Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad är sökmotoroptimering

Man kan förstås definera sökmotoroptimering på många olika sätt. Den enligt mig bästa definitionen är den som föjlier:

Sökmotoroptimering är att säkerställa att en webbsida visas i sökmotorer på bra placeringar på rätt sökord.

Om man vill utveckla det kan man naturligtvis göra det. Vad som är sökmotorer, bra placeringar och rätt sökord behöver helt klar förtydliganden.

Sökmotorer
I Sverige idag går det att anse att Google är den enda sökmotorn. Detta för att den är den enda som kommer ge någon mängd besökare. Om man vill sträcka sig lite längre kan man räkna Live (Msn) och Yahoo men i övrigt så är det ingen mening att syssla med sökmotoroptimering. Övriga sökmotorer är helt enkelt inte värt ansträngningen.

Bra Placeringar
Vilken position man hamnar på i sökresultatet är avgörande för hur mycket trafik man kommer få, en förstaposition kommer ge klart mer trafik än en andraposition. På vissa sökord är trafiken dock så stor att positioner ända ner till 10:e eller 11:e kan ge ok trafik.

Rätt sökord
Att välja sökord för sin site är en vetenskap i sig. Rätt sökord är sökord som har hög trafik, är lätt att optimera för och konverterar bra när besökarna kommer till siten. Vanligtvis får man nöja sig med en eller två av dessa men det är förstås en fråga om gråskalor snarare än exakta gränser.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner