Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 003 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Unikt och bra innehåll

duplicate-content

Unikt innehåll är ett måste för att du ska kunna ta och behålla positioner. Om du arbetat ett tag med sökmotoroptimering vet du det redan men det är förvånande ofta innehåll som är kopierat på olika sätt skapar problem. 

Det är inte så konstigt att det blir en hel del kopierat material, tänk dig att du sitter med en webbshop och har 3000 produkter. Det är lätt hänt att det blir den medföljande produkttexten som hamnar på sidan för vem tusan orkar sitta och skriva produkttexter i den skalan? Sanningen är tyvärr att du behöver. Visst går det att ta positioner med Duplicate Content men uppförsbacken blir mycket större. Oftast är innehållet den lägst hängande frukten när det gäller saker som går att göra för att förbättra positionerna.

Det sorgliga här är att för att det ska gå riktigt bra räcker det inte med att texten är unik, den behöver vara bra också. Det behöver sällan vara ett mästerverk, Google förväntar sig inte att hitta Nobelprislitteratur på produktsidorna men det är viktigt att komma ihåg att all text inte är likvärdig. Ett annat vanligt problem är när någon som inte har jättebra förståelse för SEO försöker tvinga in sökord i en text, sett alldeles för många exempel på det när någon nybörjare tänkt sig att om man skriver en text om mopeder så får man inte råka skriva moppe någonstans. Ett typiskt exempel på när någon försöker skriva en ”SEO-text” något man faktiskt ska akta sig för. Det är viktigt att du nämner sökord som du vill ta position på men överanvänd inte och tveka inte inför att använda synonymer, Google tycker till och med att det är bra.

Vad Google vill ha på två meningar:

Skriv bra och unika texter, tänk på att någon ska läsa dem men se till att nämna sökordet. Svårare än så är det egentligen inte även om det är tidskrävande ibland.

 

 

2 kommentarer

  1. Man skriver för besökarna men har Google i åtanke helt enkelt. Ibland behöver man vara lite extra tydlig bara, utan att det inverkar (för mycket) på läsbarheten.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

grodan

Världens bästa SEO-verktyg?

Screaming Frog SEO Spider är ett verktyg som används för att läsa av en webbplats som sökmotorerna gör. Läs mer om hur det fungerar här!

2993474-meeting-targets

Sikta in dig på rätt målgrupper

Visste du att du som företagare kan ta hjälp av Google för att identifiera potentiella målgrupper? I det här inlägget går vi igenom hur du kan göra den informationen tillgänglig i Analytics och AdWords. Läs mer här!

Facebook pixel Custom conversions

Så här skapar du Custom Conversions på Facebook

Lär dig mäta och värdera din annonsering på Facebook bättre än dina konkurrenter och skapa dig ett försprång! I dagens post förklarar jag hur du skapar custom conversions, skräddarsydda konverteringar i Facebook Ads Manager.

appar

Öka nedladdningar av din app med AdWords

Allt fler företag lanserar appar men många glömmer att marknadsföra dessa på ett effektivt sätt. I detta inlägg tar vi upp hur ökar nedladdningar av din app samt hur du spårar detta. Läs mer här!

Sökpodden avsnitt 10

#10 AdWords vs Facebook Ads

Kommer Google eller Facebook stå som vinnare 2025, på vilka sätt skiljer sig AdWords och Facebook Ads och hur kunde Pingvinen bli en Panda? Detta och mer lyssnar du på i avsnitt 10 av Sökpodden!