Sökmotorkonsult.se

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter utrullningen av mobile first indexing. I förra veckan såg vi den största batchen av sajter som aktiverades för mobile first indexing hittills. Här är de viktigaste sakerna du behöver ha koll på.

Historiskt har Google primärt indexerat en sajt och baserat dess ranking på hur webbplatsen ser ut på desktop. Med Mobile first indexing (MFI) förändras detta. Google kommer istället spindla av och basera ranking på hur sajter ser ut på mobilen. Detta oavsett om användaren googlar från en vanlig dator eller sin mobiltelefon.

Google aviserade i mars 2018 att de skulle börja rulla ut mobile first indexing. Sedan dess har de i omgångar aktiverat mobile first indexing för olika webbplatser. De sajter som aktiveras för mobile first indexing får ett meddelande i sin Search Console när detta sker.

Search Console-meddelande om mobile first indexing

Två vanliga missförstånd

Det vanligaste missförståndet gällande MFI är att Google skulle ha två olika index; det gamla vanliga indexet och ett nytt mobile-first index. Det finns fortfarande bara ett index – däremot kommer den version av sajten som Google har indexerad så småningom att förändras i och med mobile first indexing. Hur lång tid detta kommer ta vet ingen, Google själva tror det kommer ta flera år innan de är helt klara.

Ett annat vanligt missförstånd är att Google enbart aktiverar mobile first indexing för sajter som är mobilvänliga. Bland de första MFI-aktiverade sajter vi noterade var faktiskt merparten inte mobilvänliga. Det kan låta konstigt men här gäller det att komma ihåg att det kallas mobile first indexing, inte mobile friendly indexing. Om du inte har någon mobilversion av din sajt blir ju desktopversionen i realiteten din mobilversion (den version som dina mobila användare och Googlebot ser när de besöker sajten som en mobil). Av denna anledning är det många icke-mobilvänliga sajter som har aktiverats för mobile first indexing.

Utmaningar

I dagsläget ser vi att Google enbart aktiverar MFI för sajter där desktop- och mobilversionen stämmer väl överens med varandra. De sajter vars mobil- och desktopversioner markant skiljer sig åt både struktur- och innehållsmässigt har i dagsläget inte aktiverats för mobile first indexing. För den här typen av webbplatser ser vi stora utmaningar som kan komma att uppstå i och med MFI. Utmaningarna vi ser grundar sig i bristen på SEO-tänk när man byggt mobilversionen.

Ett konkret exempel på ett utmaningsområde är menystrukturen. Ofta har mobila versioner en helt annan menystruktur än desktop. Istället för att länka till de viktigaste kategorierna och fördela länkkraften dit länkar de till alla kategorier och dess underkategorier i menyn. Detta medför att underkategorierna får onödigt stor del av länkkraften på bekostnad av huvudkategorierna. Genom länkarna i huvudmenyn har webbplatser chansen att signalera till Google vilka sidor som är de viktigaste men signalen till Google här blir att alla dessa sidor är lika viktiga.

Vissa sajter har dessutom medvetet skalat bort innehåll från sina mobila sidor för att göra dem snabbare att ladda. Så länge Google primärt baserat sin ranking på desktopversionen har det inte varit något problem. Men när de ändrar till att primärt basera rankingen på den mobila versionen och innehållet från desktop inte finns där lär rankingen påverkas negativt.

Det ska sägas att vi i dagsläget inte har sett några sajter som flyttats över till MFI vars struktur och innehåll skiljt sig mycket åt mellan desktop och mobil. Google har själva bekräftat att de sajter som hittills flyttats över är sådana som uppvisar mer eller mindre samma innehåll och struktur oavsett enhet.

Bekymmer för Google

Att aktivera MFI på dessa sajter borde bekymra Google eftersom de inser vilka problem dessa sajter skulle få. Frågan är dock hur länge Google ger dessa sajter dispens från mobile first indexing. Hittills har de klarat sig men det är omöjligt att veta hur Google väljer att agera framöver. Vår rekommendation är att du redan idag börjar se över dessa faktorer på din sajt och planerar för en mobile-first värld. Ha som målsättning att skillnaden i struktur och innehåll mellan desktop och mobil ska vara så liten som möjligt. Har du frågor eller funderingar kring detta är du såklart välkommen att höra av dig till oss på Pineberry!

Sidan är senast uppdaterad 2018-09-28

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?