Sökmotorkonsult.se

Vad vill du uppnå med din sökmotoroptimering

fotbollsstadio

Man kan vilja uppnå ganska mycket olika saker med sin sökmotoroptimering och det är ganska mycket avhängigt av vilken marknadsposition man redan har. Sökmotoroptimering kan både fungera som en billig ingång till en helt ny marknad och som ett sätt att befästa sin position. Jag tänkte att vi kunde rota i lite olika möjligheter som sökmotoroptimeringen erbjuder.

Du vill lyckas sälja dina produkter

Den allra vanligaste ingången till sökmotoroptimering är förstås att du har en produkt eller flera som du vill nå kunder med.  Det här är ju också lite av sökmotoroptimeringens, tillsammans med sponsrade länkar, paradgren.  Det är svårt att ta fram något annat som kan leverera kunder på samma sätt som sökmotoroptimering kan, du når potentiella köpare i just det ögonblick de är ute efter att köpa en produkt som din. Fördelen med sökmotoroptimering jämfört med sponsrade länkar är att om du har fler än en produkt får du stordriftsfördelar, länkar till en produkt är ju länkar generellt vilket smittar av sig på alla produkter i shoppen.

Du vill sälja trafik

Om du vill arbeta som affiliate är sökmotoroptimering ett måste i mina ögon. Att konkurrera med den site du skickar trafiken till på sponsrade länkar fungerar bara om du är klart bättre på det. Inom sökmotoroptimering finns det ett mycket större utrymme för att få en marginal eftersom det inte är en lika ”perfekt marknad”.

Du vill stärka ditt varumärke

Det låter kanske lite bakvänt men sökmotoroptimering behöver inte bara vara en försäljningskanal, du kan helt klart stärka upp ditt varumärke genom att hålla rätt positioner. Hur mycket skulle det betyda för ett bilmärke att toppa sökningen på Miljöbil? Du kanske inte direkt ökar försäljningen men lågsiktigt kan det mycket väl ge goda resultat. Många vet ju inte om hur Google sorterar resultaten och folk har alla möjliga teorier, att det är den som omsätter mest, erbjuder bäst miljöbilar osv.

Om du har en annan målsättning än de jag nämnt så kan du väl lämna en kommentar.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.