Sökmotorkonsult.se

Varumärke i SEO

varumärke och seo

En stor fördel med SEO är att du kan lyckas toppa sökmotorerna utan att ha ett starkt varumärke. Samtidigt kan SEO även hjälpa dig att växa ditt företags varumärke. Det bästa av två världar kan tyckas.

Att stärka sitt varumärke eller att använda varumärket i en SEO-kampanj kan vara en möjlighet. I många fall kan optimerare välja att använda lösningar utan varumärke genom att till exempel ta bort varumärket ur titeln för maximal effekt i sökresultaten. Om man lyckas med lite kreativare lösningar behöver ett starkt varumärke inte vara ett problem utan kan till och med vara en rejäl fördel.

Genom att använda sitt varumärke genomgående på titlar och i övrig marknadsföring kan man leda sökarna till att faktiskt söka efter ditt varumärke när de är ute efter en produkt. Särskilt tydligt blir det här när varumärket är förknippat med en enda produkt.

Ett sätt att uppnå sådana resultat kan vara att ha siter med information om produkten som tydligt beskriver den som ditt varumärke. Dessa siter kan då riktas starkat mot vissa termer som prioriterats bort för den egna siten. De kan förstås samtidigt bjuda på länkar till huvudsiten eftersom det kommer stärka både deras och huvudsitens resultat.

Ett lite mer handfast tips

I title-taggen är det bäst att ha sökorden först och varumärket sist. Det är dels konventionen eftersom folk läser det som Produkten från Varumärket dels kommer sökmotorerna vikta upp resultaten för de första orden i titeln. Det är ju ofta svårare att nå positioner på produkten än på det egna varumärket.

Sidan är senast uppdaterad 2022-02-01

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?