Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Världens bästa SEO-verktyg?

När man arbetar med SEO finns en uppsjö av verktyg som förenklar arbetet. Idag ska vi titta närmare på ett av dessa, nämligen Screaming Frog SEO Spider Tool.

Screaming Frog är ett verktyg som används för att läsa av en webbplats, för att få information om sidor likt hur Google gör när de läser av en sajt. I denna artikel ska vi titta närmare på hur du kan använda verktyget för att genomsöka din webbplats och med det upptäcka fel samt förbättra din SEO. Programmet finns som en gratisversion i vilken man kan spindla upp till 500 URL:er och även en betalversion med utökad funktionalitet.

Börja med att ladda hem och installeratverktyget (fungerar på både PC & MAC). Därefter är det bara att fylla i webbadressen i fältet högst upp i mitten av verktyget och trycka på start, så spindlar grodan av webbplatsens alla* undersidor och ger en överblick av hur dina sidor ser ut.

* Alla undersidor som det finns länkar till. (eftersom spindeln letar sig från länk till länk)  

Helikoptervy över webbplatsen

Genom att titta närmare på de olika flikarna kan du snabbt upptäcka brister & förbättringsåtgärder på dina olika målsidor. Här följer några exempel vad du kan titta närmare på.

  • Interna länkstrukturen
  • Externa länkar
  • Svarskoder (såsom 301)
  • Titlar
  • Meta descriptions
  • Rubriktaggar

Finns det sidor som är ompekade som bör åtgärdas? Har samtliga undersidor titlar, h1:or & meta descriptions? Håller de sig inom ramarna för antal tillåtna tecken?

Har du en stor webbplats så kan du även använda dig av Regex för att avgränsa din körning till specifika sidtyper. Som E-handlare kan du exempelvis välja att fokusera på att förbättra dina produktsidor.

Djupare insikter med API-koppling

Sk%C3%A4rmavbild 2016-02-09 kl. 12.36.56
Genom att ansluta ditt Google Analytics- eller Google Search Console konto (Tidigare Webmaster Tools) kan du få in mer information kopplat direkt till dina landingssidor. I bilden ovan visas ett exempel på hur vi tar fram Google Search Console data kopplat till våra blogginlägg.

Hitta information i källkoden

En annan väldigt värdefull funktion i verktyget är att du kan söka information direkt i källkoden på en webbplats. Det behöver inte nödvändigtvis enbart användas när man arbetar med SEO. Jag använde funktionen senast idag när jag misstänkte att en konverteringspixel låg placerad på fel ställe på en webbplats, mycket riktigt lyckades verktyget tala om för mig vart problemet fanns direkt.

Här följer några ytterligare användningsområden för sökfunktionen:

  • Få fram produktsidor där produktbeskrivningar saknas
  • Hitta skadlig kod ifall sajten blivit hackad
  • Hitta sidor där script saknas eller ligger fel
  • Hitta duplicerat innehåll

Sökfunktionen kan med fördel även användas när du vill hitta information på flera domäner samtidigt.

Fler fördelar

Har du en stor webbplats och vill följa utvecklingen av flera sökord kopplade till specifika målsidor kan du genom att exportera data till excel, ofta enkelt filtrera fram den informationen. Därefter kan du importera den datan i valfritt verktyg för positionsspårning i sökresultatet. En annan fördel med att ta fram sökord kopplat till målsidor är att det enkelt går att bygga AdWordsstrukturer.

Verktyget är som sagt inte begränsat till enbart SEO-arbetet. Det finns mängder av fler smarta funktioner i verktyget som kan vara till hjälp när det kommer till datainsamling, felsökning & optimering.


Vi på Pineberry tycker det är världens bästa SEO-verktyg, vad tycker du?


4 kommentarer

  1. Hej! Jag använder ofta Screaming Frog. Nu har jag stött på ett ”problem” jag aldrig haft tidigare. Screaming Frog vill inte Crawla en viss hemsida. Det är endast hemsidans startsida/URL som Screaming Frog visar i resultatet. Vad kan detta bero på och hur löser jag detta?

    Kommentar av Stefanie

  2. Hej Stefanie, det skulle kunna bero på att du lagt på ett ”include” filter som ligger kvar sedan föregående körning eller att sajten är blockerad i robots. Så börja med att testa det!

    Kommentar av Carl-Henrik Tornell

  3. Hej, har kikat. Har inget filter och har även kollat robots… Om detta inte är problemet så vad göra nu? Tack

    Kommentar av Stefanie

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner