Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Världens bästa SEO-verktyg?

När man arbetar med SEO finns en uppsjö av verktyg som förenklar arbetet. Idag ska vi titta närmare på ett av dessa, nämligen Screaming Frog SEO Spider Tool.

Screaming Frog är ett verktyg som används för att läsa av en webbplats, för att få information om sidor likt hur Google gör när de läser av en sajt. I denna artikel ska vi titta närmare på hur du kan använda verktyget för att genomsöka din webbplats och med det upptäcka fel samt förbättra din SEO. Programmet finns som en gratisversion i vilken man kan spindla upp till 500 URL:er och även en betalversion med utökad funktionalitet.

Börja med att ladda hem och installeratverktyget (fungerar på både PC & MAC). Därefter är det bara att fylla i webbadressen i fältet högst upp i mitten av verktyget och trycka på start, så spindlar grodan av webbplatsens alla* undersidor och ger en överblick av hur dina sidor ser ut.

* Alla undersidor som det finns länkar till. (eftersom spindeln letar sig från länk till länk)  

Helikoptervy över webbplatsen

Genom att titta närmare på de olika flikarna kan du snabbt upptäcka brister & förbättringsåtgärder på dina olika målsidor. Här följer några exempel vad du kan titta närmare på.

  • Interna länkstrukturen
  • Externa länkar
  • Svarskoder (såsom 301)
  • Titlar
  • Meta descriptions
  • Rubriktaggar

Finns det sidor som är ompekade som bör åtgärdas? Har samtliga undersidor titlar, h1:or & meta descriptions? Håller de sig inom ramarna för antal tillåtna tecken?

Har du en stor webbplats så kan du även använda dig av Regex för att avgränsa din körning till specifika sidtyper. Som E-handlare kan du exempelvis välja att fokusera på att förbättra dina produktsidor.

Djupare insikter med API-koppling

Sk%C3%A4rmavbild 2016-02-09 kl. 12.36.56
Genom att ansluta ditt Google Analytics- eller Google Search Console konto (Tidigare Webmaster Tools) kan du få in mer information kopplat direkt till dina landingssidor. I bilden ovan visas ett exempel på hur vi tar fram Google Search Console data kopplat till våra blogginlägg.

Hitta information i källkoden

En annan väldigt värdefull funktion i verktyget är att du kan söka information direkt i källkoden på en webbplats. Det behöver inte nödvändigtvis enbart användas när man arbetar med SEO. Jag använde funktionen senast idag när jag misstänkte att en konverteringspixel låg placerad på fel ställe på en webbplats, mycket riktigt lyckades verktyget tala om för mig vart problemet fanns direkt.

Här följer några ytterligare användningsområden för sökfunktionen:

  • Få fram produktsidor där produktbeskrivningar saknas
  • Hitta skadlig kod ifall sajten blivit hackad
  • Hitta sidor där script saknas eller ligger fel
  • Hitta duplicerat innehåll

Sökfunktionen kan med fördel även användas när du vill hitta information på flera domäner samtidigt.

Fler fördelar

Har du en stor webbplats och vill följa utvecklingen av flera sökord kopplade till specifika målsidor kan du genom att exportera data till excel, ofta enkelt filtrera fram den informationen. Därefter kan du importera den datan i valfritt verktyg för positionsspårning i sökresultatet. En annan fördel med att ta fram sökord kopplat till målsidor är att det enkelt går att bygga AdWordsstrukturer.

Verktyget är som sagt inte begränsat till enbart SEO-arbetet. Det finns mängder av fler smarta funktioner i verktyget som kan vara till hjälp när det kommer till datainsamling, felsökning & optimering.


Vi på Pineberry tycker det är världens bästa SEO-verktyg, vad tycker du?


4 kommentarer

  1. Hej! Jag använder ofta Screaming Frog. Nu har jag stött på ett ”problem” jag aldrig haft tidigare. Screaming Frog vill inte Crawla en viss hemsida. Det är endast hemsidans startsida/URL som Screaming Frog visar i resultatet. Vad kan detta bero på och hur löser jag detta?

    Kommentar av Stefanie

  2. Hej Stefanie, det skulle kunna bero på att du lagt på ett ”include” filter som ligger kvar sedan föregående körning eller att sajten är blockerad i robots. Så börja med att testa det!

    Kommentar av Carl-Henrik Tornell

  3. Hej, har kikat. Har inget filter och har även kollat robots… Om detta inte är problemet så vad göra nu? Tack

    Kommentar av Stefanie

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner