Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Varumärke i SEO

Att stärka sitt varumärke eller att använda varumärket i en SEO-kampanj kan vara en möjlighet. I många fall kan optimerare välja att använda lösningar utan varumärke genom att till exempel ta bort varumärket ur titeln för maximal effekt i sökresultaten. Om man lyckas med lite kreativare lösningar behöver ett starkt varumärke inte vara ett problem utan kan till och med vara en rejäl fördel.

Genom att använda sitt varumärke genomgående på titlar och i övrig marknadsföring kan man leda sökarna till att faktiskt söka efter ditt varumärke när de är ute efter en produkt. Särskilt tydligt blir det här när varumärket är förknippat med en enda produkt.

Ett sätt att uppnå sådana resultat kan vara att ha siter med information om produkten som tydligt beskriver den som ditt varumärke. Dessa siter kan då riktas starkat mot vissa termer som prioriterats bort för den egna siten. De kan förstås samtidigt bjuda på länkar till huvudsiten eftersom det kommer stärka både deras och huvudsitens resultat.

Ett lite mer handfast tips:

I title-taggen är det bäst att ha sökorden först och varumärket sist. Det är dels konventionen eftersom folk läser det som Produkten från Varumärket dels kommer sökmotorerna vikta upp resultaten för de första orden i titeln. Det är ju ofta svårare att nå positioner på produkten än på det egna varumärket.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google logga på EU-flagga

Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner