Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Värdet av Googles startsida

Google+

Du har säkert inte missat (har du det?) att Google körde en stor blå pil på sin startsida för att få uppmärksamhet till Google+. Den som är lite intresserad av trafik på Internet undrar ju förstås hur effektivt det skulle vara att ha en annons på Google.com, t ex en stor blå pil.

Google Plus Pil

Sanningen är att det är ganska effektivt. Hitwise har publicerat lite data och den tyder på att Google+ gick från att vara ganska obetydlig till att vara det 8:e största sociala nätverket i världen. Nästan 15 miljoner besökare blev det förra veckan.

Google plus i förhållande till alla andra siter

Diagram Google Plus

Nu kan man kanske inte räkna med att få köpa annonsering på Googles startsida men nog skulle det vara spännnande.

7 kommentarer

  1. Inte dåligt! ;-)

    Kommentar av Anders

  2. Det var en kraftig ökning. Att ha reklam på googles framsida skulle inte vara dumt. Men tänk bara på hur mycket det hade kostat hehe.

    Det talas om att google+ ska bli betydelsefull i sökresultaten. Men funderingen på detta är att varför ska ett community styra serpen? jag menar, Google i största allmänhet ska ju vara en sökmotor för alla. Inte bara i ett community. Och om det nu kommer bli så att google+ blir en stor del av sökresultatet då kommer det ändå att bli raka motsatsen till vad Google själva säger att sökresultat ska vara naturliga och mest populära.

    Jag har inte riktigt greppat detta med google+ ännu. Men att det kommer bli strort är jag övertygad om, Och att det kommer bli mer personliga sökresultat i alla dess former har vi ju redan bevis på. Frågan från mig är då, Är detta ett så smart drag av google? Jag personligen tycker att dom har tappat ”don’t be evil” stuket nu. Detta verkar bara vara ett försök att slå tillbaka på FB.

    /Micke

    Kommentar av

    Micke

  3. Det skulle vara riktigt gynnsamt att lägga en stor annons på Googles förstasida. Den effekten man skulle få är överlägset alla andra annonsplatser helt enkelt.

    Dock gillar jag att Google inte kör den stilen, och har en enkel och bra förstasida.

    Mvh

    Kommentar av

    Hanna

  4. Det här med google + är fortfarande en gåta för mig. Men det är väl bara att ge med sig och börja utforska. För ska man vara med, måste man ha koll..

    Från den ena marknadsföringen till den andra. Facebook har verkligen lyckats med marknadsföringen med Facebook timeline. Gratis marknadsföring på varenda nyhetssändning har de lyckats få… Slå det!

    Kommentar av

    Eva

  5. jäklar! Jag testade nyss google+… vilket skit!

    Facebook kommer att bestå… Även om google+ har många besökare, hur många är inne varje dag?

    Joel

    Kommentar av

    Las Vegas Strip

  6. Tycker att G+ är en bra mix mellan twitter och facebook. Blir spännande att se vad som händer om ett år eller så.

    Kommentar av

    Alex

  7. MYCKET intressant, men har själv inte sett någon pil, måste bara vart på .com va?

    Kommentar av

    Patrik

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner