Sökmotorkonsult.se

Vad ska jag göra med 404 sidor?

404 varning

Du kommer i största sannlikhet stöta på URLer som genererar svarskoden 404 om du ändra saker på din webbplats, tar bort produkter eller innehåll. Vissa stöter på det mer än andra. E-handlare är kanske de som stöter på detta oftare om systemet inte har en inbyggd funktion då sortimentet ändras och produkter tas bort.

Hur hittar jag 404 sidor?

Innan du kan åtgärda 404 sidor måste du först identifiera om du har några och vart de genereras. Det finns diverse verktyg du kan använda dig av för att identifiera dessa, så som Sceaming Frog och Google Webmaster Tools som dessutom är gratis. Under Genomsökningsfel i Google Webmaster Tools ser du vilka URLer som Google får svarskoden 404 på när den crawlar webbplatsen. Nästa steg blir att åtgärds dessa.

När sidan ska vara kvar

När det är sidor som ska vara kvar gäller det att åtgärda problemet och fylla sidorna med sitt rätta innehåll. Har du av misstag raderat en sida så är det enklaste såklart att lägga upp exakt samma innehåll.

När produkter tar slut

För e-handlare där produkten är slut men där du kommer få in den igen bör du som e-handlare behålla produktsidan men markera tydligt på sidan att produkten är slut i lager. För de sidor som inte ska finnas gäller det att peka om.

När sidan inte ska finnas kvar

Det bästa sättet är att 301 redirecta URLen till en sida där motsvarande sida eller liknade innehåll finns. Om du inte har en liknande sida bör du 301 redirecta URLen till kategorin ett steg upp i strukturen. Att lösa 404or på detta sätt gynnar både SEOn, då du har kvar relevansen i kategorin, samtidigt den leder besökaren till relevant sida vilket gör det enklare att behåller besökarens intresse. Ofta när sidor försvinner och genererar 404 väljs det att 301 redirecta till startsidan. Detta är inte är bra för besökaren eller SEOn då man tappar relevansen. Google hävdar dessutom att en redirect från en undersida till startsidan behandlar som en soft 404. Glöm heller inte att kolla så att du inte internt länkar till URLer som genererar 404.

Förbättra redirecten för besökaren

Förutom att bara redirecta besökaren till en relevant sida kan du göra ytterligare ett steg för att förbättra besökarens upplevelse. Genom att använda sig av till exempel Session Based Flash Message kan du visa ett dynamiskt meddelande för besökaren på sidan som de redirectas till. I meddelandet kan det exempelvis stå att produkten utgått i rött men finns kvar i blått.

Varför är 301 redirects bra?

Syftet med att använda sig av just 301 redirects när en sida försvinner är för att se till att eventuell länkkraft stannar kvar på webbplatsen och inte försvinner ut i tomma intet. Tänk dig att du haft en produkt som har varit en riktig storsäljare och varit en riktigt snackis på bloggar. Då har du antagligen fått en mängd länkar till produkten. När produkten sedan försvinner ur sortimentet och slutar att säljas på webbplatsen försvinner en massa länkkraft om sidan försvinner. Om du till exempel gör en 301 redirect upp i kategorin stärks denna som i sin tur stärker relaterade produkter.

Låt inte din webbplats ha 404:or i onödan!

5 kommentarer

  1. Serverns webblogg är ju annars en bra plats för att se samtliga anrop som ger svarskod 404. Gratis, pålitlig och inga externa verktyg behövs.

    Kommentar av Stefan

  2. Om man köpt ett gäng domäner för att skydda sitt varumärke och om pekat till sin sida, vad är det för skillnad mellan 301 & 302 rederect?

    Kommentar av Stefan

  3. Stefan, man kan absolut använda sig av serverns webblogg, dock det inte alltid är det enklaste alternativet för alla.

    Kommentar av Jennie Eliardsson

  4. En 301a är Moved Permanently och 302 är Moved Temporarily. Vid en 301 berättar du att denna sida inte längre kommer finns och mycket av länkkraft följer vidare till den sidan du redirectar till. Vid en 302 berättar du att sidan har flyttats temporärt men kan finnas här igen någon gång. Vid en 302 följer väldigt lite av länkkraft om ingen alls vidare till den sidan du redirectar till.

    Kommentar av Jennie Eliardsson

  5. […] Ovan nämnda exempel på högtider kan även appliceras på de e-handlare vars sortiment kontinuerligt skiftar. En produkt kan utebli från sortimentet och därmed försäljningen, men vi avråder dig starkt från att låta den produktsidan utebli från webbplatsen. Peka istället om sidan med en 301-redirect. Läs mer om när du bör göra 301-redirects här. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner