Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad visar du upp för Google?

En stor leverantör visar omedvetet upp testmiljöer och kopior av kända svenska varumärken och myndigheters webbplatser för omvärlden och Google. Detta är såklart inte bra av flera anledningar men i det här inlägget bjuder jag på lösningen på hur de kan komma till rätta med problemet.

Som sökmotorkonsult tillbringar jag en stor del av min tid på webben. Jag granskar webbsidor utifrån och in – strukturer, innehåll, kod och länkprofiler. Yrkesskadad som jag är hittar jag ibland lite udda saker som väcker mitt intresse. Förra veckan när jag tittade närmare på en kunds inkommande länkar fann jag en länk från en subdomän på episerverhosting.com. Jag gjorde en sajtsökning, det vill säga googlade site:episerverhosting.com, för att se vad som fanns där. Det jag hittade var testmiljöer, men även skarpa kopior av webbsidor som Riksbanken, SEB, MIO och många fler.

riksbanken

seb

mio

Att visa upp sin testmiljö eller ha sin webbsida kopierad så att Google kan komma åt den på andra urlar kan vara skadligt av flera anledningar. Innehållet blir duplicerat vilket leder till oönskad konkurrens om vilken sida som ska visas i sökresultatet och vilken som är ägaren av innehållet. Duplicerat innehåll kan leda till att du rankar sämre i sökresultatet, men jag tror inte att det ska vara ett problem i det här fallet. Det stora problemet här är att man omedvetet visar upp saker för kunder, konkurrenter och övriga världen. Man kanske är på gång att lansera nya tjänster eller produkter som ska vara hemliga, men som alla kan komma åt och man vet förmodligen inte ens om det.

Lösningen

Vad ska då Riksbanken, SEB, MIO och alla de andra göra förutom att ta ett allvarligt snack med leverantören bakom episerverhosting.com? Det beror lite på vad de visar upp och om det kan vara känsligt på något sätt men jag skulle rekommendera att man pekar subdomänerna med en permanent redirect 301 till huvuddomänen för sina respektive webbsidor. Eftersom de troligen har samma url-struktur så krävs det bara en ompekning för att alla sidorna ska peka rätt. En ompekning är bra för att den gör dels att besökaren i framtiden hamnar rätt men den är även ett av de snabbaste sätten att få bort oönskade sidor ur Googles index. Riksbanken har försökt lösa problemet med att blockera Google i robots.txt. Detta hjälper dock inte nu eftersom sidan redan har indexerats så det enda man gör är att hindra Googles spindel från att komma åt innehållet igen, det kommer tyvärr inte att avindexera kopian. När man sedan sätter upp en ny testmiljö är det bästa att blockera Google och andra helt genom till exempel login.

Jag skulle önska att alla läste inlägget om hur man stänger ute Google från sin testmiljö så slipper vi se sådana här saker i framtiden.

5 kommentarer

  1. Kanske säger emot mig själv nu men jag skulle nog döda supdomänen snarare än att köra 301. Är det stora sajter blir det hiskeligt många 301:or (länkar) och de kommer dessutom från en annan domän. Jag tror det funkar i 8 fall av 10, men att det går illa för 2 är illa nog.

  2. Håkan,

    Självklart får man väga in arbetet med att göra 301:orna men som jag såg det så hade sajterna samma url-struktur och då är det relativt enkelt att skriva en 301 som tar hand om allt.

    Kommentar av

    Viktor Calmhede

  3. Hej Viktor,

    Jag skulle bara vilja uppmärksamma dig på att ett fel i din artikel. Sidan mio.episerverhosting.com är inte en ”skarp kopia” av mio.se – det är vår produktionsmiljö.

    Om man tittar på våra DNS-records så ser man att mio.se pekar på 217.114.90.125 (mio.episerverhosting.com):

    mio.se A 217.114.90.125 600s

    Utan att ha undersökt saken närmre så tror jag ev. samma sak gäller för Riksbankens hemsida.

    /Jonas

    Kommentar av

    Jonas

  4. Hej Jonas,

    vad det är spelar egentligen ingen roll. Problemet är att Google hittar och indexerar, https://www.google.se/#q=site:mio.episerverhosting.com. Om du vill ha en öppen produktionsmiljö så skulle i alla fall jag stänga ute Google och andra sökmotorer.

    Kommentar av

    Viktor Calmhede

  5. Det här är vanligare än vad man tror och som du skriver är det en sämre lösning för alla varumärken som du har nämnt i din artikel. Det blir galet många 301 om det är stora sajter som tar lite tid att fixa, men föredrar nog det om de har samma struktur i detta fall.

    Kommentar av

    Robert Nyberg

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner