Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter utrullningen av mobile first indexing. I förra veckan såg vi den största batchen av sajter som aktiverades för mobile first indexing hittills. Här är de viktigaste sakerna du behöver ha koll på.

Historiskt har Google primärt indexerat en sajt och baserat dess ranking på hur webbplatsen ser ut på desktop. Med Mobile first indexing (MFI) förändras detta. Google kommer istället spindla av och basera ranking på hur sajter ser ut på mobilen. Detta oavsett om användaren googlar från en vanlig dator eller sin mobiltelefon.

Google aviserade i mars 2018 att de skulle börja rulla ut mobile first indexing. Sedan dess har de i omgångar aktiverat mobile first indexing för olika webbplatser. De sajter som aktiveras för mobile first indexing får ett meddelande i sin Search Console när detta sker.

Search Console-meddelande om mobile first indexing

Två vanliga missförstånd

Det vanligaste missförståndet gällande MFI är att Google skulle ha två olika index; det gamla vanliga indexet och ett nytt mobile-first index. Det finns fortfarande bara ett index – däremot kommer den version av sajten som Google har indexerad så småningom att förändras i och med mobile first indexing. Hur lång tid detta kommer ta vet ingen, Google själva tror det kommer ta flera år innan de är helt klara.

Ett annat vanligt missförstånd är att Google enbart aktiverar mobile first indexing för sajter som är mobilvänliga. Bland de första MFI-aktiverade sajter vi noterade var faktiskt merparten inte mobilvänliga. Det kan låta konstigt men här gäller det att komma ihåg att det kallas mobile first indexing, inte mobile friendly indexing. Om du inte har någon mobilversion av din sajt blir ju desktopversionen i realiteten din mobilversion (den version som dina mobila användare och Googlebot ser när de besöker sajten som en mobil). Av denna anledning är det många icke-mobilvänliga sajter som har aktiverats för mobile first indexing.

Utmaningar

I dagsläget ser vi att Google enbart aktiverar MFI för sajter där desktop- och mobilversionen stämmer väl överens med varandra. De sajter vars mobil- och desktopversioner markant skiljer sig åt både struktur- och innehållsmässigt har i dagsläget inte aktiverats för mobile first indexing. För den här typen av webbplatser ser vi stora utmaningar som kan komma att uppstå i och med MFI. Utmaningarna vi ser grundar sig i bristen på SEO-tänk när man byggt mobilversionen.

Ett konkret exempel på ett utmaningsområde är menystrukturen. Ofta har mobila versioner en helt annan menystruktur än desktop. Istället för att länka till de viktigaste kategorierna och fördela länkkraften dit länkar de till alla kategorier och dess underkategorier i menyn. Detta medför att underkategorierna får onödigt stor del av länkkraften på bekostnad av huvudkategorierna. Genom länkarna i huvudmenyn har webbplatser chansen att signalera till Google vilka sidor som är de viktigaste men signalen till Google här blir att alla dessa sidor är lika viktiga.

Vissa sajter har dessutom medvetet skalat bort innehåll från sina mobila sidor för att göra dem snabbare att ladda. Så länge Google primärt baserat sin ranking på desktopversionen har det inte varit något problem. Men när de ändrar till att primärt basera rankingen på den mobila versionen och innehållet från desktop inte finns där lär rankingen påverkas negativt.

Det ska sägas att vi i dagsläget inte har sett några sajter som flyttats över till MFI vars struktur och innehåll skiljt sig mycket åt mellan desktop och mobil. Google har själva bekräftat att de sajter som hittills flyttats över är sådana som uppvisar mer eller mindre samma innehåll och struktur oavsett enhet.

Bekymmer för Google

Att aktivera MFI på dessa sajter borde bekymra Google eftersom de inser vilka problem dessa sajter skulle få. Frågan är dock hur länge Google ger dessa sajter dispens från mobile first indexing. Hittills har de klarat sig men det är omöjligt att veta hur Google väljer att agera framöver. Vår rekommendation är att du redan idag börjar se över dessa faktorer på din sajt och planerar för en mobile-first värld. Ha som målsättning att skillnaden i struktur och innehåll mellan desktop och mobil ska vara så liten som möjligt. Har du frågor eller funderingar kring detta är du såklart välkommen att höra av dig till oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner