Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad gör en sökmotorkonsult?

Jag får med jämna mellanrum frågan ”Vad gör en sökmotorkonsult” och tänkte att det var dags i att prata ut. Det finns många olika sätt en sökmotorkonsult kan arbeta och det finns många olika områden att verka inom. Vi ska ta en titt på några av de vanligare tillvägagångssätten.

Till att börja med så handlar det om vilka mål man har med sin sökmotoroptimering och hur mycket frihet man ger till konsulten. De allra vanligaste målet är att öka försäljningen, skapa fler leads eller öka trafiken på sin site. Poängen med en bra sökmotorkonsult är förstås att han eller hon jobbar mot samma mål som du.

Det finns ett antal konsulter som levererar enbart en pappersprodukt men vi låter bli att titta närmare på dem idag, jag tycker personligen inte det är så intressant. Vi ska istället titta på vilket arbete som utförs, oavsett vilken roll sökmotorkonsulten har i det arbetet.

On Page SEO

Det här är nog vad de allra flesta tänker på när de tänker sökmotorkonsult, att arbeta med en site, strukturen och innehållet. De allra flesta konsulter idag erbjuder någon form av on page-lösning eller tjänst och det kan te sig lite olika. Allt från en rapport om förändringar som behöver göras till leverans av artiklar eller utbildning för skribenter och webmasters. Poängen är alltid att skapa en plattform som är väl lämpad för att ta positioner i sökresultaten.

Beroende på sitens storlek och mål måste man arbeta på olika sätt. Är meningen att man ska ta positioner på ett visst antal konkurrensutsatta sökord eller är det en long tail strategi som gäller? Finns det redan trafik och länkar på siten som man kan dra nytta av eller behöver man bygga från början? Allt det här ska en vettig sökmotorkonsult kunna bedöma, utvärdera och ge en bra strategi utifrån.

Allt arbete med en site har två delar, det handlar om generell och specifik on page optimering. Sökmotorkonsulten ska alltid arbeta på ett eller annat sätt med den generella och gärna också med den specifika även om det kanske inte handlar om samtliga sidor på siten utan bara någon form av mall eller utbildning. Om du är osäker på skillnaden mellan den generella och den specifika så ta och kolla länkarna.

Off Page SEO

En del sökmotorkonsulter levererar inte någon form av Off Page SEO eller länkbygge som det ofta kallas på svenska. Det beror förstås på vilken site man jobbar med, en del har ju stora mängder länkar som helt enkelt inte tas till vara på och då kan man lösa det genom att lära sig utnyttja de länkar man har. Ofta så är länkbygget kritiskt däremot, en sökmotorkonsult som inte kan leverera länkar på ett eller annat sätt arbetar i en enorm upppförsbacke. Länkarna är det som kommer avgöra vilket resultat man får och om man inte har någon metod för att generera dem så finns inget annat att göra än att fortsätta pumpa in pengar och hoppas att de dyker upp spontant.

Analyser och rapporter

Något som ofta glöms bort när man pratar om sökmotorkonsulter är tankearbetet. Det behövs bra analyser av trafiken, positioner, konkurrens och mycket mer för att man ska kunna få ut maximalt av sitt arbete. En bra sökmotorkonsult kan hjälpa dig med de delar som du inte har full koll på själv och kan då hjälpa dig komma vidare till nästa steg med din SEO.

6 kommentarer

  1. Underbart inlägg! Håller just nu på att byta arbetsplats och det är just denna förklaringen jag får ge varje gång företaget undrar vad det är jag gör.

    Ska hänvisa hit hädanefter istället!

    Kommentar av Niklas

  2. Det låter bra!

    Kommentar av Magnus

  3. Du nämner det redan men jag vill lyfta upp det extra och det är keywordanalysen. Nästan alla företag har väldigt dålig koll på detta, tom de som lägger mkt pengar på Adsense.

    Den datan är nästan alltid väldigt viktigt beslutsmaterial inför hur man skall gå vidare, på onsite, offsite och budget/ROI

    Kommentar av Christian R

  4. Låter skitkul att få göra detta på heltid. Tyvärr får ju en annan göra det som en hobby :(

    Kommentar av Lukas Brisman

  5. […] tog upp en del arbetsuppgifter som en sökmotorkonsult sysslar med. Yrkestiteln är som jag skrev tidigare på internetmarknadsförare lite olika beroende på vem du […]

  6. Jättebra sammanfattning! Ofta brukar jag ha något att tillägga när jag ser liknande inlägg, men denna gång har jag faktiskt inte det, ni fick med allt!

    Kommentar av Seotjejen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner