Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Twitters effekt på sökresultaten

Den 11:e, alltså för 5 dagar sedan påbörjade vi med hjälp av våra vänner på Twitter och Facebook ett test på effekten på Tweets, Shares och Likes på sökresultaten. Med hjälp av ett mycket hjälpsamt community lyckades vi skrapa ihop nära 90 Tweets och mer än 20 Shares och Likes. Den aktuella sidan på den här bloggen hade legat stilla i sökresultatet för Pagerank på position 15 ett längre tag och nu var meningen att vi skulle utvärdera resultatet Twitter och Facebook har på sökresultaten.

Sanningen är den att det inte blivit några förbättrade resultat alls. Under en kort period klättrade sidan i resultatet 2 positioner till 13 men det är en så pass liten förbättring att det mycket väl kan bero på de länkar som kommer av att folk twittrar. I många fall återpubliceras twitterflöden på bloggar och andra ställen vilket kan ligga bakom förändringen i resultatet. Det ligger alltså utan tvekan inom felmarginalen. Nu efter någon dag till har sidan faktiskt ramlat ner till en 16:e position vilket gör det ett steg sämre än innan testet.

Frågan är då om testet gjorts i för liten skala men den mängd tweets som faktiskt gjorts om sidan är ansenlig för det svenska indexet. De som retweetat är alla typer av twittrare varav många måste räknas som väldigt inflytelserika med svenska mått. Det går alltså inte att räkna med att få särskilt mycket fler tweets eller från ”viktigare” twittrare även om en större investering skulle göras för att nå ut med en Twitter-kampanj.

Det kan förstås vara så att det krävs fler än en faktor för att trigga en effekt, nu valdes till exempel en gammal post för att QDF (Query Deserves Freshness) inte skulle påverka resultatet, det är en inneboende egenskap i Googles algoritm som lyfter nytt material till en bättre position än det skull förtjänat om det inte var färskt.

Vi kan alltså inte ur den här datan dra någon annan slutsats än att Tweets och Shares som enskild faktor påverkar mycket lite eller inget. Nu finns det förstås anledning att upprepa testet men för den här bloggens räkning nöjer vi oss med att konstatera att nästan vilken länk som helst är bättre än en rejäl dos Twitter. Om du är ute efter att förbättra din trafik från sökmotorer är Twitter och Facebook ingen väg framåt.

Vi kommer förstås fortsätta bevaka resultaten ifall det skulle komma någon fördröjd reaktion.

20 kommentarer

  1. Testet fortsätter! Var själv med och RT:ade och tyckte att det skulle bli intressant. Var även säker på att placeringen skulle ändras

    Kommentar av

    Arman Momeni

  2. Kan det inte ha andra vinster för SEO? Folk som twittrar har ju ofta en eller fler publiceringsplattformar. Genom att något får uppmärksamhet på Twitter länkar fler självmant från t.ex. bloggar.

    Kommentar av

    Pontus Löf

  3. Kanske det inte inverkar ännu på de svenska resultaten? Seoptimize fick i alla fall resultat när de testade med en helt ny sida här: http://goo.gl/og5uV
    Dock så kan ju dess resultat också bero på att tweets hamnade på hemsidor och bloggar som tillfälliga länkar.. btw, ger förkortade url:ar också länkkraft?

  4. Jo, du har helt rätt Pontus men indirekta effekter är inte så intressanta i det här testet. Man kan ju få uppmärksamhet och länkar på väldigt många sätt men man kan ju för den sakens skull inte gärna påstå att om man t ex sätter upp en operaföreställning så förbättrar det positionen – även om det säkert ger en del länkar.

    Kommentar av Magnus

  5. Jonathan, att testa en helt ny sida faller ju på sin egen orimlighet – hur vet de vilken position den skulle haft annars? Hur vet de att det inte är QDF som ger resultatet och hur vet dom, som du mycket riktigt påpekar, att det inte är dupliceringar av länkarna som gett resultatet?

    Det görs mycket tester där ute som helt enkelt inte duger – lite som att fråga folk i en enkät om de gillar svara på enkäter. 100% av svenskarna svarar på enkäter tydligen.

    Kommentar av Magnus

  6. Intressant test!,finns det flera som har gjort liknande test?
    Jag vet inte om det kan vara så enkelt att, det inte har slagit ut i lilla landet Sverige på samma sätt som USA serpen? Det finns tester som har visat det motsatta, men då har det också varit betydligt mer tweets än i detta test. Jag tror också att man får göra betydligt mer tester och på sikt, så kommer detta spela en roll.

  7. Sedan har det andra betydelser som trafik, varumärke och övriga externa länkar:)

  8. Jo, jag har sett en rad tester i USA. Det är utan tvekan så att de har klart fler tweets än det här men om man vill anse att det har en effekt i Sverige så kan man inte gärna använda sig amerikanska nivåer av tweets – det skulle vara som att jämföra med amerikanske nivåer av länkar. Det svenska indexet är klart mindre och det går inte att få varken särskilt stora mängder tweets eller länkar i jämförelse.

    Det är helt klart så att det finns möjligheter att tusentals tweets skulle lyft posten men det är ju i så fall ändå ointressant eftersom det är nära nog omöjligt att få en sån mängd tweets på svenska. Jag tror jag kan räkna sidorna som fått över 100 på mina fingrar.

    Kommentar av Magnus

  9. Klart intressant! Men Magnus vad tror du om tweets och shares krafter längre fram? Kanske något Google kikar på inför kommande uppdateringar av algoritmer? Kloutscore och andra värden kanske också kommer att påverka trust? Och då kommer ju all aktivitet på twitter räknas in. Vad är din tes? ;)

  10. Det är såklart komplicerat att gissa vad de kommer fram till i Mountain View men jag har svårt att tro att det här någonsin kommer bli en viktig del av algoritmen. Det finns en inneboende tröghet i länkar och artiklar som inte finns i Tweets och Shares. Det kan ju verka vara till de senares fördel men på samma sätt som med Meta Keywords är det ju simpelt att tweeta och dela. 100 Tweets kräver inte en arbetsinsats i närheten av 100 artiklar mkt pga mängden text som krävs (jämför en bloggpost mot en RT) och spridningen som krävs på artiklarna.

    Det är helt enkelt för enkelt att utnyttja systemet med Tweets och Shares – då kan inte Google låta det vara viktigt.

    Kommentar av Magnus

  11. Jag skrev om det här för ett tag sedan på citynetworks blogg angående sociala medier och SEO, jag kom fram till precis samma slutsats. Min teori är att det är realtid länkarna(på Google) som visar Tweets och klickfrekvensen på dem som avgör om det blir en bra länk eller inte.

    Hypotesen är att det är det bästa / enda stället för Google att faktiskt mäta och följa twitter länkarnas användning(statistik), det förklara också varför det antagligen fungerar bättre i USA än här hemma i Sverige :)

    Blir ungefär som med testsidorna i Serpen där de använder vår input till justeringar löpande.

    Vad har ni för teori om det?

    Läs gärna inlägget: http://blog.citynetwork.se/blogg/sociala-medier-och-sokmotoroptimering/

  12. Jag säger inte att vi kan jämföra med Usa och antalet Tweets, det jag menar är att vi får nog vänta ett tag, innan vi kan se ett resultat i usa. Ingen av oss kan förutse av Google människorna ska hitta på och hur detta kommer påverka rankingen. Men det vore märkligt om det inte kommer göra det framöver, med tanke på att det är det sociala söket som är Googles största utmaning/konkurrent. Sedan kanske det inte har en enorm påverkan, men det är en annan historia.

    Kommentar av

    Robert Nyberg

  13. jag menar att vi får vänta ett tag innan vi kan se det i Sverige.

    Kommentar av

    Robert Nyberg

  14. Testet bör nog fortskrida ett tag till, som vi alla vet kan det ta tid innan saker sker, precis som med vanliga länkar.

    På vilka sökfraser ligger sidan på position 15? Konkurrensen på andra sidor kanske kräver betydligt mer tweets och shares för att det skall göra någon skillnad.

    Ska bli intressant att följa detta!

    Kommentar av

    Kristoffer Hellström

  15. Jo, testet kommer fortsätta men det är värt att komma ihåg att alla andra tester som jag hittat på ämnet kunde visa snabba resultat (jag är övertygad om att det handlar om felaktigheter i deras tester).

    Sökordet det gäller är Pagerank. Visst det finns lite konkurrens men det krävs för att testet ska betyda något, om man med Tweets kan ta positioner på sökord utan konkurrens är det ju lika användbart som ett gammalt bananskal i alla fall.

    Kommentar av Magnus

  16. Du bör kanske kolla antal inlänkar till top 10 av konkurrenterna för just det begreppet. Du kanske valde ett för svårt ord för testet :)

    Kommentar av

    Kristoffer Hellström

  17. Jag har faktiskt väldigt bra koll på ordet – om jag ger posten en internlänk så brukar den poppa upp så länge jag har den max två klick från startsidan.

    Kommentar av Magnus

  18. […] uppgifter. SEOptimise hävdar att det snabbt och effektivt förbättrar sidans position. Sökmotorkonsult.se menar däremot att det inte ger någon effekt […]

    Pingback av

    Olika bud om sociala medier och sökmotorplaceringar | Integrerad kommunikation - Halvarsson.se

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

sokpodden_avsnitt-21

#21 Pengamaskinen

Hur gör vi sökordsanalys nu när Google begränsat och försämrat sin data i sökordsplaneraren? Är RLSA något att hänga i julgranen? Detta och mycket mer kan du lyssna på mer i avsnitt 21 av Sökpodden.

Chrome DevTools som SEO-vertyg

Chrome DevTools = SEO-verktyg

Chrome DevTools är ett inbyggt verktyg i Googles webbläsare Chrome. Lär dig använda det i ditt SEO-arbete och slipp flera tredjepartsverktyg. Här går vi igenom hur du inspekterar vissa element på din webbplats, kollar så det inte ligger en felaktig canonical-länk i HTTP Head och hur du undersöker vad det är som tar sådan tid när du går in på din webbplats. Läs om hur Chrome DevTools blir ditt nya SEO-verktyg!

Facebook optimering

Använder du UTM för Facebook?

I annonsering på sociala medier är det enormt viktigt att kunna mäta vilket värde trafiken genererar. Vilka kampanjer som presterar bättre än andra för att optimera dina annonser mot bästa resultat. Har du stenkoll på vilka av dina kampanjer i Facebook som fungerar bäst? Eller försvinner mycket av din Facebooktrafik som ospecificerat i Google Analytics utan att du vet om det? Läs den här artikeln så hjälper vi dig att reda ut ovanstående.

Adwords SMS-tillägg

AdWords SMS-tillägg är nu live

Nu finns det ett nytt annonstillägg för annonser i AdWords. Med AdWords SMS-tillägg skickas ett SMS direkt till annonsören från annonsen. Läs mer här!

830149-laptop

Tips för mer korrekt data i Sökordsplaneraren

Efter den tragiska nyheten om stora förändringar i Sökordsplaneraren tänkte jag som utlovat följa upp det inlägget med lite tips på hur ni kan komma runt problematiken. Inget kommer som tidigare nämnts kunna ersätta möjligheterna med den tidigare Sökordsplaneraren, men med vissa […]