Sökmotorkonsult.se

Vad är en bra SEO-text?

vad är en bra seo-text

En vanlig fråga vi på Pineberry får av våra kunder och när vi föreläser är: Vad är en bra SEO-text? Jag upplever att det finns många onödiga farhågor kring vad som är en bra text för SEO.

Vad är en bra SEO-text? Detta är en av de mer frekventa frågor vi får av kunder och på föreläsningar. Personerna som frågar är oroliga över att de texter de skriver på sina sajter inte är bra för sökmotorer och att texterna måste skrivas på ett speciellt sätt för att de ska kunna ranka bättre.

Jag vill börja med att säga att jag inte alls gillar ordet SEO-text och blir arg på mig själv när jag använder det. Anledningen är att begreppet bygger på de onödiga farhågor jag upplever finns.

Farhågan rör inte det faktum att en webbsida behöver vara utrustad med vissa attribut för att ranka, t ex att sökord finns med i titel och rubriker. Farhågan gäller den för många, i detta sammanhang, läskiga brödtexten.

En relevant, informativ och säljande text är en bra SEO-text

Mitt råd till hur man skriver en bra SEO-text är att inte tänka SEO. Det är just när någon tänkt för mycket SEO som brödtexter blir dåliga. Både för läsaren och för sökmotorn. Det vanligast misstaget är att korvstoppa sökord i texten. Detta gillar inte Google och ger negativa effekter.

En bra brödtext behöver såklart nämna det eller de sökord som sidan ska ranka på. Men det är kontraproduktivt att försöka analysera hur många gånger sökordet ska nämnas. En relevant, informativ och säljande text kommer nämna sökorden i lagom mängd. En text på 300 ord om exempelvis ”cyklar” kommer oundvikligen nämna ”cyklar” i texten.

5 enkla tips till en bra brödtext för sökmotorer

  1. Skriv relevant, informativt och säljande om sidans ämne
  2. Skriv minst 300 ord, gärna mer
  3. Fokusera inte på att nämna sökord ett visst antal gånger (så länge det nämns)
  4. Stjäl eller kopiera inte text (vare sig från andras eller din sajt)
  5. Undvik stavfel och språkfel

Det finns inget magiskt i en bra SEO-text

Det händer att text-/översättningsbyråer erbjuder SEO-texter mot en extra avgift jämfört med en vanlig text. Om jag ska köpa texter kan jag snarare tänka mig att betala mer för en vanlig text jämfört med en SEO-text.

Den farhåga som vi möter kring brödtexter är onödig och jag upplever tyvärr att den ibland hindrar sajtägare från att skriva överhuvudtaget. Det finns inget magiskt i att skriva en bra text för sökmotorer. En bra text är en bra text även för sökmotorer.

Förhoppningsvis är det sista gången jag skriver ordet SEO-text på ett tag.

 

Sidan är senast uppdaterad 2019-07-02

8 kommentarer

  1. Ja, för den här texten var ju inte alls skriven för att ranka på just sökfrasen seo-text ;)

    Du har själv följt det som jag anser vara huvudreglerna. Nämn den tänkta sökfrasen i title + rubrik, tidigt i ingressen, tidigt i brödtexten, i mitten av texten och alldeles i slutet av texten. Mer behövs inte, och det lämnar utrymme för stor textuell variation med många synonymer dessutom.

    Kommentar av Nikke Lindqvist

  2. Nikke,

    Tack för din kommentar.

    Mitt syfte med posten var faktiskt inte att ranka på ”SEO-text”, vilket jag iofs förstår om ingen köper :-). Konstigt nog skriver jag sällan på Sökmotorkonsult.se med syftet att ranka på något specifikt.

    Det är mycket möjligt att jag är SEO-skadad. Men om jag hade skrivet samma text i Word för ett Offline-syfte är jag ganska säker på att jag hade skrivit texten likadant, inklusive rubriker, ingress etc. Det är helt enkelt så jag tycker man ska skriva en artikel oavsett medium.

    Kommentar av Michael

  3. […] Sökmotorkonsult skriver SEO-texter […]

    Pingback av Vecka 15 – Josef rockar! - PRODUKTION203

  4. Tack för en bra artikel!
    Den ger svar utifrån funderingar som jag själv haft om ”SEO-text”. Råden är bra och avdramatiserar också farhågorna att skriva bra”SEO-text” till min sida.

    Vill också kommentera kommentarerna till artikeln. Jag testade att byta ut orden SEO-text till text men tycker inte att innehållet blir bättre av det. Men som både du Michael och Nikke skriver så går det nog inte att skriva en bra text med annan struktur. Frågeställning, redogörelse och slutsats.
    Tack igen för en bra artikel.

    Kommentar av Jari Merikanto

  5. Är det inte bra använda språkfel för att få fram en unik artikel för google har nog redan läst flera ”likadana” artiklar om ordet är populärt? Nu vet jag inte exakt vad du menar med språkfel. Jag säger bara vad jag tror och att använda ordet stålar istället för pengar är väl inte fy skam?

    Kommentar av sandra

  6. Det kommer nog inte göra någon större skillnad för Google, så länge du skriver en unik text kommer de inte se det som ett problem att du använder samma språkbruk som någon annan. Sen tycker jag personligen att det är mer spännande att läsa en text där man kan känna igen skribenten på vilka ord som används och hur meningar byggs etc.

  7. Sandra,

    Med språkfel tänker jag främst på stavfel.

    /Michael

    Kommentar av Michael

  8. […] Google gillar bra innehåll och framförallt unikt innehåll. Detta är både en stor möjlighet och en stor utmaning för dig som har en webbshop. Med en stor flora produkter skapas en unik möjligt till en kostnadseffektiv synlighet i sökmotorer. Det är dock lätt hänt att nöja sig med den produktbeskrivning som din leverantör erbjuder. Problemet med detta är att du då får mängder med duplicerat innehåll (då ni är flera webbshoppar som använder samma produktbeskrivning). Detta är något som Google ogillar skarpt och som i värsta fall kan detta ställa till stora problem för din webbshop istället för att skapa ett betydande värde. Satsa därför istället på egna unika produktbeskrivningar. Visst, har du 10 000 produkter i ditt utbud är detta kanske en övermäktig uppgift. Men gör då i alla fall unika produktbeskrivningar för dina 100 produkter som genererar mest pengar. Läs mer om hur du skriver en bra text för sökmotorer. […]

    Pingback av Utnyttja kraften i din webbshop : Nordic eCommerce Knowledge

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!