Sökmotorkonsult.se

Kommer Twitter tappa all söktrafik?

I och med uppdateringen av Twitter som rullar ut så finns det en överhängande risk att siten tappar nästan all sin söktrafik. Till skillnad mot gamla versionen (det här kan vara tillfälligt eftersom det just nu är en preview) så har det smugit in ett litet # i sökvägarna för alla profiler.

Det låter kanske inte som det allra viktigaste i en sökmotoroptimering att sökvägarna är prydliga och i vanliga fall är det inte så himla viktigt. # har en liten särställning här däremot. Tecknet antyder nämligen att det är en länk som går till ett ankare på samma sida snarare än till en ny sida.

Jämför

Gamla: twitter.com/sokmotorkonsult

Preview: twitter.com/#!/sokmotorkonsult

Det kan som sagt hända att det här är en temporär lösning där man valt att använda sig av #! bara för att hålla profilerna skilda från de äkta profilerna under preview-stadiet. Det kan också hända att man gjort om systemet. Om det är fallet så innebär det att alla profiler nästan helt säkert kommer försvinna ur Googles index, ta och titta på cachen på min profil t ex:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http%3A//twitter.com/%23!/sokmotorkonsult&strip=1

Jag lät hela Googles sökväg för cachen stå i klartext för att du ska se vilken det är, det är nämligen så att det som finns i cachen är Twitters startsida, allt efter # räknas ju som en hänvisning till en plats på sidan (som då inte finns). Om det här rullas ut på riktigt kommer Twitter tappa positioner på en del riktigt stora sökord, Kim Kardashian och Heidi Montag är två bra exempel.  Vi får för deras skull hoppas att det är temporärt.

12 kommentarer

  1. Bra spaning! Ett visst storbolag jag var anställd hos tidigare hade samma problematik och IT vägrade skriva om url:erna… suck… konstigt att Twitter skriver om dem åt andra hållet :)

  2. Jag har sett det totalt förstöra en jättesite som tjänade väldigt mycket pengar på sin seo, skrämmande.

    Kommentar av Magnus

  3. Måste man inte skilja på vad Google kan och vilket värde de sätter på olika lösningar. Bara för att de kan behöver inte betyda att de sätter något värde på det.

    Kommentar av Fredrik

  4. Jo, det är förstås sant, hur bra det går att optimera också. Just när det gäller ankare på det här viset har jag som sagt sett stora siter avindexeras helt.

    Kommentar av Magnus

  5. […] Sökmotorkonsult kikar på Twitter och SEO […]

    Pingback av Vecka 39 – Familjen växer! - PRODUKTION203

  6. Magnus: Intressant, kan du nämna vilka sajter det handlar om? Är detta även efter Google påstått att de kan crawla dessa sajter? Låter mycket underligt.

    Kommentar av Tobias

  7. Jag kan tyvärr inte göra det för det handlar om kunder.

    När det gäller det dokument som Carl pratar om så uppfattar jag dessutom att det inte står att de kan spindla sidorna utan de vill att man ska skapa korresponderande sidor och Google kan sedan matcha ihop dessa med de man använder.

    Kommentar av Magnus

  8. Jag tror du kan ha blandat ihop det nya Twitterinterfacets nya AJAX-funktionalitet när man är inloggad med att Twitter börjat använda nya URLer. Kolla på t ex http://en.wikipedia.org/wiki/Fragment_identifier#Examples under AJAX. Om man är utloggad och går in på twitter.com/#!/sokmotorkonsult så forwardas man ju också till den vanliga sökvägen. Samma typ av beteende kan man se på Facebook och andra sidor som använder mycket javascript.

    Kommentar av Johannes

  9. Låt oss för Twitters skulle hoppas att du har rätt och att de inte rullar ut det fullt ut. Kom ihåg att före ”nya twitter” så kom man till /sokmotorkonsult snarare än #!/sokmotorkonsult även som inloggad.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner