Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad är en bra SEO-text?

vad är en bra seo-text

En vanlig fråga vi på Pineberry får av våra kunder och när vi föreläser är: Vad är en bra SEO-text? Jag upplever att det finns många onödiga farhågor kring vad som är en bra text för SEO.

Vad är en bra SEO-text? Detta är en av de mer frekventa frågor vi får av kunder och på föreläsningar. Personerna som frågar är oroliga över att de texter de skriver på sina sajter inte är bra för sökmotorer och att texterna måste skrivas på ett speciellt sätt för att de ska kunna ranka bättre.

Jag vill börja med att säga att jag inte alls gillar ordet SEO-text och blir arg på mig själv när jag använder det. Anledningen är att begreppet bygger på de onödiga farhågor jag upplever finns.

Farhågan rör inte det faktum att en webbsida behöver vara utrustad med vissa attribut för att ranka, t ex att sökord finns med i titel och rubriker. Farhågan gäller den för många, i detta sammanhang, läskiga brödtexten.

En relevant, informativ och säljande text är en bra SEO-text

Mitt råd till hur man skriver en bra SEO-text är att inte tänka SEO. Det är just när någon tänkt för mycket SEO som brödtexter blir dåliga. Både för läsaren och för sökmotorn. Det vanligast misstaget är att korvstoppa sökord i texten. Detta gillar inte Google och ger negativa effekter.

En bra brödtext behöver såklart nämna det eller de sökord som sidan ska ranka på. Men det är kontraproduktivt att försöka analysera hur många gånger sökordet ska nämnas. En relevant, informativ och säljande text kommer nämna sökorden i lagom mängd. En text på 300 ord om exempelvis ”cyklar” kommer oundvikligen nämna ”cyklar” i texten.

5 enkla tips till en bra brödtext för sökmotorer

  1. Skriv relevant, informativt och säljande om sidans ämne
  2. Skriv minst 300 ord, gärna mer
  3. Fokusera inte på att nämna sökord ett visst antal gånger (så länge det nämns)
  4. Stjäl eller kopiera inte text (vare sig från andras eller din sajt)
  5. Undvik stavfel och språkfel

Det finns inget magiskt i en bra SEO-text

Det händer att text-/översättningsbyråer erbjuder SEO-texter mot en extra avgift jämfört med en vanlig text. Om jag ska köpa texter kan jag snarare tänka mig att betala mer för en vanlig text jämfört med en SEO-text.

Den farhåga som vi möter kring brödtexter är onödig och jag upplever tyvärr att den ibland hindrar sajtägare från att skriva överhuvudtaget. Det finns inget magiskt i att skriva en bra text för sökmotorer. En bra text är en bra text även för sökmotorer.

Förhoppningsvis är det sista gången jag skriver ordet SEO-text på ett tag.

 

8 kommentarer

  1. Ja, för den här texten var ju inte alls skriven för att ranka på just sökfrasen seo-text ;)

    Du har själv följt det som jag anser vara huvudreglerna. Nämn den tänkta sökfrasen i title + rubrik, tidigt i ingressen, tidigt i brödtexten, i mitten av texten och alldeles i slutet av texten. Mer behövs inte, och det lämnar utrymme för stor textuell variation med många synonymer dessutom.

    Kommentar av Nikke Lindqvist

  2. Nikke,

    Tack för din kommentar.

    Mitt syfte med posten var faktiskt inte att ranka på ”SEO-text”, vilket jag iofs förstår om ingen köper :-). Konstigt nog skriver jag sällan på Sökmotorkonsult.se med syftet att ranka på något specifikt.

    Det är mycket möjligt att jag är SEO-skadad. Men om jag hade skrivet samma text i Word för ett Offline-syfte är jag ganska säker på att jag hade skrivit texten likadant, inklusive rubriker, ingress etc. Det är helt enkelt så jag tycker man ska skriva en artikel oavsett medium.

    Kommentar av Michael

  3. […] Sökmotorkonsult skriver SEO-texter […]

    Pingback av Vecka 15 – Josef rockar! - PRODUKTION203

  4. Tack för en bra artikel!
    Den ger svar utifrån funderingar som jag själv haft om ”SEO-text”. Råden är bra och avdramatiserar också farhågorna att skriva bra”SEO-text” till min sida.

    Vill också kommentera kommentarerna till artikeln. Jag testade att byta ut orden SEO-text till text men tycker inte att innehållet blir bättre av det. Men som både du Michael och Nikke skriver så går det nog inte att skriva en bra text med annan struktur. Frågeställning, redogörelse och slutsats.
    Tack igen för en bra artikel.

  5. Är det inte bra använda språkfel för att få fram en unik artikel för google har nog redan läst flera ”likadana” artiklar om ordet är populärt? Nu vet jag inte exakt vad du menar med språkfel. Jag säger bara vad jag tror och att använda ordet stålar istället för pengar är väl inte fy skam?

    Kommentar av sandra

  6. Det kommer nog inte göra någon större skillnad för Google, så länge du skriver en unik text kommer de inte se det som ett problem att du använder samma språkbruk som någon annan. Sen tycker jag personligen att det är mer spännande att läsa en text där man kan känna igen skribenten på vilka ord som används och hur meningar byggs etc.

  7. Sandra,

    Med språkfel tänker jag främst på stavfel.

    /Michael

    Kommentar av Michael

  8. […] Google gillar bra innehåll och framförallt unikt innehåll. Detta är både en stor möjlighet och en stor utmaning för dig som har en webbshop. Med en stor flora produkter skapas en unik möjligt till en kostnadseffektiv synlighet i sökmotorer. Det är dock lätt hänt att nöja sig med den produktbeskrivning som din leverantör erbjuder. Problemet med detta är att du då får mängder med duplicerat innehåll (då ni är flera webbshoppar som använder samma produktbeskrivning). Detta är något som Google ogillar skarpt och som i värsta fall kan detta ställa till stora problem för din webbshop istället för att skapa ett betydande värde. Satsa därför istället på egna unika produktbeskrivningar. Visst, har du 10 000 produkter i ditt utbud är detta kanske en övermäktig uppgift. Men gör då i alla fall unika produktbeskrivningar för dina 100 produkter som genererar mest pengar. Läs mer om hur du skriver en bra text för sökmotorer. […]

    Pingback av Utnyttja kraften i din webbshop : Nordic eCommerce Knowledge

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner