Sökmotorkonsult.se

Vanliga problem för webshoppar med duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll

I mitt arbete på Pineberry jobbar jag bland annat med att hjälpa webshoppar med deras On Page arbete. Nästan alltid har de mer eller mindre allvarliga problem med duplicerat innehåll. Duplicerat innehåll är när samma innehåll finns på flera sidor eller ännu värre när det finns helt identiska sidor med olika URL:er. Skälet till att detta är ett problem är att om det finns flera identiska sidor med olika URL:er kommer vissa sökmotorer att ”välja bort” en av sidorna. Har man otur ignorerar sökmotorn den sida som man vill ska indexeras och i värsta fall indexeras ingen av sidorna.

Vanliga exempel på när sajter har identiska sidor med olika URL:er är när sajten kan nås både med och utan www-prefix. Ett annat ganska vanligt exempel är när ”Hem” eller sajtens logotyp länkas till http://www.sajtnamn.se/index.php eller dylikt. Helt plötsligt har sajten 3 identiska sidor med olika URL:er. Just dessa två exempel är förvisso inte speciellt allvarliga då Google och andra sökmotorer lärt sig att hantera detta. De är heller inte specifika för just webshoppar.

Vanligare problem för just webshoppar är exempelvis när butikens produkter placeras i flera kategorier. Detta kan i många fall vara bra från ett användarperspektiv och därför lockande för webshoppens administratör. Det kan dock leda till problem med duplicerat innehåll beroende på vilken plattform webshoppen är utvecklad på. För många webshoppar innebär detta att samma produkt kommer få flera olika URL:er, exempelvis:

http://www.sajtnamn.se/kategori1/produkt1
http://www.sajtnamn.se/kategori1/underkategori2/produkt1

Ett sätt att komma runt detta problem är att helt enkelt inte placera samma produkt i flera kategorier. Ett annat sätt är att använda sig av Canonical tag. Denna ganska nya tagg berättar för en sökmotor att en sida är en kopia och pekar tillbaka till originalet.

Ett annat ganska vanligt problem gällande duplicerat innehåll för just webbshoppar är produktbeskrivningarna. Flera gånger har jag stött på shoppar som återanvänder samma text för att delvis beskriva flera olika produkter i butiken. Det kan exempelvis vara så att de lägger in en schablontext om produktens leverantör på flera produktsidor. Alla produkter från samma leverantör får på grund av detta stora delar identiskt innehåll. I värsta fall har webshoppen kopierat texten från leverantörens hemsida vilket innebär en risk för att sökmotorerna ser alla sidor för produkterna från en specifik leverantör som duplicerat innehåll.

Sättet att komma runt detta är helt enkelt att säkerställa att alla produkter i sin webbshop har en unik produktbeskrivning och att denna inte har kopierats från en annan sajt. Detta innebär en hel del jobb men kommer garanterat att vara värt det i det långa loppet.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?