Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Unikt och bra innehåll

duplicate-content

Unikt innehåll är ett måste för att du ska kunna ta och behålla positioner. Om du arbetat ett tag med sökmotoroptimering vet du det redan men det är förvånande ofta innehåll som är kopierat på olika sätt skapar problem. 

Det är inte så konstigt att det blir en hel del kopierat material, tänk dig att du sitter med en webbshop och har 3000 produkter. Det är lätt hänt att det blir den medföljande produkttexten som hamnar på sidan för vem tusan orkar sitta och skriva produkttexter i den skalan? Sanningen är tyvärr att du behöver. Visst går det att ta positioner med Duplicate Content men uppförsbacken blir mycket större. Oftast är innehållet den lägst hängande frukten när det gäller saker som går att göra för att förbättra positionerna.

Det sorgliga här är att för att det ska gå riktigt bra räcker det inte med att texten är unik, den behöver vara bra också. Det behöver sällan vara ett mästerverk, Google förväntar sig inte att hitta Nobelprislitteratur på produktsidorna men det är viktigt att komma ihåg att all text inte är likvärdig. Ett annat vanligt problem är när någon som inte har jättebra förståelse för SEO försöker tvinga in sökord i en text, sett alldeles för många exempel på det när någon nybörjare tänkt sig att om man skriver en text om mopeder så får man inte råka skriva moppe någonstans. Ett typiskt exempel på när någon försöker skriva en ”SEO-text” något man faktiskt ska akta sig för. Det är viktigt att du nämner sökord som du vill ta position på men överanvänd inte och tveka inte inför att använda synonymer, Google tycker till och med att det är bra.

Vad Google vill ha på två meningar:

Skriv bra och unika texter, tänk på att någon ska läsa dem men se till att nämna sökordet. Svårare än så är det egentligen inte även om det är tidskrävande ibland.

 

 

2 kommentarer

  1. Man skriver för besökarna men har Google i åtanke helt enkelt. Ibland behöver man vara lite extra tydlig bara, utan att det inverkar (för mycket) på läsbarheten.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

wordpress affiliate

Sätt upp affiliatesajten – Bygg din egen affiliatesajt – Steg 2

Nu är det dags för steg 2 i artikelserien om hur du bygger din egen affiliatesajt. I denna artikel går vi igenom hur du går från idé till verklighet och publicerar din egen affiliatesajt.

4492080-drawing-a-diagram

Skapa Dynamiska Sökannonser av ditt innehåll

I den här artikeln går vi igenom vad dynamiska sökannonser är och tipsar om inriktningarna som finns att tillgå för den underskattade men kraftfulla kampanjtypen DSA i Google Adwords.

rich-result-evolution

Rich Cards

Läs mer om Rich Cards är ett nytt sätt för presentation av film och recept i sökresultatet.

Guide Facebook leads

Vad är Facebook Lead Ads?

Ta hjälp av Facebooks målgrupper för att hitta dina nya leads. Skapa egna formulär med Facebook Lead Ads och samla in e-postadresser med Facebookannonsering. Ett enkelt och konkret sätt att hitta nya intressenter inom din målgrupp.

sokpodden_avsnitt-15

#15 Irritation

I avsnitt 15 av Sökpodden pratar vi om det bredare sökresultatet och hur detta påverkar SEO och SEM. Därefter diskuterar vi hur man värderar länkar och sen avslutar vi med annonsfrekvens på Facebook. Du lyssnar väl?