Sökmotorkonsult.se

Vad är Kvalitet i Sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering kan vara ganska svårt att få grepp om, att kunna få en bra överblick kan vara komplicerat då det ofta blir ganska mycket teknik och bedömningsgrunderna ofta skiljer om man frågar olika sökmotorkonsulter. Därför är det viktigt att vi reder ut vad som är kvalitet i sökmotoroptimering, vad kan man egentligen begära av sin konsult eller sitt team?

Vi på Pineberry har ganska starka åsikter om det här och vi sätter en hög standard, det är därför naturligt att många andra kommer invända mot de här måtten. Ta till dig om du tycker att det låter vettigt.

ROI

Man kan inte prata om kvalitet på sökmotoroptimering utan att ta upp ROI (Return Of Investment). Du ska tjäna på den sökmotoroptimering annars är det ointressant. Det behöver inte nödvändigtvis vara direkt monetär förtjänst, kanske vill du ligga högst på ”Miljövänlig Bil” med ditt bilmärke för att få människor förknippa dig med bra saker. Huvudinnehållet i den här punkten är att du inte bara ska synas när man söker, du ska synas när man söker efter rätt sökord. En förstaplats på Sökmarknadsföring kanske inte egentligen är intressant för ditt företag, det kanske är SEO Stockholm som är bäst?

Resultat

Om din sökmotoroptimering inte resulterar i bättre positioner och mer trafik (eller bättre) trafik från sökmotorer så är den inte bra. Det är så uppenbart viktigt att många glömmer bort den här punkten när de pratar om kvalitativ sökmotoroptimering. Det finns fortfarande SEO-bolag och sökmotorkonsulter som levererar riktigt bra rapporter, utbildningar och mycket riskfri analys utan att leverera resultat. Resultat är A och O, det andra är förstås också viktigt men utan resultat så spelar det ju ingen roll.

Låg Risk

Vi ska komma ihåg att all sökmotoroptimering och ingen sökmotoroptimering innebär risk. Att göra sökmotoroptimering är att utsätta sin site för en viss risk, oavsett hur man gör det. Att låta bli att göra det är innebär också risker, kanske till och med mycket större. Det går att få bra kortsiktiga resultat, nästan alla i branschen vet hur man gör det. Tyvärr så innebär det att man valt att ta högre risk för att snabbare få resultat. Den allra viktigaste faktorn för risk om du köper SEO i Sverige idag är kvaliteten på de inlänkar du får. Massor av skräpiga länkar kan ge dig en snabb och tillfällig boost i sökresultaten men är en risk jag endast sällan skulle rekommendera någon att ta. Satsa på ett seriöst länkbygge för minimal risk.

Minsta möjliga insats

Något som många missar inom sökmotoroptimering är att komma ihåg Paretoprincipen (20% av arbetet står för 80% av resultatet). Det är lätt att sväva ut och göra alla möjliga förändringar som kan eller inte kan påverka resultatet. Att lägga 100 arbetstimmar på att integrera en Twitter-feed eller spendera 50.000 kr på att få den perfekta bilden kan vara val man ska göra men nästan aldrig av SEO-skäl. Det är klart det går att få resultat om man arbetar timme ut och timme in med insatser som ger minimal effekt men det är orimligt, satsa på de insatser som ger mycket effekt (åtminstone först). En SEO-insats med allt för mycket utfyllnad är i vår värld inte en kvalitativ insats, det är snarare designat för att kosta dig så mycket pengar som möjligt. Tänk tre punkter:

  1. Välj sökord
  2. Fixa On Page
  3. Bygg Länkar

Sidan är senast uppdaterad 2012-01-09

12 kommentarer

  1. Med kvalitativ sökmotoroptimering, menar ni då även då hur punkterna:

    1. Välj sökord
    2: Fixa On Page
    3: Bygg Länkar

    utförs? eller spelar kvaliten ingen roll där, så man istället kan köra ”lite vilda västern”?

    De bitarna är ju också viktiga, med tanke på hur kunderna uppfattar deras varumärke utlagda på ”skräp-länk-siter” …

    Kommentar av Patrik Berggren

  2. Bra grund principer Magnus, helt rätt ”vinkel” på det hela.

    Kommentar av Fredrik Johansson

  3. Patrik, jag försökte ta en mer övergripande blick på det, en bedömning som kan fungera under en längre tid och inte blir så teknisk. Om vi ska sätta riktlinjer för de tekniska aspekterna (vilket man naturligtvis ska ha när man jobbar med det) så blir det föråldrat förr eller senare.

    Tycker dessutom de faller in under punkterna risk/resultat. Allt för dålig kvalitet leder till en för hög risk eller dåliga resultat.

  4. Enklare kunde det nog inte bli för en introduktion i ren text men det är fortfarande krångligt med alla termer för den vanligaste kunden.

    På Cleverclick sketchar vi upp sidorna med kunden som måste lära sig vad vi arbetar med. För att förstå vad dom betalar för och varför det ibland kan vara omåttligt svårt att få fram ett snabbt resultat.

    Vi försöker bjuda in kunderna i arbetet och på så sätt få dom att intressera sig för att fortsätta arbetet tillsammans … det handlar ju om att hitta en strategi för varje kund och skapa ett förhållande för framtiden

    PS! Magnus
    men du fick in ett stavfel precis under resultat ”sökmotorpotimering”

    Kommentar av Michael Persson

  5. Tackar, rättat :)

  6. Tycker det ser bra ut Magnus, och jag vill framhålla jobbet innan själva SEO – arbetet som extremt viktigt. Det är där jag tycker att de flesta gör fel i dagsläget. Det du nämner som ”Välja sökord”

    Själva researchen.

    Jag har haft så många kunder genom åren som vill att man ska optimera för ”dessa sökord” och säljare brukar slicka sig runt munnen och vara snabba med att skicka över kontraktet för exakt de sökord kunden vill ha.
    Jag förklarar alltid för kunden att det är väldigt viktigt att låta oss som är experter lägga lite tid på att ta fram de bästa sökorden istället för att gå på vad kunden tror är bäst.

    Kunden vet verkligen inte bäst i denna branschen, då hade de ju inte behövt oss :-)

    Kommentar av Niklas Aronsson

  7. Att satsa på ett seriöst länkbygge från början är A och O för att lyckas. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har sett en del av mina sajter hoppa upp till topp 5 för sökordet jag optimerar för och efter någon dag hittar jag min sajt på sida 2,3,4…

    Man vill ha snabba resultat och då lockar ibland lite ”skräplänkar”. Men i längden innebär det katastrof om man vill att sina sajter ska hålla placeringarna.

    Kommentar av Rasmus

  8. Som du skriver med 20% 80% så är det ju ganska logiskt, Det som spelar störst roll, titel, h1, content, länkar etc. tar ju inte speciellt lång tid att fixa. Det som tar tid är ju det som skiljer din sajt från de 10 som ligger på förstasidan. Och det kan nog stå för 80% av arbetet. Dock behövs ju inte det ifall konkurrensen är tillräckligt låg. Så allt handlar om att använda rätt sökord ;)

    Kommentar av Axel Storckenfeldt

  9. Precis som jag ser i många kommentarer ovanför så är byggandet utav länkar det allra viktigaste, svåraste och i min mening tråkigaste med sökmotoroptimering. Jag älskar att skapa hemsidor och sedan fylla dem med innehåll. Dock tar min energi alltid slut då vi kommer till länkbygget. Det beror delvis på att jag inte har tålamod, men även på att jag tycker att det är så förbannat tråkigt att bygga länkar!

    Kommentar av Philip

  10. […] Sökmotorkonsult om kvalitet i SEO […]

    Pingback av Vecka 2 – Vi är tillbaka! - PRODUKTION203

  11. Hej!
    Hur menar ni med länkbygge?
    Är det att kontakat bloggare etc för att få dem att länka till hemsidan?
    On page är det hemsidan i sig? är det där man ska göra de interna länkarna ex länka bland olika varor i butiken?
    Kanske dumma frågor men jag är helt ny på detta, kommer säkert att fråga fler gånger

    Kommentar av sandra salomonsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?