dela med antalet utlänkar (gör en gissning på antalet själv, du gissar säkert lika bra som jag) så får du en rimlig uppfattning. Twitter har heller ingen vidare relevans till vad du håller på med om du inte bygger en direkt konkurrent.

Twitter-länkar är alltså skräp för SEO

Oavsett vad folk säger så spelar länkarna från Twitter ingen som helst roll när det gäller SEO, om vi tittar på direkta effekter. Om vi däremot börjar titta på indirekta effekter så blir situationen en helt annan. Om du har byggt upp en liten skara vänner som har samma intressen som du så vet du ju att länkarna ger intresserade besökare som dessutom gillar dig. Det här är ett guldläge.

Om du lyckas producera bra grejer som dina anhängare på Twitter gillar så sköter sig din SEO mer eller mindre utan din inblandning. Du lanserar en ny produkt, slänger ut en bra tweet om den och dina vänner uppskattar den. Här kan det börja komma länkar. Det har mig veterligen inte publicerats någon riktig data så jag ska ge dig en någorlunda kvalificerad gissning, Twitteranvändare har i högre grad en vanlig blogg än gemene man. Om du liksom jag är beredd att tro på det här så kommer vi till en slutsats: Vänner till dig, som har en blogg och gillar det du gör får se en produkt som dom tycker är bra. Sannolikheten att de bloggar om dig är klart högre än om du mailar ut ett mail till någon som inte har en kontakt med dig eller inte gillar dig. Twitter är vansinnigt användbart för SEO.

En annan sekundäreffekt är realtidssök. Nu har det visserligen inte genomförts i någon större utsträckning men det blir mer och mer. Tweets visas i allt högre grad i de organiska sökresultaten. Det är kanske inte SEO så som vi vanligtvis ser på det men en tweet i sökresultatet är ju faktiskt också en kanal in till dig. Jag har personligen inte så stor tro på realtidssök som marknadsföringskanal men många andra tycker att det är väldigt hejigt så det kan vara värt att testa sig fram här.

En tredje och sista sekundäreffekt är att du med hjälp av Twitter dessutom bygger nya relationer. Det handlar ju inte bara om att dina klasskamrater flockas ihop i en sorts 9B-grupp. Du kan knyta kontakter med andra bloggare, med sökmotoroptimerare eller med konkurrenten till och med. Samarbete är en bra och enkel väg till framgång inom SEO och Twitter är ett väldigt bra redskap för samarbete.

Sökmotorkonsult.se finns naturligtvis också på Twitter för dig som är intresserad.

Sidan är senast uppdaterad 2010-04-08

En kommentar

  1. Detta var en enkel förklaring. Satt just och funderade på hur jag skall använda twitter på rätt sätt och så fick jag det förklarat:)
    Tack mannen!

    Som alltid bra info!

    Petter Hedman

    Kommentar av Petter Hedman

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.