Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Utrymmet för meta descriptions i sökresultatet har sista veckan ökats från ett genomsnitt på 160 tecken till 230 tecken. Det här förändrar sökresultatets utseende i stort. Frågan är om det beror på röstsöket eller att behålla besökaren i sökresultatet en längre tid.

Under den senaste veckan har allt fler noterat att Google visar längre beskrivningar under länkarna i sökresultatet. Det är i det utrymmet som normalt sätt er meta description visas. Utrymmet har ökats från ett genomsnitt på 160 tecken till hela 230 tecken vilket gör en stor skillnad på objekten i sökresultaten. Noterbart med förändringen som Google nu gjort är att de i större utsträckning hämtat innehållet från webbsidan istället för meta description.

Nedan ser ni ett exempel från Wikipedia:

försäkring

Möjliga anledningar till utökat utrymme

Det skulle i min mening kunna bero på två olika anledningar. Antingen anser de inte att en kort meta description är relevant när utrymmet utökas eller så väljer Google att visa innehållet från sidan i större utsträckning, för att svara på besökarens fråga direkt i sökresultatet. Under den senaste tiden har det även diskuterats kring anledningar till att featured snippets blivit så stort. En teori är att det beror på att de ska kunna besvara den större efterfrågan som finns för röstsök. Skulle fallet vara så är även detta en rimlig teori för det utökade utrymmet i sökresultatet. Det i kombination med att de då hämtar innehållet från webbsidan som ska besvara användarens sökfråga.

Vi har hittills gjort några enstaka test kring detta och det som är noterbart är att Google valt att visa de nyskapade längre meta descriptions som vi skapat. I nedan test visas hela 320 tecken i utrymmet för meta description:

Längre meta descriptions

Är det dags att skriva om meta descriptions?

Oavsett är det intressant när Google gör förändringar i sökresultaten och frågan många kommer ställa sig är ifall man bör skriva om alla meta descriptions till en längre version. I min mening är det fortsatt allt för tidigt att avgöra om detta är av värde att göra eller om vi ska invänta och se ifall detta test blir standard. För i motsats till detta har vi noterat under en längre period att Google visat kortare utrymme för meta descriptions i mobilen vilket gör denna avvägning svår. Google experimenterar allt mer med sökresultaten och det gäller att följa med för att nå maximal organisk trafik.

Ingen vet ännu vilken påverkan detta kommer ha då det är väldigt nytt men. Har du någon teori rörande anledningen för detta?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner