Sökmotorkonsult.se

Validerande kod ett krav för SEO?

Code

En av de vanligaste frågorna jag får när jag pratar med utvecklingsavdelningar på lite större företag är hur viktigt det är att koden är korrekt när man sökmotoroptimerar. Många utvecklare har jobbat hårt med att få all kod att validera på deras jättesiter och tycker förstås att det är viktigt (och det kan det säkert vara på många sätt) men när det gäller sökmotoroptimering så är svaret faktiskt att det inte är viktigt. 

De tester jag gjort visar att validerad kod spelar ingen eller mycket liten roll för position i sökresultatet. Det är en sanning med modifikation däremot, det handlar naturligtvis om vilken skala vi pratar om. Google kommer inte straffa dig för att du glömt att stänga en P-tagg medan stora fel kan ge nackdelar men då inte just för att koden inte är perfekt utan för att det blir andra konstigheter.  Det kryllar av exempel, dessutom, på sidor och siter som når toppresultat utan att ha jobbat med koden tills den är helt rätt.

Det här är dessutom väldigt rimligt, det är inte så viktigt för Google att en site ser likadan ut i alla webbläsare, så länge informationen är tillgänglig och håller bra nivå så duger det för sökmotorn.  Fokusera på viktigare saker i din SEO är mitt svar, om det tar för lång tid att få till koden och resultatet ändå är bra så titta på något annat om det är sökmotoroptimering du sysslar med. Om du vill bygga en site som visar hur bra utvecklare du är och vill få konsultjobb, ja då kanske det är viktigare med validerad kod men för SEO finns det saker som är långt mycket viktigare.

Sidan är senast uppdaterad 2022-03-04

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.