Sökmotorkonsult.se

Twitter för SEO

Twitter SEO

Du har säkert hört det massor av gånger förut, Twitter är användbart för dig som försöker dig på SEO. Det låter som att du kan få hundratals länkar för att folk retweetar det du skriver och att du kommer rusa till toppen av sökresutlatet. Det är inte sant, inte direkt i alla fall.

Twitter kan vara enormt användbart för en sökmotoroptimerare men det handlar till 100% om sekundäreffekter. Till att börja med så sitter det nofollow-tagg på samtliga länkar på Twitter, det betyder alltså att Google bortser från dem. Även om det inte var så så skulle det ändå bara vara länkar från en enda site som dessutom länkar ut i massor. Du skulle få en mycket liten del av Twitters styrka, du kan ju testa ta Twitters ohyggliga Pagerank (9) och dela med antalet utlänkar (gör en gissning på antalet själv, du gissar säkert lika bra som jag) så får du en rimlig uppfattning. Twitter har heller ingen vidare relevans till vad du håller på med om du inte bygger en direkt konkurrent.

Twitter-länkar är alltså skräp för SEO

Oavsett vad folk säger så spelar länkarna från Twitter ingen som helst roll när det gäller SEO, om vi tittar på direkta effekter. Om vi däremot börjar titta på indirekta effekter så blir situationen en helt annan. Om du har byggt upp en liten skara vänner som har samma intressen som du så vet du ju att länkarna ger intresserade besökare som dessutom gillar dig. Det här är ett guldläge.

Om du lyckas producera bra grejer som dina anhängare på Twitter gillar så sköter sig din SEO mer eller mindre utan din inblandning. Du lanserar en ny produkt, slänger ut en bra tweet om den och dina vänner uppskattar den. Här kan det börja komma länkar. Det har mig veterligen inte publicerats någon riktig data så jag ska ge dig en någorlunda kvalificerad gissning, Twitteranvändare har i högre grad en vanlig blogg än gemene man. Om du liksom jag är beredd att tro på det här så kommer vi till en slutsats: Vänner till dig, som har en blogg och gillar det du gör får se en produkt som dom tycker är bra. Sannolikheten att de bloggar om dig är klart högre än om du mailar ut ett mail till någon som inte har en kontakt med dig eller inte gillar dig. Twitter är vansinnigt användbart för SEO.

En annan sekundäreffekt är realtidssök. Nu har det visserligen inte genomförts i någon större utsträckning men det blir mer och mer. Tweets visas i allt högre grad i de organiska sökresultaten. Det är kanske inte SEO så som vi vanligtvis ser på det men en tweet i sökresultatet är ju faktiskt också en kanal in till dig. Jag har personligen inte så stor tro på realtidssök som marknadsföringskanal men många andra tycker att det är väldigt hejigt så det kan vara värt att testa sig fram här.

En tredje och sista sekundäreffekt är att du med hjälp av Twitter dessutom bygger nya relationer. Det handlar ju inte bara om att dina klasskamrater flockas ihop i en sorts 9B-grupp. Du kan knyta kontakter med andra bloggare, med sökmotoroptimerare eller med konkurrenten till och med. Samarbete är en bra och enkel väg till framgång inom SEO och Twitter är ett väldigt bra redskap för samarbete.

Sökmotorkonsult.se finns naturligtvis också på Twitter för dig som är intresserad.

En kommentar

  1. Detta var en enkel förklaring. Satt just och funderade på hur jag skall använda twitter på rätt sätt och så fick jag det förklarat:)
    Tack mannen!

    Som alltid bra info!

    Petter Hedman

    Kommentar av Petter Hedman

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner