Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad är sökmotoroptimering

Man kan förstås definera sökmotoroptimering på många olika sätt. Den enligt mig bästa definitionen är den som föjlier:

Sökmotoroptimering är att säkerställa att en webbsida visas i sökmotorer på bra placeringar på rätt sökord.

Om man vill utveckla det kan man naturligtvis göra det. Vad som är sökmotorer, bra placeringar och rätt sökord behöver helt klar förtydliganden.

Sökmotorer
I Sverige idag går det att anse att Google är den enda sökmotorn. Detta för att den är den enda som kommer ge någon mängd besökare. Om man vill sträcka sig lite längre kan man räkna Live (Msn) och Yahoo men i övrigt så är det ingen mening att syssla med sökmotoroptimering. Övriga sökmotorer är helt enkelt inte värt ansträngningen.

Bra Placeringar
Vilken position man hamnar på i sökresultatet är avgörande för hur mycket trafik man kommer få, en förstaposition kommer ge klart mer trafik än en andraposition. På vissa sökord är trafiken dock så stor att positioner ända ner till 10:e eller 11:e kan ge ok trafik.

Rätt sökord
Att välja sökord för sin site är en vetenskap i sig. Rätt sökord är sökord som har hög trafik, är lätt att optimera för och konverterar bra när besökarna kommer till siten. Vanligtvis får man nöja sig med en eller två av dessa men det är förstås en fråga om gråskalor snarare än exakta gränser.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner