Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Varumärke i SEO

Att stärka sitt varumärke eller att använda varumärket i en SEO-kampanj kan vara en möjlighet. I många fall kan optimerare välja att använda lösningar utan varumärke genom att till exempel ta bort varumärket ur titeln för maximal effekt i sökresultaten. Om man lyckas med lite kreativare lösningar behöver ett starkt varumärke inte vara ett problem utan kan till och med vara en rejäl fördel.

Genom att använda sitt varumärke genomgående på titlar och i övrig marknadsföring kan man leda sökarna till att faktiskt söka efter ditt varumärke när de är ute efter en produkt. Särskilt tydligt blir det här när varumärket är förknippat med en enda produkt.

Ett sätt att uppnå sådana resultat kan vara att ha siter med information om produkten som tydligt beskriver den som ditt varumärke. Dessa siter kan då riktas starkat mot vissa termer som prioriterats bort för den egna siten. De kan förstås samtidigt bjuda på länkar till huvudsiten eftersom det kommer stärka både deras och huvudsitens resultat.

Ett lite mer handfast tips:

I title-taggen är det bäst att ha sökorden först och varumärket sist. Det är dels konventionen eftersom folk läser det som Produkten från Varumärket dels kommer sökmotorerna vikta upp resultaten för de första orden i titeln. Det är ju ofta svårare att nå positioner på produkten än på det egna varumärket.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner