Sökmotorkonsult.se

Vad är sökmotoroptimering

Man kan förstås definera sökmotoroptimering på många olika sätt. Den enligt mig bästa definitionen är den som föjlier:

Sökmotoroptimering är att säkerställa att en webbsida visas i sökmotorer på bra placeringar på rätt sökord.

Om man vill utveckla det kan man naturligtvis göra det. Vad som är sökmotorer, bra placeringar och rätt sökord behöver helt klar förtydliganden.

Sökmotorer
I Sverige idag går det att anse att Google är den enda sökmotorn. Detta för att den är den enda som kommer ge någon mängd besökare. Om man vill sträcka sig lite längre kan man räkna Live (Msn) och Yahoo men i övrigt så är det ingen mening att syssla med sökmotoroptimering. Övriga sökmotorer är helt enkelt inte värt ansträngningen.

Bra Placeringar
Vilken position man hamnar på i sökresultatet är avgörande för hur mycket trafik man kommer få, en förstaposition kommer ge klart mer trafik än en andraposition. På vissa sökord är trafiken dock så stor att positioner ända ner till 10:e eller 11:e kan ge ok trafik.

Rätt sökord
Att välja sökord för sin site är en vetenskap i sig. Rätt sökord är sökord som har hög trafik, är lätt att optimera för och konverterar bra när besökarna kommer till siten. Vanligtvis får man nöja sig med en eller två av dessa men det är förstås en fråga om gråskalor snarare än exakta gränser.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?