Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Utrymmet för meta descriptions i sökresultatet har sista veckan ökats från ett genomsnitt på 160 tecken till 230 tecken. Det här förändrar sökresultatets utseende i stort. Frågan är om det beror på röstsöket eller att behålla besökaren i sökresultatet en längre tid.

Under den senaste veckan har allt fler noterat att Google visar längre beskrivningar under länkarna i sökresultatet. Det är i det utrymmet som normalt sätt er meta description visas. Utrymmet har ökats från ett genomsnitt på 160 tecken till hela 230 tecken vilket gör en stor skillnad på objekten i sökresultaten. Noterbart med förändringen som Google nu gjort är att de i större utsträckning hämtat innehållet från webbsidan istället för meta description.

Nedan ser ni ett exempel från Wikipedia:

försäkring

Möjliga anledningar till utökat utrymme

Det skulle i min mening kunna bero på två olika anledningar. Antingen anser de inte att en kort meta description är relevant när utrymmet utökas eller så väljer Google att visa innehållet från sidan i större utsträckning, för att svara på besökarens fråga direkt i sökresultatet. Under den senaste tiden har det även diskuterats kring anledningar till att featured snippets blivit så stort. En teori är att det beror på att de ska kunna besvara den större efterfrågan som finns för röstsök. Skulle fallet vara så är även detta en rimlig teori för det utökade utrymmet i sökresultatet. Det i kombination med att de då hämtar innehållet från webbsidan som ska besvara användarens sökfråga.

Vi har hittills gjort några enstaka test kring detta och det som är noterbart är att Google valt att visa de nyskapade längre meta descriptions som vi skapat. I nedan test visas hela 320 tecken i utrymmet för meta description:

Längre meta descriptions

Är det dags att skriva om meta descriptions?

Oavsett är det intressant när Google gör förändringar i sökresultaten och frågan många kommer ställa sig är ifall man bör skriva om alla meta descriptions till en längre version. I min mening är det fortsatt allt för tidigt att avgöra om detta är av värde att göra eller om vi ska invänta och se ifall detta test blir standard. För i motsats till detta har vi noterat under en längre period att Google visat kortare utrymme för meta descriptions i mobilen vilket gör denna avvägning svår. Google experimenterar allt mer med sökresultaten och det gäller att följa med för att nå maximal organisk trafik.

Ingen vet ännu vilken påverkan detta kommer ha då det är väldigt nytt men. Har du någon teori rörande anledningen för detta?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Undo liten

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google? I förra veckan valde Google att backa tillbaka till kortare beskrivningar i sökresultatet från att nästan ha dubblat längden i december förra året.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 39

#39 Jagad av Google

Varför ogillar Google rankingdata så mycket och hur använder du den på bästa sätt? Detta ämnen börjar vi med att prata om i avsnitt 39 av Sökpodden. Vi fortsätter med att dyka ned i rubriker och hur du på bästa sätt ökar din synlighet på Google. Sist men inte minst jämför vi annonsering på Instagram och Facebook. Lyssna gärna!

Bounce rate i Google Analytics av Robot

Vad är bounce rate i Google Analytics?

Hur ser du på bounce rate i Google Analytics? Ska man alltid sträva efter så lågt som möjligt och undvika hög avvisningsfrekvens? Bounce rate kommer oftast upp i diskussion och här diskuterar vi det mest missförstådda och användbara mätetalet i Google Analytics. Läs mer om bounce rate här!

Brighton SEO

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO

Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

eurovision 2018 odds Finland

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat. Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner