Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Validerande kod ett krav för SEO?

Hur ser din kod ut lilla vän?En av de vanligaste frågorna jag får när jag pratar med utvecklingsavdelningar på lite större företag är hur viktigt det är att koden är korrekt när man sökmotoroptimerar. Många utvecklare har jobbat hårt med att få all kod att validera på deras jättesiter och tycker förstås att det är viktigt (och det kan det säkert vara på många sätt) men när det gäller sökmotoroptimering så är svaret faktiskt att det inte är viktigt. 

De tester jag gjort visar att validerad kod spelar ingen eller mycket liten roll för position i sökresultatet. Det är en sanning med modifikation däremot, det handlar naturligtvis om vilken skala vi pratar om. Google kommer inte straffa dig för att du glömt att stänga en P-tagg medan stora fel kan ge nackdelar men då inte just för att koden inte är perfekt utan för att det blir andra konstigheter.  Det kryllar av exempel, dessutom, på sidor och siter som når toppresultat utan att ha jobbat med koden tills den är helt rätt. 

Det här är dessutom väldigt rimligt, det är inte så viktigt för Google att en site ser likadan ut i alla webbläsare, så länge informationen är tillgänglig och håller bra nivå så duger det för sökmotorn.  Fokusera på viktigare saker i din SEO är mitt svar, om det tar för lång tid att få till koden och resultatet ändå är bra så titta på något annat om det är sökmotoroptimering du sysslar med. Om du vill bygga en site som visar hur bra utvecklare du är och vill få konsultjobb, ja då kanske det är viktigare med validerad kod men för SEO finns det saker som är långt mycket viktigare.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner