Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Unikt och bra innehåll

Unikt innehåll är ett måste för att du ska kunna ta och behålla positioner. Om du arbetat ett tag med sökmotoroptimering vet du det redan men det är förvånande ofta innehåll som är kopierat på olika sätt skapar problem. 

Det är inte så konstigt att det blir en hel del kopierat material, tänk dig att du sitter med en webbshop och har 3000 produkter. Det är lätt hänt att det blir den medföljande produkttexten som hamnar på sidan för vem tusan orkar sitta och skriva produkttexter i den skalan? Sanningen är tyvärr att du behöver. Visst går det att ta positioner med Duplicate Content men uppförsbacken blir mycket större. Oftast är innehållet den lägst hängande frukten när det gäller saker som går att göra för att förbättra positionerna.

Det sorgliga här är att för att det ska gå riktigt bra räcker det inte med att texten är unik, den behöver vara bra också. Det behöver sällan vara ett mästerverk, Google förväntar sig inte att hitta Nobelprislitteratur på produktsidorna men det är viktigt att komma ihåg att all text inte är likvärdig. Ett annat vanligt problem är när någon som inte har jättebra förståelse för SEO försöker tvinga in sökord i en text, sett alldeles för många exempel på det när någon nybörjare tänkt sig att om man skriver en text om mopeder så får man inte råka skriva moppe någonstans. Ett typiskt exempel på när någon försöker skriva en ”SEO-text” något man faktiskt ska akta sig för. Det är viktigt att du nämner sökord som du vill ta position på men överanvänd inte och tveka inte inför att använda synonymer, Google tycker till och med att det är bra.

Vad Google vill ha på två meningar:

Skriv bra och unika texter, tänk på att någon ska läsa dem men se till att nämna sökordet. Svårare än så är det egentligen inte även om det är tidskrävande ibland.

 

 

2 kommentarer

  1. Man skriver för besökarna men har Google i åtanke helt enkelt. Ibland behöver man vara lite extra tydlig bara, utan att det inverkar (för mycket) på läsbarheten.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO-snacks

Första SEO-snacket 2017

Den 2 mars är det dags för nästa SEO-snack och som vanligt håller vi till på Sue Ellen på Tulegatan 17. Klicka in för mer info.

gtin adwords shopping

Nya krav på GTIN för Google Shopping

Har du uppdaterat din produktfeed med GTIN-nummer för alla dina produkter? Läs om vad du behöver känna till om GTIN-uppdateringen som påverkar Google Shopping idag!

Search Analytics for Sheets

Search Analytics for Sheets

Har du någon gång irriterat dig över att du inte kan komma åt data från Google Search Console som är mer än 90 dagar gammal. Tack vara Search Analytics for Sheet går det nu enkelt och kostnadsfritt att sätta upp en backup som varje månad hämtar hem din data och sparar ner den i ett Google Sheets. Vi ger dig tips på några värdefulla sheets/backuper som du kan sätta upp, samt hur du kommer ihåg!

boostade inlägg

Skillnaden mellan boostade inlägg och annonser på Facebook

När man vill nå ut till sina följare samt nå nya kunder på Facebook kan det vara förvirrande med vilken typ av strategi som passar bäst för din verksamhet. I följande artikel kommer vi ta upp vad skillnaden mellan boostade inlägg och annonsering är, samt vad som är bäst för just dig att använda.

Analyserar du korrekt data i Analytics?

Korrekt och detaljerad data i Google Analytics är en förutsättning för att fatta rätt beslut. Vi har därför tagit fram viktiga aspekter i Google Analytics som du bör ha koll på. Läs mer här!