Vad blir Årets julklapp 2022?

Julhandeln är igång för i år och för många av oss är det dags att köpa julklappar. Men vad blir då Årets Julklapp?

Vi har tagit tempen på årets julhandel och letat reda på produkterna (och tjänsterna) som vi tror har störst chans att bli Årets Julklapp 2022. Så klart baserat på sökvolym och söktrender. 2017 kunde vi på detta sätt se att elcykeln skulle vinna. Mycket har hänt sen dess, pandemi, krig och helt andra trender. En del av produkterna som var relevanta då känns inaktuella på dagens marknad. Så vilka produkter och tjänster är då relevanta i dagens julhandel? Vi har en riktigt matig artikel i år, och vi ska snart dyka in i datan, men först är det några aspekter att tänka på först.

Vad är kriterierna för Årets julklapp?

HUI (som utser årets julklapp) har några kriterier som produkten eller tjänsten måste uppfylla för att vara en kandidat. Det är:

Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
Produkten ska representera den tid vi lever i

Det låter tydligt, men det finns också lite gråzoner här. När mobillådan vann 2019 hade väldigt få hört talas om den, och när hörlurarna vann 2012 var det många som tyckte det var varken en nyhet eller ett nyväckt intresse. Jag skulle också säga att nyhet kan vara släpande, det är sällan saker som debuterat på marknaden samma år som det utses. Dessutom, i vissa fall så kan det sista kriteriet om att ”representerar tiden vi lever i” vara en särskilt viktig aspekt, och är ofta det som väger tyngst.

Trender

I år kan vi se tre tydliga trender som går igenom på flera av julklapparna. Det finns dock undantag, men det finns också vissa produkter som återfinns i båda trendkategorierna.

Orolig samtid

Vår första tydliga trend knyter an till de oroliga tiderna i världen med skenande elpriser, men också saker som empati och omtanke. De senare är känslor som ofta återkommer i juletid. Detta är den största trenden i år, men den överlappar också med vår nästa trend:

Förbättrad vardag

Den andra trenden är teknologi eller produkter och tjänster som förenklar eller förbättrar ditt liv. Det kan vara saker som gör att du eller den du ger julklappen till spar tid eller pengar. Denna är inte lika stor som den förra, men vi ser också exempel på detta.

Back to business

Sist och minst, men ack så viktig. Många kontor släppte på restriktionerna i år, och saker som underlättar återgången har därför ökat i intresse.

Undantag

Men det finns också en produkt som inte faller in i dessa trender, och exemplifierar andra aspekter av vår samtid. Vilken är det? Läs vidare!

Så här har vi räknat

Tidigare år har jag följt produkternas utveckling på Google Trends, men i år har jag valt att göra det lite annorlunda. Eftersom sökvolymen i sig kan vara en indikator på exempelvis populäritet har jag tittat på den totala sökvolymen de senaste 12 månaderna, men också jämfört det mot samma period året innan. Jag har alltså tittat på september 2021-september 2022, och sedan jämfört det med september 2020-september 2021. Produkten eller tjänsten bör ha ökat (och helst markant) för att den ska vara relevant som Årets Julklappskandidat. De produkter som tappat eller stagnerat i sökvolym är i min mening varken nyheter eller står för ett nyväckt intresse. Sökvolymen ger också en indikator på om det finns ett intresse över huvudtaget. Sökvolymerna är därför en av de viktigaste barometrarna i denna undersökning.

I vår initiala omgång hade vi 42 produkter eller tjänster, och av dessa har vi landat i 13 kandidater, och 2 bubblare! Låt oss börja med bubblarna:

Bubblare

Vi har valt ut några produkter som inte klarade kriterierna på ett eller annat sätt men som fortfarande är värda att nämna.

LED-lampa

Minskning: −18%

Ledlampor är elsnåla, och det är många som ser över sina lampor just nu och ersätter dem med LED och hushåller med elen. Den är verkligen högaktuell, men har samtidigt minskat i sökningar under året, och därför faller det. Det är ett bra exempel på att allt inte är så självklart när man tittar på sökningar.

❌ Nyhet eller nyväckt intresse
✔️ Högt försäljningsvärde
✔️ Representerar vår tid

Elmätare för vägguttag

Ökning: 950%

Väggelmätaren har fått en enorm ökning av sökvolym, men hade också ganska små sökvolymer. Den här typen av produkt mäter elförbrukningen på apparaten som kopplas in, och kan därför användas för att räkna ut vad som drar mest el i ditt hem. Elmätaren faller på att den inte har så höga sökvolymer, men är verkligen aktuell och har fått ett ökat intresse under året.

✔️ Nyhet eller nyväckt intresse
Högt försäljningsvärde
✔️ Representerar vår tid

Våra kandidater för Årets Julklapp 2022

Tofflor

Ökning: 22%

Vi börjar med något enkelt. Tofflor! I korthet är det en produkt som håller fötterna varmare inomhus. Ett ganska enkelt sätt att höja värmen på kalla fötter. Detta är verkligen en julklapp man kan ge till de flesta.

✔️ Nyhet eller nyväckt intresse
✔️ Högt försäljningsvärde
✔️ Representerar vår tid

Matlådor

Ökning: 22%

I år var ett år när många återgick till kontoret. Så intresset för att skaffa matlådor har återigen ökad. För vem har råd att alltid äta utelunch? Nej, en bra hederlig matlåda tack!

✔️ Nyhet eller nyväckt intresse
✔️ Högt försäljningsvärde
✔️ Representerar vår tid

Skjorta

Ökning: 22%

För många av de som anställdes i början av pandemin var det i år första gången som de rent fysiskt klev in på sitt jobbs kontor. Helt plötsligt behöver man jobbkläder igen, och de som funkade innan pandemin kanske inte passar längre. Det är en av de saker som kan ha gjort att skjortan nu ökat i sökningarna på Google. Så en så enkel sak som en riktigt bra jobbskjorta (eller blus) kan vara en högaktuell julklapp igen!

✔️ Nyhet eller nyväckt intresse
✔️ Högt försäljningsvärde
✔️ Representerar vår tid

Gymkort

Ökning: 30%

Under pandemin avråddes vi ifrån att vara i trånga lokaler med främlingar, men nu när pandemin är över är det lättare att kunna gå till ställen som exempelvis gym. Därför ökar också intresset för gymkort. Många vill också träna mer efter den mer stillasittande tiden hemma.

✔️ Nyhet eller nyväckt intresse
✔️ Högt försäljningsvärde
✔️ Representerar vår tid

Värmeljus

Ökning: 51%

I tider med skenande elpriser och snack om elransonering så kan något så enkelt som värmeljus vara högaktuellt igen. Den har ökat i intresse och är ju en enkel sak att ge bort, men frågan är om det är tillräckligt spännande för att HUI ska välja den.

✔️ Nyhet eller nyväckt intresse
✔️ Högt försäljningsvärde
✔️ Representerar vår tid

Ved

Ökning: 82%

Det här är en av de mest low-tech produkter vi någonsin tagit upp i Årets Julklapp-debatten. Men i och med årets skenande elpriser och en annalkande vinter har vedeldning, kaminer, vedspisar och annat återigen hamnat på tapeten. Dessutom finns det en hundraårig tradition av att ge just vedträn som julklapp. Det som talar emot ved som årets julklapp är kanske tillgängligheten. Det är långt ifrån alla som har vedspis eller vedkamin, och de flesta som bor i lägenhet har inte möjlighet att sätta in egen braskamin. Men är den högaktuell, säljs mycket och representerar tiden vi lever i? Jo, det gör det såklart. Så detta är en stark kandidat.

✔️ Nyhet eller nyväckt intresse
✔️ Högt försäljningsvärde
✔️ Representerar vår tid

Elbilsladdare

Ökning: 83%

Skaffar man en elbil behöver man också skaffa elbilsladdare. Så många som bytt från olja och dieseldrivna bilar och som nu behövt skaffa elbilsladdare. Men! Detta är en ganska dyr julklapp, och det är ju långt ifrån alla som har en elbil (eller bil överhuvudtaget). Så det återstår att se ifall detta kan bli årets julklapp.

✔️ Nyhet eller nyväckt intresse
✔️ Högt försäljningsvärde
✔️ Representerar vår tid

Det värmande plagget

Ökning:

Stickad tröja: 124%
Fleecetröja: 22%

Vi har valt att kalla denna ”det värmande plagget”, men det är egentligen en sammanslagning av den stickade tröjan och fleecetröjan. Tofflor kan ses som en del av det värmande plagget, men jag valde att ta den separat. Både stickad tröja och fleecetröja har ökat i sökvolymerna. En del källor spår att det kommer bli en kall vinter och det i kombination med ökade elpriser gör att många förbereder sig för att hålla sig varma på andra sätt. Däremot verkar det inte vara vilket varmt plagg som helst som är på uppsving. Hoodie har nämligen minskat −18% under samma period. Man kan tolka trenden som att vi behöver något extra varmt. En vanlig hoodie räcker inte. Eller att trenden för athleisure börjar svalna.

✔️ Nyhet eller nyväckt intresse
✔️ Högt försäljningsvärde
✔️ Representerar vår tid

Solceller

Ökning: 172%

Det är nog få som missat att elpriserna ökat kraftigt under året. Så för att minska kostnaden på sikt har många husägare som övervägt solceller under året. Tidigare har solceller varit dyra men kombinationen av det gröna avdraget och ökade elpriser gör att kalkylen blir mer gynnsam för solcellerna. För även om de inte kan producera all den el du behöver för ditt hus så kan de minska den totala elkostnaden på sikt, och det gör att de nu är högaktuella igen. Det som talar emot är ju såklart den stora kostnaden, samt att inte alla kan eller får installera solceller på sina boenden.

✔️ Nyhet eller nyväckt intresse
✔️ Högt försäljningsvärde
✔️ Representerar vår tid

Solcellsladdare

Ökning: 315%

Det här är tillsammans med vevradion kontorets favorit. En portabel solcellsladdare kan användas för att ladda saker som mobil, dator eller läsplatta ifall elen går ner, förutsatt att de finns tillräckligt med solljus. De är billigare än att installera solceller på huset och går att använda även i lägenhet eller sommarstugor. Om det är soligt är den alltså ett alternativ för den som vill spara på elkostnaden på sikt. De finns också modeller som kan spännas fast på exempelvis ryggsäcken om man vill gå ut på vandring. Högaktuell och kan även användas efter elkrisen för vandraren.

✔️ Nyhet eller nyväckt intresse
✔️ Högt försäljningsvärde
✔️ Representerar vår tid

NFT

Ökning: 400%

Nu till något helt annat. NFT:er är så kallade non-fungible tokens, och kan lite kortfattat förklara som en typ av kryptovaluta. Man köper och säljer digitala bilder, vars värde kan gå upp eller ner. NFT:er har haft mycket uppmärksamhet under de senaste åren, så kanske är det dags får något som detta. Dock har kryptovaluta tappat -18% under samma period.

✔️ Nyhet eller nyväckt intresse
✔️ Högt försäljningsvärde (här måste vi tillägga att vi inte sett några siffror på hur många som köpt NFT:er i Sverige, men cirka 3% av svenskarna köpte eller sålde kryptovaluta 2021)
✔️ Representerar vår tid

Krislåda

Ökning: 890%

Krislådan är en produkt (eller samling av produkter) som många i år för första gången införskaffat. Krislådan är en låda (eller väska) med produkter som kan tänkas behövas vid händelse av en kris eller för att klara sig om olika samhällsfunktioner är satta ur spel. Det kan vara sånt som konserver med mat, första band, vatten, ficklampa, varma filtar och mycket mer. Den kan också innehålla ett stormkök som ju vann årets Julklapp förra året. Innehållet varierar beroende på försäljaren, och många gör sina egna krislådor baserat på vad just de behöver.

✔️ Nyhet eller nyväckt intresse
✔️ Högt försäljningsvärde
✔️ Representerar vår tid

Vevradio

Ökning: 1 279%

Ja, vevradio. Vevradion är alltså en liten radio som man vevar igång, och därför inte behöver en konstant elkälla till. Det var nog många i år som för första gången köpte en vevradio, solcellsradio eller dammade av den gamla batteriradion. När MSB skickade ut broschyren ”Om kriget kommer” 2018 stötte jag själv på många som reagerade med kommentarer i stil med ”sånt där behövs inte i vår del av världen längre”. Det upplevs verkligen helt annorlunda nu, efter två långa år av pandemi och ett nytt krig i Europa. Att kunna vara säker på att ta del av viktig information även om telefoner eller internet skulle gå ner är numera något som många tänker på. Vevradion har fått ett rejält uppsving, och som det ser ut nu kommer den fortsatte vara aktuell ett tag till. Den hamnade också på delad första plats med Solcellsladdare som kontorets favorit. Den har haft den största procentuella ökningen av sökningar, och har goda chanser att bli årets julklapp.

✔️ Nyhet eller nyväckt intresse
✔️ Högt försäljningsvärde
✔️ Representerar vår tid

Sammanfattning

Vad som slutligen blir Årets Julklapp 2022 återstår att se, men här har du i vilket fall en ordentlig uppställning av troliga kandidater. Man kan i vilket fall säga att dessa är de som blivit sökets julklappar, eftersom de ökat och fått nyväckt intresse där. Vilka tror du mest på? Finns det några vi inte kollat på? Skriv gärna i kommentarerna vad du tror koras till Årets Julklapp!

Vad blir Årets Julklapp 2022?

  • Krislåda (21%, 31 Votes)
  • Tofflor (17%, 25 Votes)
  • Det värmande plagget (11%, 17 Votes)
  • Solcellsladdare (11%, 16 Votes)
  • Elmätare för vägguttag (9%, 14 Votes)
  • NFT (5%, 8 Votes)
  • Vevradio (5%, 8 Votes)
  • Värmeljus (5%, 8 Votes)
  • Solceller (5%, 7 Votes)
  • Ved (3%, 5 Votes)
  • Elbilsladdare (2%, 3 Votes)
  • Matlådor (2%, 3 Votes)
  • Gymkort (2%, 3 Votes)
  • LED-lampa (1%, 2 Votes)
  • Skjorta (1%, 1 Votes)

Total Voters: 146

Loading ... Loading ...

Uppdatering: Årets Julklapp 2022 blev det hemstickade plagget. Vi var ändå inne på rätt spår!

2 kommentarer på "Vad blir Årets julklapp 2022?"

Kommentarsfältet är stängt.