Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad är en bra SEO-text?

vad är en bra seo-text

En vanlig fråga vi på Pineberry får av våra kunder och när vi föreläser är: Vad är en bra SEO-text? Jag upplever att det finns många onödiga farhågor kring vad som är en bra text för SEO.

Vad är en bra SEO-text? Detta är en av de mer frekventa frågor vi får av kunder och på föreläsningar. Personerna som frågar är oroliga över att de texter de skriver på sina sajter inte är bra för sökmotorer och att texterna måste skrivas på ett speciellt sätt för att de ska kunna ranka bättre.

Jag vill börja med att säga att jag inte alls gillar ordet SEO-text och blir arg på mig själv när jag använder det. Anledningen är att begreppet bygger på de onödiga farhågor jag upplever finns.

Farhågan rör inte det faktum att en webbsida behöver vara utrustad med vissa attribut för att ranka, t ex att sökord finns med i titel och rubriker. Farhågan gäller den för många, i detta sammanhang, läskiga brödtexten.

En relevant, informativ och säljande text är en bra SEO-text

Mitt råd till hur man skriver en bra SEO-text är att inte tänka SEO. Det är just när någon tänkt för mycket SEO som brödtexter blir dåliga. Både för läsaren och för sökmotorn. Det vanligast misstaget är att korvstoppa sökord i texten. Detta gillar inte Google och ger negativa effekter.

En bra brödtext behöver såklart nämna det eller de sökord som sidan ska ranka på. Men det är kontraproduktivt att försöka analysera hur många gånger sökordet ska nämnas. En relevant, informativ och säljande text kommer nämna sökorden i lagom mängd. En text på 300 ord om exempelvis ”cyklar” kommer oundvikligen nämna ”cyklar” i texten.

5 enkla tips till en bra brödtext för sökmotorer

  1. Skriv relevant, informativt och säljande om sidans ämne
  2. Skriv minst 300 ord, gärna mer
  3. Fokusera inte på att nämna sökord ett visst antal gånger (så länge det nämns)
  4. Stjäl eller kopiera inte text (vare sig från andras eller din sajt)
  5. Undvik stavfel och språkfel

Det finns inget magiskt i en bra SEO-text

Det händer att text-/översättningsbyråer erbjuder SEO-texter mot en extra avgift jämfört med en vanlig text. Om jag ska köpa texter kan jag snarare tänka mig att betala mer för en vanlig text jämfört med en SEO-text.

Den farhåga som vi möter kring brödtexter är onödig och jag upplever tyvärr att den ibland hindrar sajtägare från att skriva överhuvudtaget. Det finns inget magiskt i att skriva en bra text för sökmotorer. En bra text är en bra text även för sökmotorer.

Förhoppningsvis är det sista gången jag skriver ordet SEO-text på ett tag.

 

8 kommentarer

  1. Ja, för den här texten var ju inte alls skriven för att ranka på just sökfrasen seo-text ;)

    Du har själv följt det som jag anser vara huvudreglerna. Nämn den tänkta sökfrasen i title + rubrik, tidigt i ingressen, tidigt i brödtexten, i mitten av texten och alldeles i slutet av texten. Mer behövs inte, och det lämnar utrymme för stor textuell variation med många synonymer dessutom.

    Kommentar av

    Nikke Lindqvist

  2. Nikke,

    Tack för din kommentar.

    Mitt syfte med posten var faktiskt inte att ranka på ”SEO-text”, vilket jag iofs förstår om ingen köper :-). Konstigt nog skriver jag sällan på Sökmotorkonsult.se med syftet att ranka på något specifikt.

    Det är mycket möjligt att jag är SEO-skadad. Men om jag hade skrivet samma text i Word för ett Offline-syfte är jag ganska säker på att jag hade skrivit texten likadant, inklusive rubriker, ingress etc. Det är helt enkelt så jag tycker man ska skriva en artikel oavsett medium.

    Kommentar av Michael

  3. […] Sökmotorkonsult skriver SEO-texter […]

    Pingback av

    Vecka 15 – Josef rockar! - PRODUKTION203

  4. Tack för en bra artikel!
    Den ger svar utifrån funderingar som jag själv haft om ”SEO-text”. Råden är bra och avdramatiserar också farhågorna att skriva bra”SEO-text” till min sida.

    Vill också kommentera kommentarerna till artikeln. Jag testade att byta ut orden SEO-text till text men tycker inte att innehållet blir bättre av det. Men som både du Michael och Nikke skriver så går det nog inte att skriva en bra text med annan struktur. Frågeställning, redogörelse och slutsats.
    Tack igen för en bra artikel.

  5. Är det inte bra använda språkfel för att få fram en unik artikel för google har nog redan läst flera ”likadana” artiklar om ordet är populärt? Nu vet jag inte exakt vad du menar med språkfel. Jag säger bara vad jag tror och att använda ordet stålar istället för pengar är väl inte fy skam?

    Kommentar av

    sandra

  6. Det kommer nog inte göra någon större skillnad för Google, så länge du skriver en unik text kommer de inte se det som ett problem att du använder samma språkbruk som någon annan. Sen tycker jag personligen att det är mer spännande att läsa en text där man kan känna igen skribenten på vilka ord som används och hur meningar byggs etc.

  7. Sandra,

    Med språkfel tänker jag främst på stavfel.

    /Michael

    Kommentar av Michael

  8. […] Google gillar bra innehåll och framförallt unikt innehåll. Detta är både en stor möjlighet och en stor utmaning för dig som har en webbshop. Med en stor flora produkter skapas en unik möjligt till en kostnadseffektiv synlighet i sökmotorer. Det är dock lätt hänt att nöja sig med den produktbeskrivning som din leverantör erbjuder. Problemet med detta är att du då får mängder med duplicerat innehåll (då ni är flera webbshoppar som använder samma produktbeskrivning). Detta är något som Google ogillar skarpt och som i värsta fall kan detta ställa till stora problem för din webbshop istället för att skapa ett betydande värde. Satsa därför istället på egna unika produktbeskrivningar. Visst, har du 10 000 produkter i ditt utbud är detta kanske en övermäktig uppgift. Men gör då i alla fall unika produktbeskrivningar för dina 100 produkter som genererar mest pengar. Läs mer om hur du skriver en bra text för sökmotorer. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 45 av Sökpodden

#45 Gratis SEO-verktyg

Då har vi kommit till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen gratis SEO-verktyg, vi fortsätter med en SEO-clinic och sist men inte minst avslutar vi med ett snack om landningssidor och Quality Score. Du lyssnar väl?

Google__G__Logo

Google är din viktigaste besökare

Ofta ställs SEO och UX mot varandra. Du tvingas välja mellan att din sajt är användarvänlig för människor eller optimerad för sökmotorer. Men dessa två perspektiv behöver inte stå i konflikt med varandra.  I min roll som SEO-konsult hamnar jag […]

Bästa SEO-nyhetssajterna

Det finns många olika källor för att lära sig om SEO och vara uppdaterad. I denna artikel hittar du de bästa SEO nyhetssajterna för att hålla koll på branschen som är i ständig förändring.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner