Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Varumärke i SEO

Att stärka sitt varumärke eller att använda varumärket i en SEO-kampanj kan vara en möjlighet. I många fall kan optimerare välja att använda lösningar utan varumärke genom att till exempel ta bort varumärket ur titeln för maximal effekt i sökresultaten. Om man lyckas med lite kreativare lösningar behöver ett starkt varumärke inte vara ett problem utan kan till och med vara en rejäl fördel.

Genom att använda sitt varumärke genomgående på titlar och i övrig marknadsföring kan man leda sökarna till att faktiskt söka efter ditt varumärke när de är ute efter en produkt. Särskilt tydligt blir det här när varumärket är förknippat med en enda produkt.

Ett sätt att uppnå sådana resultat kan vara att ha siter med information om produkten som tydligt beskriver den som ditt varumärke. Dessa siter kan då riktas starkat mot vissa termer som prioriterats bort för den egna siten. De kan förstås samtidigt bjuda på länkar till huvudsiten eftersom det kommer stärka både deras och huvudsitens resultat.

Ett lite mer handfast tips:

I title-taggen är det bäst att ha sökorden först och varumärket sist. Det är dels konventionen eftersom folk läser det som Produkten från Varumärket dels kommer sökmotorerna vikta upp resultaten för de första orden i titeln. Det är ju ofta svårare att nå positioner på produkten än på det egna varumärket.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner