Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Utrullningen av Speed Update

Utrullningen av Google Speed Update görs idag 9 juli 2018. Denna uppdatering gör en webbsidas snabbhet till en viktigare faktor i Googles algoritm.

Idag 9 juli 2018 gick Google ut med informationen via Webmaster Central Blog att utrullningen av Google Speed Update görs till alla användare från och med nu.

Ingen vet ännu vad denna uppdatering exakt kommer innebära men det är tydligt att Google har ett fokus på att korta ned laddningstiderna av webbsidor för att förbättra användarupplevelsen.

Om man får vara lite konspiratorisk kommer Google även spara en hel del serverkraft om webbsidor blir lättare. En intressant sak är även att de för första gången officiellt kommer använda ”riktig användardata” som en faktor i algoritmen.

Hur stor påverkan tror du att denna uppdatering kommer ha på sökresultaten? Jag tror personligen att Google likt tidigare uppdateringar som Mobilegeddon och liknande kommer vara väldigt försiktiga initialt och kanske stegra den något successivt.

En del har förväxlat denna uppdatering med mobile first index men dessa båda uppdateringar är helt fristående även om båda fokuserar på en allt mer mobil värld.

En kommentar

  1. Hej, intressant ser att min hemsida nu är mobilt indexerad i web master tools. Men hur viktigt är det med hastigheten och hur vet man om man borde förbättra hastigheten på hemsidan? Finns det några riktlinjer för hur snabb ens sida bör vara?

    Kommentar av Daniel

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner