Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad Dr House kan lära oss om SEO

Medicin är ett komplext ämne, SEO är inte i närheten så svårt och det betyder att saker som man kanske inte riktigt borde göra som läkare kan vara helt lysande för en sökmotorkonsult. Dr House om du känner igenom honom från TV-serien har en metod som bara han använder som är livsfarligt på ett sjukhus men ganska vettigt på en site. 

När Gregory House får in en ny patient på sjukhuset så gör han något som ingen frisk läkare i världen skulle göra. Han börjar behandla direkt innan han är riktigt säker på vad felet är. I serien hävdar man att det är smart men vilken läkare som helst kan berätta att det är uppåt väggarna. Om du börjar dela ut fel mediciner så kommer inget riktigt gå som du tänkt dig. Om du inte har ett yrke där man kan råka skada någon allvarligt (eller till och med döda någon) så är situationen en annan.

Dr House-metoden för sökmotoroptimerare

Det finns tillfällen då en site är sjuk. Det vi pratar om är filter. Det är ofta väldigt komplext att ta reda på exakt vilket filter som är orsaken till att en site inte svarar på den SEO som görs eller om den faktiskt sjunkit i sökresultat. Ofta kan det till och med vara så att det är svårt att se att det är ett filter, det kan verka som att det bara är svårt att göra SEO.

Då kan det vara värt att göra en House M.D och börja behandla istället för att dra igång ett stort maskineri för att ta sig framåt. Ofta är det nämligen samma lösning på vitt skilda sjukdomar. Jag tänkte dela med mig av några behandlingsmetoder som ofta fungerar, de är inte i någon ordning och jag kan förstås inte ge några garantier.

  • Ta bort onödig reklam på siten
  • Leta rätt på och rensa upp sidor som inte genererar trafik
  • Öka mängden länkar med authority
  • Minska mängden sitewide-länkar till siten
  • Se över laddtider
  • Lägg till mer statisk text
  • Se över ankartextfördelningen i länkprofilen.

Som sagt det är inte säkert att någon av dessa fungerar men då har du i alla fall uteslutit en massa och du vet ju att din patient överlever behandlingen.

Bilden är lånad från Wikipedia (CC)

5 kommentarer

  1. Kanon! Älskar House-kopplingen. Problemet är väl bara att ”everybody lies”!:-)
    Och sen…vad är motsvarigheten till Lupus i detta sammanhang? För få sociala signaler…? ;-)

    Kommentar av Jan Nilsson

  2. Ja, det var en bra och kul jämförelse faktiskt. Praktiskt med en liten checklista, särskilt för dem som fått en sajt filtrerad för första gången.

    Kommentar av Dani

  3. Hej,
    Tack för superbra inlägg, som alltid.

    Jag tycker att det är lite svårt att mäta om min site tappar eller tar igen placeringar på google, dels verkar det ju ta olika lång tid för google att uppfatta ändringar eller åtgärder man gjort på sin site, och dels så visar google olika resultat beroende på vilka siter man besökt innan. Jag besöker ju alla boxon siterna hela tiden eftersom jag jobbar med innehållet, och då känns det som att min site kommer högt upp på google pga det.
    Har ni några tips på hur jag bäst kollar placering på google?

    Mvh
    Emilie

    Kommentar av emilie

  4. Det finns många olika verktyg att kolla positioner, om du vill ha ett lättanvänt verktyg för att kolla enstaka positioner skulle jag vilja tipsa om Gserp.se.

  5. Jag tycker att din liknelse haltar lite…

    Kommentar av

    Daniel

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 36 av Sökpodden

#36 Länkprofiler

I #36 av Sökpodden pratar vi om den hätska debatten kring subdomäner vs mappar, innan vi går vidare till länkprofiler för att sedan avsluta avsnittet med att jämför Facebook Insights och Google Analytics.  Då var det dags för februaris avsnitt […]

facebook canvas ads guides

Lär dig att skapa snygga Facebook Canvas Ads

Fullständig guide där du lär dig skapa Facebook Canvas Ads med bilder, video, text och knappar som ger användaren möjligheten att interagera med dina produkter och tjänster innan de besöker din webbplats. Vi förklarar de positiva och negativa aspekterna av att använda Facebooks Canvas Ads beroende på användningsområde och mål för din annonsering.

Sökmotorkonsult firar 1000 artiklar

Vi firar 1 000 artiklar!

1 000 artiklar är inget man skriver i en handvändning. Men efter dryga 10 års skrivande har vi nått denna milstolpe här på Sökmotorkonsult.se. Fantastiskt kul tycker vi och därför delar vi även med oss av några av våra roligare artiklar genom åren.

nya_google_search_console

Få tillgång till mer data i nya Google Search Console

Beta-versionen av nya Google Search Console har nu börjat lanseras i Sverige. Läs om de nya funktionerna här!

Michael Berman, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 35 av Sökpodden

#35 Elefanten i rummet

Så var det äntligen dags årets första avsnitt av Sökpodden. Denna gång går vi igenom SEO-rankingfaktorer för 2018, hur AMP kan vara bra för din AdWords-annonsering och slutligen hur du kan använda Facebooks funktion för A/B-tester. Lyssna gärna på #35 av Sökpodden!

Nytt år, nya avsnitt. I #35 av Sökpodden bjuder vi som vanligt på tre ämnen:

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner