Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Var inte så kräsen när du byter länkar

Jag tillhör den skola inom sökmotoroptimering som i nästan alla lägen tycker att ett länkbyte är bra, även om du får en sämre länk tillbaka än vad du själv ger. Det är ganska enkelt att se varför, länkbyte kräver en arbetsinsats och värdet av den tiden är ofta större än skillnaden i kvalitet. Det är alltså smartare att få ut något än inget alls. Min förra bloggpost om Nicholas Christakis ger dessutom ytterligare en anledning och jag tänkte utveckla det här.

Idén är ganska enkel även om det låter konstigt till en början och det är en direkt förlängning av Christakis forskning: Bloggar du läser har fler läsare, fler inlänkar och mer innehåll än din egen blogg. Låter det bakvänt, du kanske har en stor och bra blogg? Statistiskt är det något som stämmer däremot och man kan använda det till sin fördel. Om du tänker närmare på det så kommer det stämma, i nästan alla fall.

Bloggare du läser har fler läsare än din blogg

Om vi skulle ta och fråga ett urval av svenska bloggare vilka bloggar dom läser så skulle vi få fram en lista på bloggar som förmodligen är väldigt lång. Det som skiljer de här bloggarna från vilken blogg som helst är att dom är populära, ett statistiskt urval på 1000 personer skulle ge oss en ganska bra bild av vilka bloggar vi i snitt läser. Det skulle alltså betyda att vi fått en lista på de populäraste bloggarna och därmed är de i genomsnitt populärare än din. Bakvänt? Ta en titt på filmen som är länkad i ingressen.

Det här betyder att om du skulle ta kontakt med alla bloggare vars bloggar du läser och be att få byta en länk så skulle du vara den som tjänade mest på varje enskilt byte som genomfördes, åter igen i genomsnitt. Det betyder faktiskt att du får ut mest på två plan. Om du är den enda som kontaktar bloggare i din krets och byter länkar så kommer du dessutom byta fler och därmed få ett försprång. Ett exempel, du har en blogg om Krokodiler och har bytt länkar med 5 andra krokodilbloggar. Du har 5 länkar till din site och de andra har 1 var, du placerar dig bäst i sökresultatet.

Var inte så kräsen

Mitt råd är alltså att om du har en möjlighet att byta en länk så ska du i nästan alla fall göra det. Ta en titt så att det inte är en riktigt dålig site du kan få ett byte med bara, du vill inte länka till spam eller något sånt.

Som en liten slutkläm så ger teorin dessutom en annan konstig effekt som kan vara intressant att tänka på (men nog inte så viktig att det är värt att bry sig om): Vad innebär det om folk som kontaktar dig och vill byta en länk?

15 kommentarer

  1. Läsvärt inlägg. Du fick mig faktiskt att ändra åsikt nu. Jag jagar inte så mycket byten längre, men dyker det upp något tillfälle så blir det snabba byten.

    En anledning till att jag slutat över huvudtaget är att det tar så lång tid att göra dealen.

    Kommentar av Kim

  2. En liten dum fråga kanske men vart lägger du dom länkarna. Jag ser ingen ”länkroll” på din sidebar på denna sida.

    Kommentar av

    Henrik

  3. Det kan tyckas lite paradoxalt men jag gör faktiskt inga länkbyten med Sökmotorkonsult.se, av många anledningar.

    En viktig anledning är att jag helt enkelt inte har tid, det är på håret att jag har tid att skriva inlägg och då har jag valt att prioritera det.

    En annan anledning är att det inte riktigt behövs, den här bloggen får så pass många länkar varje dag att ett byte lite nu och då inte skulle göra särskilt stor skillnad.

    En tredje anledning är att trots att jag tycker att länkbyten är väldigt smart inte skulle rekommendera en bloggroll eller någon annan form av länklista på din företagspresentation. Den här bloggen är en del av vårt ansikte på webben och då är det lite viktigt hur den ser ut.

    En sista anledning är att jag inte längre arbetar på en sån skala, mina arbetsuppgifter är mer av karaktären makronivå.

    Kommentar av Magnus

  4. Jag känner igen mig en del i det du säger och i början när jag endast drev en spelsida var jag enormt kräsen vad det gällde länkbyten. På den ”tiden” gjorde jag i princip endast sitewide-byten och då skulle det inte vara lägre pr än vad jag själv hade. Det resulterade till att det inte blev så värst många länkbyten alls. Nuförtiden har jag ändrat uppfattning och senast i förrgår gjorde jag ett byte med en där jag inte fick lika bra tillbaka som jag gav.
    Det är dock lite lättare att baka in länkar i artiklar på en affiliatesajt än en spelsida som egentligen aldrig har någon vidare content.
    Slutligen så blir man ju så glad när man har klarar av ett byte. Det är en härlig känsla!

    Kommentar av

    Olof Fredriksson

  5. Jag kommer mestadels in på dina blogginlägg från twitter och tänkte inte på att det här är en företags sajt. Och du har ju rätt i att det passar inte så bra med en länklista då.

    Kommentar av

    Henrik

  6. Instämmer med Magnus där om att länkbyten för en företagsblogg, eller företags huvudwebbplats skall undvikas. Det ser inte seriöst ut med länkar till höger och vänster. De företag som jag börjar arbeta med uppmanar jag att ta bort allt sådant.
    Länkar till samarbetspartner är det inget fel på, inte heller till myndigheter om det gäller regler och normer för företags verksamhet.
    Som anvisningar för typgodkännande eller andra krav som skall följas.

    Det som gör mig lite förvånad ibland är när företag petar in olika Affiliate/Adsense på sin webbplats. Förekommer ofta inom IT-sektorn har jag sett. Signalen det ger är att det här är ett amatörprojekt.

    Kommentar av Urban

  7. Gör i princip inga länkbyten, men borde kanske börja. Har prioriterat bort det pga av tidsbrist. Försöker hitta andra metoder för att skaffa inlänkar, men frågan är vad som är mest effektivast. Länkkataloger, bloggkommentarer, forumlänkar, länkar mellan egna sidor går fort och kräver ingen korrespondens, men jag börjar tvivla på om de metoderna är tillräckligt bra.

    Kommentar av Torkel

  8. Metoderna är i mina ögon alla b-laget bland länkbygge (utom kanske då länkar mellan egna sidor men det beror på sidorna). Det är inget fel på länkarna du kan få på det viset men om du vill tävla på lite högre konkurrens och bygga mer framtidssäkert behöver du också länkar av bättre kvalitet.

    Kommentar av Magnus

  9. Hej,

    Jag har en annan fråga kring länkar och undrar om det finns något verktyg som kan underlätta när man ansöker till ett länkregister. Det tar väldigt mycket tid dels att leta register och sedan att fylla i själva ansökningen.

    Skulle även vilja tacka för intressant läsning.

    Hälsningar
    Sofia

    Kommentar av

    Sofia

  10. Jo, jag har sett några sådana men jag kan för mitt liv inte komma på vad de heter. Säger kanske inte bara något om mig utan också om hur bra verktyg det var.

    Jag vet att ett vanligt är att man helt enkelt har en autofill-plugin på Firefox som fyller i formulären automatiskt men det hjälper dig ju inte att hitta kataloger.

    Kommentar av Magnus

  11. Hej,

    Kan det vara en god idé att byta länkar med företag i samma bransch men verksamma i andra länder?

    Tack för en bra blogg!

    Kommentar av Malin

  12. Hej,

    Jag är en total newbie och försöker förkovra mig i SEO-ämnet. Googlade t ex fram bl a http://lankbyte.se på två sekunder, eftersom någon tidigare kommentator efterlyst vart man kan byta länkar. Min fråga blir väl snarare ifall länkbyten via sådana här kataloger också ogillas av Google, så att det inte är någon idé att ta den genvägen?

    Kommentar av

    Tina

  13. Jag skulle nog välja att gå ifrån sådana lösningar och istället hitta riktiga webmasters som är intresserade av länkbyten just av anledningen du nämner, det är hög risk.

  14. Jag fick tipset att inte byta länkar. Testade lite med detta för några månader sedan på WN forumet och tyckte inte att det gav så mycket. Rådet jag fick gick ut på att länkar som byts ses som spam eftersom det är tydligt för Google att två sajter har kommit överens om att hjälpa varandra. Man kan förstås köra med lite avancerade formler och involvera fler sajter men det tycker jag känns over the top. Vad säger du om det Magnus, är inte länkbyte mellan två sajter fara för att bli klassad som spammare?

    Kommentar av Rebecca

  15. Jag tycker fortfarande att länkbyte är ett bra sätt att få länkar. Sen är det färre som bloggar idag än för 5-10 år sedan vilket gör att det inte finns lika många att byta med.

    Jag skulle inte säga att två sajter som byter länkar med varandra rakt av är spam. Exempelvis länkar vi härifrån till Pineberry.com och vice versa.

    Med det sagt är det ju bättre att göra ett trevägs- eller fyrvägsbyte.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner