Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

URL:er och Struktur – en SEO-fälla

Röda Tomater

Idag tänkte jag att vi skulle ta upp en vanlig missuppfattning hos många som är nya inom sökmotoroptimering. Ofta pratas det om struktur, hierarki eller ordning på en site inom SEO. Det är väldigt lätt att tänka sig att det hör samman med url-strukturen men det är faktiskt ett helt frikopplat fenomen.

När det inom SEO pratas om struktur på siten så handlar det uteslutande om hur sidor är länkade från varandra. Om det innebär att vissa sidor är undersidor till varandra behöver det alls inte avspeglas i URL:en. På den här bloggen ligger visserligen sidor i sina respektive kategorier även i URL (/seo/avancerat/posten) men det är alls inte viktigt ur SEO-perspektiv. Det som är viktigt är att det finns en sida för SEO och den i sin tur länkar till alla poster under den.

Jag föredrar visserligen en väl ordnad site med den gamla modellen, filer i mappar, men numer är ju i princip inga siter faktiskt byggda med mappar och filer utan allt skapas dynamiskt. Det har ju inget med sökmotoroptimering att göra däremot, det är bara det att det är så fula urler t om på sådant som Googles grundhandbok om Sökmotoroptimering.

En liten brasklapp, när du skapar URL:er se till att ingen artikel finns i två mappar, då blir det Duplicate Content.

 

3 kommentarer

  1. En till viktig sak när det gäller URL:er och URL-struktur förutom duplicate contents risken (använd rel=canonical och / eller 301:or) är att man bör tänka efter lite från början så att man inte behöver flytta sitt innehåll i framtiden (byta adress).
    Även om man kan 301:a så är det inte rekommenderat att flytta runt på sitt innehåll alldeles för mycket.
    En väl planerad URL struktur kan förhindra en massa extra arbete med 301:or i framtiden.
    Och som bekant, man bör undvika 301 kedjor (version1 -> version2 -> version3 -> LIVE-version) utan hamnar man i den situationen är det bättre att alla tidigare versionen pekar på LIVE-versionen.

    Det jag ville ha sagt är att det finns en mening att planera sin URL struktur den med, i alla fall om man planerar att bygga en större site, så att man slipper riskera att tappa jod länkjuice och accumulerat värtde på undersidorna för att man måste flytta på dem….

    Men du har rätt, man skall skilja på länkstruktur och (katalog)struktur.

  2. Just canonical ogillar jag nästan alltid i övrigt så vill jag tacka för en mycket bra kommentar ;)

    Fint att få lite ytterligare förtydliganden.

  3. Jo, canonical är en nödlösning på något som bör vara ett ”icke problem”.
    Men tyvärr så tillåter inte alla system att man 301:ar eller kör ”no index” på de instanser av sidan man ej vill indexera, så canonical är en nödlösning

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner