Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Varning för PageRank

PageRank är ett fantastiskt mått som Google räknar ut. Det mäter det totala länkflödet till en specifik sida och viktar in i princip hela Internet i beräkningen. Att de dessutom har den goda smaken att visa upp en snapshot av en sidas PageRank i sin toolbar gör att det är ett väldigt populärt mått bland sökmotoroptimerare. I kombination med att PageRank för några år sedan var allena saliggörande får det här effekten att massor av annars väldigt duktiga sökmotoroptimerare överanvänder värdet.

Mäta saker med måttband

Att det är enkelt att titta på även för en nybörjare gör att till exempel de som sysslar med länkbyten ofta väljer att titta på PageRank för att värdera en sida och länkarna ut från den. Det går riktigt fort, i samma ögonblick som sidan laddats visar toolbaren dig ett värde och du kan lätt jämföra det med vad du själv har att erbjuda. När du gör på det viset lurar du däremot dig själv. PageRank är inte alls vad det en gång var och du missar en lång rad av faktorer när du väljer att gå efter den gröna stapeln i din browser.

PageRank är inte ett mått på en sidas styrka. Det är lätt att tro att det är så eftersom Google mäter inlänkarna och vilken styrka siterna har som länkar för att räkna fram värdet. Problemet här är att det är många faktorer som inte kommer med i beräkningen och det går att skaka fram sidor med väldigt hög PageRank som inte för den sakens skull erbjuder styrka i länkarna. Det samma gäller siter med låg PageRank, när jag själv bygger länkar tittar jag endast väldigt lite på PR eftersom jag vet att en site med låg rank kan vara minst lika stark som en med hög.

Det är heller inte det viktigaste att titta på när du värderar en länk. Det finns en rad faktorer som är mycket viktigare än vilken siffra en sida får. Först och främst tittar jag på relevans, närhet i ämne, när jag värderar länken. Dessutom tittar jag på inlänkarna till sidan och ser hur relevanta länkar den i sin tur har. Om en sida har en inlänk med PR3 från en icke relevant sida är den klart sämre än en som har 2 PR1 från sidor på samma ämne, detta trots att det PageRankmässigt är klart sämre.

Byta länkar kan vara hårt arbete

Inte heller är det ett mått på förtroende. Många hänvisar till hög PageRank som ett mått på kvalitet. Det är absolut inte så, Google väger inte in några etiska värderingar i måttet. Ett högt värde säger inget om vad Google anser om siten annat än att den har mycket inlänkar med hög PR och inte har fått en manuell sänkning som resultat av brott mot någon av deras riktlinjer.

Det är faktiskt inte ens ett aktuellt värde. En viktig detalj som många glömmer när de pratar om PageRank är att siffran alltid är gammal. Det värde du ser i Googles toolbar är alltid gammalt, även samma dag som exporten sker så är siffran inte längre aktuell. Det är en snapshot som i det ögonblick den exporteras redan är några veckor gammal och fram till nästa export, som sker ungefär en gång per kvartal, så blir siffran bara äldre och äldre.

Finns det då inget som är bra med PageRank?

Jag använder faktiskt PR till en hel massa saker, bara inte till att värdera länkar eller sidor (annat än i liten utsträckning). En bra sak man kan använda PageRank till är att titta på förändringar, en site som gått från 5 till 0 i ett steg kan man nästan räkna med att den fått någon form av straff eller blivit av med alla sina inlänkar av någon anledning.

Ofta kan man använda sig av det för att hitta felvärderade siter. Internationellt så betalar folk ganska bra för att köpa en site med hög PR och det har förstås en stor del av försäljarna lärt sig. Om du istället väljer att leta efter siter med högt förtroende och låg PageRank kan du hitta guldkorn till reapris. Det samma gäller vid länkbyten, det kan gå mycket smidigare att byta med folk som sitter på siter med låg PR och ofta behöver du inte ge alls lika mycket i utbyte även om länkarna är lika bra.

Christian Rudolf har precis publicerat en video på ämnet som är väl värd att se. Han förklarar sin syn på hur man värderar länkar och sidor och han radar upp ett antal punkter som inte alls har med PageRank att göra. Videon heter Dags att släppa PageRank och kan ge lite nya insikter även till de mer erfarna sökmotoroptimerarna.

Om du vill läsa lite mer avancerade artiklar om PageRank kan jag tipsa om PageRank Sculpting och PageRank Hoarding, två metoder att arbeta med PR varav bara den ena fungerar alls.  Om du vill lära dig hur algoritmen fungerar så har du dessutom tur, den har nämligen publicerats i artikeln The Anatomy of a Search Engine av självaste Sergey Brin och Lawrence Page, annars kända för att ha skapat världens största sökmotor.

9 kommentarer

  1. […] måttsticka, även kallad PageRank. Kan inte annat än hålla med. En mycket bra video som vanligt. Magnus Bråth spinner vidare med ett riktigt bra inlägg på temat där titeln säger allt, “Varning för […]

  2. Jag håller med dig! Tyvärr så har väldigt många fel uppfattning om PageRank. Vissa lever kvar i förr och ser det som mycket mer betydelsefullt än vad det är, eller till och med har helt fel uppfattning om vad det är i praktiken.

    Andra har helt missuppfattat vad PageRank förändrats till och inbillar sig att det är helt värdelöst ur alla perspektiv. Även dessa förstår nog inte vad PageRank är i praktiken.

    PageRank är samma sak som den alltid varit, skillnaden är att Google har så mycket fler algoritmer och parametrar att luta sig mot att PageRanks betydelse för hur en webbplats placerar sig förknippas med obefintlig.

    Kommentar av Fredrik Eriksson

  3. Det tycker jag var en riktigt bra sammanfattning, tackar.

    Kommentar av Magnus

  4. Riktigt intressant. Trots att många har riktigt bra kunskap av vad som verkligen ger något så är det så lätt att stirra sig blind på page rank.

    Nog är det ett mått dock som ger något. Kanske mindre med sökmotorplacering och optimering men känner ändå att det på något sätt finns ett värde och en seriösitet med högre page rank.

    Intressant detta med varumärke…

  5. Vad skulle du säga är bra mått på högt förtroende hos en domän? Att en domän som har hög PR och länkar från ej relevanta sajter skulle ge mindre kraft känns lite underligt, förut satt då att den rankar bra på sina sökord och har mycket content.

    Kommentar av Per

  6. Jag skulle säga att du har svaret i frågan Per, om den rankar bra på sina sökord är väl ett bra mått.

    Kommentar av Magnus

  7. […] Läs även om Magnus Bråths syn på Pagerank: Varning för Pagerank […]

    Pingback av Tankar om webbutveckling » Värdera sajt utan att kolla på Pagerank

  8. Pagerank är en status grej bara. Google vill ha kvalite, uppdateringar, bra ämnen som relaterar till sajten och bra med länkar på sidan. Har du detta så hänger google på din sajt och sniffar den hela dagarna.

    Kommentar av anna klåfinger

  9. […] håller med kritikerna till PageRank att det gått lite för långt, särskilt vid länkbyte. Har man lägre PageRank än den som man […]

    Pingback av Betydelselös PageRank | Blogsfär.com

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner