Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Utrymmet för meta descriptions i sökresultatet har sista veckan ökats från ett genomsnitt på 160 tecken till 230 tecken. Det här förändrar sökresultatets utseende i stort. Frågan är om det beror på röstsöket eller att behålla besökaren i sökresultatet en längre tid.

Under den senaste veckan har allt fler noterat att Google visar längre beskrivningar under länkarna i sökresultatet. Det är i det utrymmet som normalt sätt er meta description visas. Utrymmet har ökats från ett genomsnitt på 160 tecken till hela 230 tecken vilket gör en stor skillnad på objekten i sökresultaten. Noterbart med förändringen som Google nu gjort är att de i större utsträckning hämtat innehållet från webbsidan istället för meta description.

Nedan ser ni ett exempel från Wikipedia:

försäkring

Möjliga anledningar till utökat utrymme

Det skulle i min mening kunna bero på två olika anledningar. Antingen anser de inte att en kort meta description är relevant när utrymmet utökas eller så väljer Google att visa innehållet från sidan i större utsträckning, för att svara på besökarens fråga direkt i sökresultatet. Under den senaste tiden har det även diskuterats kring anledningar till att featured snippets blivit så stort. En teori är att det beror på att de ska kunna besvara den större efterfrågan som finns för röstsök. Skulle fallet vara så är även detta en rimlig teori för det utökade utrymmet i sökresultatet. Det i kombination med att de då hämtar innehållet från webbsidan som ska besvara användarens sökfråga.

Vi har hittills gjort några enstaka test kring detta och det som är noterbart är att Google valt att visa de nyskapade längre meta descriptions som vi skapat. I nedan test visas hela 320 tecken i utrymmet för meta description:

Längre meta descriptions

Är det dags att skriva om meta descriptions?

Oavsett är det intressant när Google gör förändringar i sökresultaten och frågan många kommer ställa sig är ifall man bör skriva om alla meta descriptions till en längre version. I min mening är det fortsatt allt för tidigt att avgöra om detta är av värde att göra eller om vi ska invänta och se ifall detta test blir standard. För i motsats till detta har vi noterat under en längre period att Google visat kortare utrymme för meta descriptions i mobilen vilket gör denna avvägning svår. Google experimenterar allt mer med sökresultaten och det gäller att följa med för att nå maximal organisk trafik.

Ingen vet ännu vilken påverkan detta kommer ha då det är väldigt nytt men. Har du någon teori rörande anledningen för detta?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner