Sökmotorkonsult.se

Validerande kod ett krav för SEO?

Code

En av de vanligaste frågorna jag får när jag pratar med utvecklingsavdelningar på lite större företag är hur viktigt det är att koden är korrekt när man sökmotoroptimerar. Många utvecklare har jobbat hårt med att få all kod att validera på deras jättesiter och tycker förstås att det är viktigt (och det kan det säkert vara på många sätt) men när det gäller sökmotoroptimering så är svaret faktiskt att det inte är viktigt. 

De tester jag gjort visar att validerad kod spelar ingen eller mycket liten roll för position i sökresultatet. Det är en sanning med modifikation däremot, det handlar naturligtvis om vilken skala vi pratar om. Google kommer inte straffa dig för att du glömt att stänga en P-tagg medan stora fel kan ge nackdelar men då inte just för att koden inte är perfekt utan för att det blir andra konstigheter.  Det kryllar av exempel, dessutom, på sidor och siter som når toppresultat utan att ha jobbat med koden tills den är helt rätt.

Det här är dessutom väldigt rimligt, det är inte så viktigt för Google att en site ser likadan ut i alla webbläsare, så länge informationen är tillgänglig och håller bra nivå så duger det för sökmotorn.  Fokusera på viktigare saker i din SEO är mitt svar, om det tar för lång tid att få till koden och resultatet ändå är bra så titta på något annat om det är sökmotoroptimering du sysslar med. Om du vill bygga en site som visar hur bra utvecklare du är och vill få konsultjobb, ja då kanske det är viktigare med validerad kod men för SEO finns det saker som är långt mycket viktigare.

Sidan är senast uppdaterad 2022-03-04

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?