Sökmotorkonsult.se

Vad gör en sökmotorkonsult?

Jag får med jämna mellanrum frågan ”Vad gör en sökmotorkonsult” och tänkte att det var dags i att prata ut. Det finns många olika sätt en sökmotorkonsult kan arbeta och det finns många olika områden att verka inom. Vi ska ta en titt på några av de vanligare tillvägagångssätten.

Till att börja med så handlar det om vilka mål man har med sin sökmotoroptimering och hur mycket frihet man ger till konsulten. De allra vanligaste målet är att öka försäljningen, skapa fler leads eller öka trafiken på sin site. Poängen med en bra sökmotorkonsult är förstås att han eller hon jobbar mot samma mål som du.

Det finns ett antal konsulter som levererar enbart en pappersprodukt men vi låter bli att titta närmare på dem idag, jag tycker personligen inte det är så intressant. Vi ska istället titta på vilket arbete som utförs, oavsett vilken roll sökmotorkonsulten har i det arbetet.

On Page SEO

Det här är nog vad de allra flesta tänker på när de tänker sökmotorkonsult, att arbeta med en site, strukturen och innehållet. De allra flesta konsulter idag erbjuder någon form av on page-lösning eller tjänst och det kan te sig lite olika. Allt från en rapport om förändringar som behöver göras till leverans av artiklar eller utbildning för skribenter och webmasters. Poängen är alltid att skapa en plattform som är väl lämpad för att ta positioner i sökresultaten.

Beroende på sitens storlek och mål måste man arbeta på olika sätt. Är meningen att man ska ta positioner på ett visst antal konkurrensutsatta sökord eller är det en long tail strategi som gäller? Finns det redan trafik och länkar på siten som man kan dra nytta av eller behöver man bygga från början? Allt det här ska en vettig sökmotorkonsult kunna bedöma, utvärdera och ge en bra strategi utifrån.

Allt arbete med en site har två delar, det handlar om generell och specifik on page optimering. Sökmotorkonsulten ska alltid arbeta på ett eller annat sätt med den generella och gärna också med den specifika även om det kanske inte handlar om samtliga sidor på siten utan bara någon form av mall eller utbildning. Om du är osäker på skillnaden mellan den generella och den specifika så ta och kolla länkarna.

Off Page SEO

En del sökmotorkonsulter levererar inte någon form av Off Page SEO eller länkbygge som det ofta kallas på svenska. Det beror förstås på vilken site man jobbar med, en del har ju stora mängder länkar som helt enkelt inte tas till vara på och då kan man lösa det genom att lära sig utnyttja de länkar man har. Ofta så är länkbygget kritiskt däremot, en sökmotorkonsult som inte kan leverera länkar på ett eller annat sätt arbetar i en enorm upppförsbacke. Länkarna är det som kommer avgöra vilket resultat man får och om man inte har någon metod för att generera dem så finns inget annat att göra än att fortsätta pumpa in pengar och hoppas att de dyker upp spontant.

Analyser och rapporter

Något som ofta glöms bort när man pratar om sökmotorkonsulter är tankearbetet. Det behövs bra analyser av trafiken, positioner, konkurrens och mycket mer för att man ska kunna få ut maximalt av sitt arbete. En bra sökmotorkonsult kan hjälpa dig med de delar som du inte har full koll på själv och kan då hjälpa dig komma vidare till nästa steg med din SEO.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

6 kommentarer

  1. Underbart inlägg! Håller just nu på att byta arbetsplats och det är just denna förklaringen jag får ge varje gång företaget undrar vad det är jag gör.

    Ska hänvisa hit hädanefter istället!

    Kommentar av Niklas

  2. Det låter bra!

    Kommentar av Magnus

  3. Du nämner det redan men jag vill lyfta upp det extra och det är keywordanalysen. Nästan alla företag har väldigt dålig koll på detta, tom de som lägger mkt pengar på Adsense.

    Den datan är nästan alltid väldigt viktigt beslutsmaterial inför hur man skall gå vidare, på onsite, offsite och budget/ROI

    Kommentar av Christian R

  4. Låter skitkul att få göra detta på heltid. Tyvärr får ju en annan göra det som en hobby :(

    Kommentar av Lukas Brisman

  5. […] tog upp en del arbetsuppgifter som en sökmotorkonsult sysslar med. Yrkestiteln är som jag skrev tidigare på internetmarknadsförare lite olika beroende på vem du […]

  6. Jättebra sammanfattning! Ofta brukar jag ha något att tillägga när jag ser liknande inlägg, men denna gång har jag faktiskt inte det, ni fick med allt!

    Kommentar av Seotjejen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?