Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad vill du uppnå med din sökmotoroptimering

fotbollsstadio

Man kan vilja uppnå ganska mycket olika saker med sin sökmotoroptimering och det är ganska mycket avhängigt av vilken marknadsposition man redan har. Sökmotoroptimering kan både fungera som en billig ingång till en helt ny marknad och som ett sätt att befästa sin position. Jag tänkte att vi kunde rota i lite olika möjligheter som sökmotoroptimeringen erbjuder.

Du vill lyckas sälja dina produkter

Den allra vanligaste ingången till sökmotoroptimering är förstås att du har en produkt eller flera som du vill nå kunder med.  Det här är ju också lite av sökmotoroptimeringens, tillsammans med sponsrade länkar, paradgren.  Det är svårt att ta fram något annat som kan leverera kunder på samma sätt som sökmotoroptimering kan, du når potentiella köpare i just det ögonblick de är ute efter att köpa en produkt som din. Fördelen med sökmotoroptimering jämfört med sponsrade länkar är att om du har fler än en produkt får du stordriftsfördelar, länkar till en produkt är ju länkar generellt vilket smittar av sig på alla produkter i shoppen.

Du vill sälja trafik

Om du vill arbeta som affiliate är sökmotoroptimering ett måste i mina ögon. Att konkurrera med den site du skickar trafiken till på sponsrade länkar fungerar bara om du är klart bättre på det. Inom sökmotoroptimering finns det ett mycket större utrymme för att få en marginal eftersom det inte är en lika ”perfekt marknad”.

Du vill stärka ditt varumärke

Det låter kanske lite bakvänt men sökmotoroptimering behöver inte bara vara en försäljningskanal, du kan helt klart stärka upp ditt varumärke genom att hålla rätt positioner. Hur mycket skulle det betyda för ett bilmärke att toppa sökningen på Miljöbil? Du kanske inte direkt ökar försäljningen men lågsiktigt kan det mycket väl ge goda resultat. Många vet ju inte om hur Google sorterar resultaten och folk har alla möjliga teorier, att det är den som omsätter mest, erbjuder bäst miljöbilar osv.

Om du har en annan målsättning än de jag nämnt så kan du väl lämna en kommentar.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner