Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vänskap som SEO-strategi

Christian Rudolf

När man arbetar med länkar kan man i princip välja tre vägar framåt, de har alla sina olika för- och nackdelar. De tre metoderna är kan defineras som mekaniskt, organiskt och relationsbyggande. Det är den sista av de tre vi ska titta på idag och vi ska göra det med hjälp av ett exempel, exemplet heter Christian Rudolf.

Jag hittade Christian Rudolf för första gången för några år sedan och måste säga att han arbetar på ett helt eget sätt när det gäller länkar. Det är min övertygelse att det inte finns någon annan i Sverige som länkbygger framgångsrikt på det sätt han gör idag. Christian brukar beskriva sig själv som en hund i en benhög, han menar själv att han är frenetisk men jag skulle vilja tillskriva uttrycket ett annat värde. Han är en sökmotoroptimerare som hittat en länkgruva – han är någorlunda ensam om det och kan frossa på ben som ingen annan hittat.

Självklart finns det andra som sökmotoroptimerar på liknande sätt, som med jämna mellanrum inkräktar på hans område men jag har inte råkat på någon som gör det med samma frenesi. Det Christian gör är att han är vän med folk.

Det låter kanske som antingen en väldigt bakvänd metod för att göra sitt jobb eller som en cynisk strategi av en sociopat men sanningen är att det är varken eller. Det handlar inte om att sitta och bjubba ihop en och annan länk från mamma och bästa kompisen, inte heller handlar det om att sol och våra ihop sina länkar. Det handlar om att bygga riktiga relationer med människor som levererar ordentligt med länk.

Det kan ju låta väldigt cyniskt att man ska bli vän med folk för att få länkar av dom men det fungerar inte så, det skulle dessutom inte fungera om det var tanken. Det är allt för lätt att se igenom inställsamt länkfjäskande och jag själv är ju medveten om att Christian får en stor andel av sina länkar via sina relationer, ändå ser jag honom som vän – och jag kan ju leverera en del punch när det gäller länkar. Jag är inte speciellt lättlurad när det gäller länkbeten eller förfrågningar, ändå länkar jag till Christian. Sanningen är nämligen att om du är öppen, utåtriktad och hjälpsam på nätet så kommer du få länkar. Om du bygger relationer med människor (vi pratar känslor inte business) så kommer folk vilja länka till dig.

Det som är väldigt bra med en sån här approach till länkbygge är att det inte alls är tekniskt, man behöver inte tänka på teknik alls. Dessutom är det ju något som ger positiva synergier för ditt övriga arbete med. Kanske får du inte bara en länk, kanske får du vänner för livet med.

7 kommentarer

  1. Stötte på Christian för något år sen. Och på det sättet han arbetar gör att man gärna ger honom en länk eller två :). Och jag intygar att han är en av få som jobbar på detta sättet!

    Kommentar av

    Pierre

  2. Tack Pierre

    Kommentar av

    Christian R

  3. Inte varje morgon man vaknar till ett sådant här inlägg och jag blev lite förvirrad när jag läste det på Paddan på bussen. Jag tror du och Urban är de enda som på ngt sätt dissikerar vad jag gör. Att man blir dissikerad måste betyda ngt, men jag vet inte vad, därav min förvirring.

    I alla fall ville jag ta mig tiden att nyansera och komplettera ditt inlägg.

    Först Motivation
    När jag startade disuptive hade jag bestämt mig för att detta skulle vara min upptäcksfärd i sociala medier och vad det är. Jag hade förstått länken betydelse för vår nutids utveckling men jag ville inte sitta i soffan och titta på. Jag ville vara på insidan, vara med och upptäcka min egna tid. Min poäng med detta är att du nog måste ha en drivkraft bortom pengarna för att lyckas med denna strategi. Pengabränslet tar slut fort

    ”Vän”
    Jag skulle nog inte kalla det vänner. Antagligen använder du det som omskrivning för ngt annat men jag vill verkligen säga att jag tror jag är vän med väldigt få av mina relationer. Betänk att jag fortfarande enbart vet 1% av vem disruptives läsare är. De andra vet jag inte. De är bara data i mitt analyticskonto

    Seth Godin kallar det tribe, det är en bättre definition att använda tycker jag. http://www.ted.com/talks/seth_godin_on_the_tribes_we_lead.html
    Det betyder inte att jag är en ledare, men att jag är ett atribut för ngt annat, en tanke, en känsla eller ett sätt att se på världen. Jag tror det handlar också om mycket mer lösa formeringar än vad Seth antyder i sin video. Tribes är ngt flyktigt.

    En sak har du väldigt rätt i, genom att vara aktiv får man vänner för livet. Jag har haft förmånen att träffa flera människor jag gillar och som jag numera även träffar privat. Att blogga är mycket mer socialt än vad man tror vid en första anblick.

    Länkstrategin
    Jag vill också vara mer konkret kring denna ”Vän”strategin och vad man måste göra
    1. Du måste göra dig själv attraktiv. I detta fallet betyder det inte att man måste plocka ögonbrynen för då hade jag varit rökt utan det handlar om innehåll. Att bara blogga lite hjälper inte utan du måste sätta igång och skapa riktigt bra innehåll med en personlig touch.
    2. Alla relationer bygger på transaktioner. Du måste se till att det är lönt för andra människor att interagera med dig. Transaktionen består sällan av pengar men det kan som du säger hjälpsamhet men också känslor, omtanke, kärlek, engagemang. Det finns massor med olika sätt att skapa transaktioner mellan dig och andra människor. Människor längtar efter transaktioner. Läs mer om transaktioner och länkar här: http://disruptive.nu/2009/09/17/alla-lankar-ar-transaktioner/

    3. ”Det handlar om att bygga riktiga relationer med människor som levererar ordentligt med länk.” . Det är svårt att ha relationer med många människor, din tid hinns inte med, däremot tror jag man kan ha en attityd som gör det lättare för dig att ha ngn typ av positiv relation även om den är ytlig. Man kan inte kräva ngt av andra människor, man kan bara ha en attityd som de som man vill ha som läsare/länkar skall ha. Ditt egna beteende spegler dina relationer. Jag har försökt ha denna typen av attityd: http://disruptive.nu/2009/09/20/vad-jfk-lar-oss-om-inlankning/
    Som konkret exempel har den attityden gjort att jag nästan aldrig har troll på min blogg. Den andra ändan av skalan kan man tex se Sverigedemokraternas bloggar. De attraherar en annan typ av människor där man får ett annat utfall i relationerna.

    Nackdelar med ”Vän”strategin
    Som SEO:are måste man ofta jobba med ankartextlänkar till kommersiella landningsidor. Denna strategi funkar inte alls om det är det man är ute efter.

    Andra Exempel
    Jag vill hävda att det finns minst en till i Sverige som gör detta och jag tror dessutom han gör det bättre än jag. Han heter Tommy K Johansson. Nedan finner ni hans backlinks
    http://siteexplorer.search.yahoo.com/search?p=blogg.tkj.se&bwm=i&bwmo=d&bwmf=s

    Jämför med IDG.s
    http://siteexplorer.search.yahoo.com/search?p=www.idg.se&bwm=i&bwmo=d&bwmf=s
    Nu har IDG fler såklart. Tänk på att Tommy är en ensam smålänning och IDG är ett globalt företag som har säkert 200 anställda i Sverige och omsätter många miljarder globalt.

    Kommentar av

    Christian R

  4. Jag rodnar och tackar för omnämnandet, Christian! :) Jag arbetar inte speciellt aktivt med att ragga länkar, utan förlitar mig till 90% på naturliga länkar – bloggar, forum, nyhetstjänster och andra sajter som länkar till mig för att de har hittat min sajt och tycker jag har bra innehåll.

    Hade jag haft mer tid, hade jag förmodligen lagt den på att skaffa länkar. Då hade min strategi varit att på olika sätt få ut ordet om min blogg, och hoppats att jag har tillräcklig kvalitet för att webbsajtägare själva vill länka; det vill säga naturliga länkar.

    Inte för att jag vill föringa nyttan av ”vanligt” länkbygge, men jag har varken tid eller lust till att syssla med sådant. :)

    Kommentar av Tommy

  5. Hej,
    Jag har precis hittat denna blig och den är verkligen intressant och användbar i mitt arbete som webbansvarig. Det jag undrar dock, är om det spelar någon roll om länkarna på en sida öppnar sig i samma fönster eller i nytt? Rent seo mässigt då alltså.
    Ha det gott!

    / Emilie

    Kommentar av

    Emilie

  6. Emilie, det spelar, så vitt jag vet, ingen roll för hur Google tolkar länken.

  7. En fin post Magnus med ett viktigt budskap – man kan komma riktigt långt bara genom att vara en bra, öppen och trevlig person. Ibland känns det som att den enkla insikten går förlorad, men både Christian och Tommy är ju två bra bevis. Kan för övrigt bara hålla med :)

    Kommentar av

    Jonas

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner