Vad vill du uppnå med din sökmotoroptimering

fotbollsstadio

Man kan vilja uppnå ganska mycket olika saker med sin sökmotoroptimering och det är ganska mycket avhängigt av vilken marknadsposition man redan har. Sökmotoroptimering kan både fungera som en billig ingång till en helt ny marknad och som ett sätt att befästa sin position. Jag tänkte att vi kunde rota i lite olika möjligheter som sökmotoroptimeringen erbjuder.

Du vill lyckas sälja dina produkter

Den allra vanligaste ingången till sökmotoroptimering är förstås att du har en produkt eller flera som du vill nå kunder med.  Det här är ju också lite av sökmotoroptimeringens, tillsammans med sponsrade länkar, paradgren.  Det är svårt att ta fram något annat som kan leverera kunder på samma sätt som sökmotoroptimering kan, du når potentiella köpare i just det ögonblick de är ute efter att köpa en produkt som din. Fördelen med sökmotoroptimering jämfört med sponsrade länkar är att om du har fler än en produkt får du stordriftsfördelar, länkar till en produkt är ju länkar generellt vilket smittar av sig på alla produkter i shoppen.

Du vill sälja trafik

Om du vill arbeta som affiliate är sökmotoroptimering ett måste i mina ögon. Att konkurrera med den site du skickar trafiken till på sponsrade länkar fungerar bara om du är klart bättre på det. Inom sökmotoroptimering finns det ett mycket större utrymme för att få en marginal eftersom det inte är en lika ”perfekt marknad”.

Du vill stärka ditt varumärke

Det låter kanske lite bakvänt men sökmotoroptimering behöver inte bara vara en försäljningskanal, du kan helt klart stärka upp ditt varumärke genom att hålla rätt positioner. Hur mycket skulle det betyda för ett bilmärke att toppa sökningen på Miljöbil? Du kanske inte direkt ökar försäljningen men lågsiktigt kan det mycket väl ge goda resultat. Många vet ju inte om hur Google sorterar resultaten och folk har alla möjliga teorier, att det är den som omsätter mest, erbjuder bäst miljöbilar osv.

Om du har en annan målsättning än de jag nämnt så kan du väl lämna en kommentar.