Sökmotorkonsult.se

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Utrymmet för meta descriptions i sökresultatet har sista veckan ökats från ett genomsnitt på 160 tecken till 230 tecken. Det här förändrar sökresultatets utseende i stort. Frågan är om det beror på röstsöket eller att behålla besökaren i sökresultatet en längre tid.

Under den senaste veckan har allt fler noterat att Google visar längre beskrivningar under länkarna i sökresultatet. Det är i det utrymmet som normalt sätt er meta description visas. Utrymmet har ökats från ett genomsnitt på 160 tecken till hela 230 tecken vilket gör en stor skillnad på objekten i sökresultaten. Noterbart med förändringen som Google nu gjort är att de i större utsträckning hämtat innehållet från webbsidan istället för meta description.

Nedan ser ni ett exempel från Wikipedia:

försäkring

Möjliga anledningar till utökat utrymme

Det skulle i min mening kunna bero på två olika anledningar. Antingen anser de inte att en kort meta description är relevant när utrymmet utökas eller så väljer Google att visa innehållet från sidan i större utsträckning, för att svara på besökarens fråga direkt i sökresultatet. Under den senaste tiden har det även diskuterats kring anledningar till att featured snippets blivit så stort. En teori är att det beror på att de ska kunna besvara den större efterfrågan som finns för röstsök. Skulle fallet vara så är även detta en rimlig teori för det utökade utrymmet i sökresultatet. Det i kombination med att de då hämtar innehållet från webbsidan som ska besvara användarens sökfråga.

Vi har hittills gjort några enstaka test kring detta och det som är noterbart är att Google valt att visa de nyskapade längre meta descriptions som vi skapat. I nedan test visas hela 320 tecken i utrymmet för meta description:

Längre meta descriptions

Är det dags att skriva om meta descriptions?

Oavsett är det intressant när Google gör förändringar i sökresultaten och frågan många kommer ställa sig är ifall man bör skriva om alla meta descriptions till en längre version. I min mening är det fortsatt allt för tidigt att avgöra om detta är av värde att göra eller om vi ska invänta och se ifall detta test blir standard. För i motsats till detta har vi noterat under en längre period att Google visat kortare utrymme för meta descriptions i mobilen vilket gör denna avvägning svår. Google experimenterar allt mer med sökresultaten och det gäller att följa med för att nå maximal organisk trafik.

Ingen vet ännu vilken påverkan detta kommer ha då det är väldigt nytt men. Har du någon teori rörande anledningen för detta?

Sidan är senast uppdaterad 2017-12-04

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.