Sökmotorkonsult.se

Kommer Twitter tappa all söktrafik?

I och med uppdateringen av Twitter som rullar ut så finns det en överhängande risk att siten tappar nästan all sin söktrafik. Till skillnad mot gamla versionen (det här kan vara tillfälligt eftersom det just nu är en preview) så har det smugit in ett litet # i sökvägarna för alla profiler.

Det låter kanske inte som det allra viktigaste i en sökmotoroptimering att sökvägarna är prydliga och i vanliga fall är det inte så himla viktigt. # har en liten särställning här däremot. Tecknet antyder nämligen att det är en länk som går till ett ankare på samma sida snarare än till en ny sida.

Jämför

Gamla: twitter.com/sokmotorkonsult

Preview: twitter.com/#!/sokmotorkonsult

Det kan som sagt hända att det här är en temporär lösning där man valt att använda sig av #! bara för att hålla profilerna skilda från de äkta profilerna under preview-stadiet. Det kan också hända att man gjort om systemet. Om det är fallet så innebär det att alla profiler nästan helt säkert kommer försvinna ur Googles index, ta och titta på cachen på min profil t ex:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http%3A//twitter.com/%23!/sokmotorkonsult&strip=1

Jag lät hela Googles sökväg för cachen stå i klartext för att du ska se vilken det är, det är nämligen så att det som finns i cachen är Twitters startsida, allt efter # räknas ju som en hänvisning till en plats på sidan (som då inte finns). Om det här rullas ut på riktigt kommer Twitter tappa positioner på en del riktigt stora sökord, Kim Kardashian och Heidi Montag är två bra exempel.  Vi får för deras skull hoppas att det är temporärt.

12 kommentarer

  1. Bra spaning! Ett visst storbolag jag var anställd hos tidigare hade samma problematik och IT vägrade skriva om url:erna… suck… konstigt att Twitter skriver om dem åt andra hållet :)

  2. Jag har sett det totalt förstöra en jättesite som tjänade väldigt mycket pengar på sin seo, skrämmande.

    Kommentar av Magnus

  3. Måste man inte skilja på vad Google kan och vilket värde de sätter på olika lösningar. Bara för att de kan behöver inte betyda att de sätter något värde på det.

    Kommentar av Fredrik

  4. Jo, det är förstås sant, hur bra det går att optimera också. Just när det gäller ankare på det här viset har jag som sagt sett stora siter avindexeras helt.

    Kommentar av Magnus

  5. […] Sökmotorkonsult kikar på Twitter och SEO […]

    Pingback av Vecka 39 – Familjen växer! - PRODUKTION203

  6. Magnus: Intressant, kan du nämna vilka sajter det handlar om? Är detta även efter Google påstått att de kan crawla dessa sajter? Låter mycket underligt.

    Kommentar av Tobias

  7. Jag kan tyvärr inte göra det för det handlar om kunder.

    När det gäller det dokument som Carl pratar om så uppfattar jag dessutom att det inte står att de kan spindla sidorna utan de vill att man ska skapa korresponderande sidor och Google kan sedan matcha ihop dessa med de man använder.

    Kommentar av Magnus

  8. Jag tror du kan ha blandat ihop det nya Twitterinterfacets nya AJAX-funktionalitet när man är inloggad med att Twitter börjat använda nya URLer. Kolla på t ex http://en.wikipedia.org/wiki/Fragment_identifier#Examples under AJAX. Om man är utloggad och går in på twitter.com/#!/sokmotorkonsult så forwardas man ju också till den vanliga sökvägen. Samma typ av beteende kan man se på Facebook och andra sidor som använder mycket javascript.

    Kommentar av Johannes

  9. Låt oss för Twitters skulle hoppas att du har rätt och att de inte rullar ut det fullt ut. Kom ihåg att före ”nya twitter” så kom man till /sokmotorkonsult snarare än #!/sokmotorkonsult även som inloggad.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Vad säger du? Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började jobba med det? Rösta och ge din syn på saken!

Michael Wahlgren, Jonathan Olsson och Alexander Bergström i avsnitt 69 av Sökpodden

#69 Trösklar

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Denna gång diskuteras trösklar för AdRank, vi genomför en SEO-clinic och så säger vi tack och hej till BMM efter tio års trogen tjänst. Du lyssnar väl?