Sökmotorkonsult.se

Varumärke – välkommen till easy mode

Brand Signals

Google prioriterar starka varumärken i sökresultaten, inte så att de inte måste sköta sin SEO men så att de helt klart har ett mycket lättare jobb. En väl genomförd on page kan ofta ta ett starkt varumärke ganska långt.

Att arbeta med riktigt stora kunder, företag som redan är välkända och starka, som kanske gör TV-reklam och har en aktiv PR-avdelning, kan verka som ett mycket svårare projekt än att jobba med de små. Verkligheten är den motsatta däremot.

Google har varit ganska tydliga med att starka varumärken ger nöjdare sökare och det är inte så konstigt, vi ser företag vi känner igen i sökresultaten och då tycker vi sökresultaten är bättre. Det betyder att det faktiskt är mycket lättare att arbeta med starka varumärken, det är easy mode.

Stora brands kommer undan med mer än en nystartad liten konkurrent, Google kommer låta bli att applicera vissa filter till exempel. Ofta har du redan auktoritet inbyggd i sajten som gör att även enkla förändringar kan ge goda resultat. Om du kan din on page (och använder vårt verktyg flitigt) kan du mycket väl göra lysande resultat för större varumärken, ju större desto lättare till och med.

Sidan är senast uppdaterad 2013-04-07

6 kommentarer

  1. Man ska ju inte bortse från faktorer som budget och skillnaden i företagens ekonomiska möjligheter att jobba med seo heller, Och det faktum att Nisses plåt i Hofors aldrig kommer få de länkar som till exempel Levi´s eller andra stora brands får naturligt. Förstår att ”Enbart on-page länkar är fult” företagen som inte jobbar med kunder som Nisse att klaga på ”icke naturliga länkar” och oetik när Nisse pga av att även fått en bra länkstrategi till on-page arbetet springer om deras kunder som köpt powerpoint presentationer och dyr konsultation!

  2. brands har sina egna problem istället
    1. Tunga processer, ändra en titel kräver 3 möten
    2. Man har byggt in sig i skräpiga cms:er på råd av webkonsulter som ännu inte lärt sig de mest grundläggande sakerna på internet
    3. Man har hierarki, dvs om man inte ser till att de ”äldre” kommer med förslagen så blir de inte genomförda
    4. Många stora företag har marknadschefer från 60 och 70 talen. De är knappast förberreda för det som pågår.

    ja, det finns ännu mer, allt detta leder till att brands istället ofta köper snuttifierade lösningar på problemen.

    Brands har en fördel men i nästan alla sökningar i Sverige, gör du rätt, kan du piska dem fortfarande och det kommer vara så i några år till, för det är så länge det kommer ta innan de ens börjar göra grunderna rätt…

    Kommentar av Christian R

  3. Hur tänker ni att Googles brand-algoritm funkar i praktiken, kan citations spela en stor roll här?

  4. Hade detta varit Facebook så hade jag ”gillat” Christians kommentar. Framförallt nummer 1,2 och 4 har jag upplevt helt för många gånger med stora brands.

    3:an har jag som tur var sluppit, däremot jobbade jag tillsammans med en Italienare när jag var i London, och han sa att han lämnade Italien enbart på grund av orsak 3.

    I övrigt håller jag med i allt du skriver Magnus. SEO för stora brands är oftast easy mode under förutsättning att man kan få gjort ändringarna som man ber om.

    Kommentar av Niklas

  5. Intressant.
    Tar ett tag innan det blir ett känt varumärke här men jobbar på det :-)
    Tack för verktyget förresten – används flitigt.

    Kommentar av Palle

  6. Jag instämmer helt med Magnus och jag kan bekräfta det av egna erfarenheter. Men det behöver faktiskt inte var så enormt stora företag alla gånger, för att man ska få en stor on-page effekt, men precis som han säger, ”Ju större destå lättare” förstås. 1+ till Christians kommentar.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?