Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Utrullningen av Speed Update

Utrullningen av Google Speed Update görs idag 9 juli 2018. Denna uppdatering gör en webbsidas snabbhet till en viktigare faktor i Googles algoritm.

Idag 9 juli 2018 gick Google ut med informationen via Webmaster Central Blog att utrullningen av Google Speed Update görs till alla användare från och med nu.

Ingen vet ännu vad denna uppdatering exakt kommer innebära men det är tydligt att Google har ett fokus på att korta ned laddningstiderna av webbsidor för att förbättra användarupplevelsen.

Om man får vara lite konspiratorisk kommer Google även spara en hel del serverkraft om webbsidor blir lättare. En intressant sak är även att de för första gången officiellt kommer använda ”riktig användardata” som en faktor i algoritmen.

Hur stor påverkan tror du att denna uppdatering kommer ha på sökresultaten? Jag tror personligen att Google likt tidigare uppdateringar som Mobilegeddon och liknande kommer vara väldigt försiktiga initialt och kanske stegra den något successivt.

En del har förväxlat denna uppdatering med mobile first index men dessa båda uppdateringar är helt fristående även om båda fokuserar på en allt mer mobil värld.

En kommentar

  1. Hej, intressant ser att min hemsida nu är mobilt indexerad i web master tools. Men hur viktigt är det med hastigheten och hur vet man om man borde förbättra hastigheten på hemsidan? Finns det några riktlinjer för hur snabb ens sida bör vara?

    Kommentar av Daniel

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner