Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter utrullningen av mobile first indexing. I förra veckan såg vi den största batchen av sajter som aktiverades för mobile first indexing hittills. Här är de viktigaste sakerna du behöver ha koll på.

Historiskt har Google primärt indexerat en sajt och baserat dess ranking på hur webbplatsen ser ut på desktop. Med Mobile first indexing (MFI) förändras detta. Google kommer istället spindla av och basera ranking på hur sajter ser ut på mobilen. Detta oavsett om användaren googlar från en vanlig dator eller sin mobiltelefon.

Google aviserade i mars 2018 att de skulle börja rulla ut mobile first indexing. Sedan dess har de i omgångar aktiverat mobile first indexing för olika webbplatser. De sajter som aktiveras för mobile first indexing får ett meddelande i sin Search Console när detta sker.

Search Console-meddelande om mobile first indexing

Två vanliga missförstånd

Det vanligaste missförståndet gällande MFI är att Google skulle ha två olika index; det gamla vanliga indexet och ett nytt mobile-first index. Det finns fortfarande bara ett index – däremot kommer den version av sajten som Google har indexerad så småningom att förändras i och med mobile first indexing. Hur lång tid detta kommer ta vet ingen, Google själva tror det kommer ta flera år innan de är helt klara.

Ett annat vanligt missförstånd är att Google enbart aktiverar mobile first indexing för sajter som är mobilvänliga. Bland de första MFI-aktiverade sajter vi noterade var faktiskt merparten inte mobilvänliga. Det kan låta konstigt men här gäller det att komma ihåg att det kallas mobile first indexing, inte mobile friendly indexing. Om du inte har någon mobilversion av din sajt blir ju desktopversionen i realiteten din mobilversion (den version som dina mobila användare och Googlebot ser när de besöker sajten som en mobil). Av denna anledning är det många icke-mobilvänliga sajter som har aktiverats för mobile first indexing.

Utmaningar

I dagsläget ser vi att Google enbart aktiverar MFI för sajter där desktop- och mobilversionen stämmer väl överens med varandra. De sajter vars mobil- och desktopversioner markant skiljer sig åt både struktur- och innehållsmässigt har i dagsläget inte aktiverats för mobile first indexing. För den här typen av webbplatser ser vi stora utmaningar som kan komma att uppstå i och med MFI. Utmaningarna vi ser grundar sig i bristen på SEO-tänk när man byggt mobilversionen.

Ett konkret exempel på ett utmaningsområde är menystrukturen. Ofta har mobila versioner en helt annan menystruktur än desktop. Istället för att länka till de viktigaste kategorierna och fördela länkkraften dit länkar de till alla kategorier och dess underkategorier i menyn. Detta medför att underkategorierna får onödigt stor del av länkkraften på bekostnad av huvudkategorierna. Genom länkarna i huvudmenyn har webbplatser chansen att signalera till Google vilka sidor som är de viktigaste men signalen till Google här blir att alla dessa sidor är lika viktiga.

Vissa sajter har dessutom medvetet skalat bort innehåll från sina mobila sidor för att göra dem snabbare att ladda. Så länge Google primärt baserat sin ranking på desktopversionen har det inte varit något problem. Men när de ändrar till att primärt basera rankingen på den mobila versionen och innehållet från desktop inte finns där lär rankingen påverkas negativt.

Det ska sägas att vi i dagsläget inte har sett några sajter som flyttats över till MFI vars struktur och innehåll skiljt sig mycket åt mellan desktop och mobil. Google har själva bekräftat att de sajter som hittills flyttats över är sådana som uppvisar mer eller mindre samma innehåll och struktur oavsett enhet.

Bekymmer för Google

Att aktivera MFI på dessa sajter borde bekymra Google eftersom de inser vilka problem dessa sajter skulle få. Frågan är dock hur länge Google ger dessa sajter dispens från mobile first indexing. Hittills har de klarat sig men det är omöjligt att veta hur Google väljer att agera framöver. Vår rekommendation är att du redan idag börjar se över dessa faktorer på din sajt och planerar för en mobile-first värld. Ha som målsättning att skillnaden i struktur och innehåll mellan desktop och mobil ska vara så liten som möjligt. Har du frågor eller funderingar kring detta är du såklart välkommen att höra av dig till oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Bästa SEO-nyhetssajterna

Det finns många olika källor för att lära sig om SEO och vara uppdaterad. I denna artikel hittar du de bästa SEO nyhetssajterna för att hålla koll på branschen som är i ständig förändring.

Ahrefs Content Gap

Ahrefs Content Gap – Se vad dina konkurrenter rankar på

Med funktionen Content Gap i Ahrefs ser du snabbt och enkelt vilka sökord dina konkurrenter rankar på – men inte du.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i Sökpodden avsnitt 44

#44 Ahrefs

Gillar du också Ahrefs? I avsnitt 44 Sökpodden börjar vi med att prata om våra favoritfunktioner i Ahrefs. Därefter går vi vidare till ett annat verktyg, Facebooks nya attributionsverktyg. Avslutningsvis tar vi ett samtal om juniorer och seniorer. Du lyssnar väl?

black_friday_google_ads

Google Ads – 6 tips inför Black Friday 2018

I denna artikel ger vi 6 stycken Google Ads-tips inför Black Friday 2018. Läs alla tipsen här!

Lighthouse

Nya PageSpeed Insights är här

PageSpeed Insights har fått sig en fick sig en rejäl uppdatering – både designmässigt och under huven. Här går vi igenom vad som har förändrats.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner