Sökmotorkonsult.se

Veckans fulknep – missbruka Pandan

Sky Scraper site

Googles Pandauppdatering slog mot ett stort antal content farms och gjorde det på domännivå. Det vill säga att den slog mot alla sidor på siten snarare än mot specifika sidor som de flesta andra filter gör. Det gör att man kan utnyttja det på ett ganska fult sätt.

Det är nämligen så här att det på de flesta content farms finns väldigt blandat innehåll, både bra och dåligt. Det Pandauppdateringen gör är att den straffar allt innehåll på hela siten, oavsett kvalitet. Det öppnar upp för att någon annan, inte så nogaräknad, sökmotoroptimerare skulle kunna ta positioner med samma innehåll.

Bryan Crow på WonderHowTo.com berättade idag att efter att de råkat ut för Pandan (de har en rätt typisk content farm)  och att de många scraper-sites (förklarar det begreppet lite senare) som lever på deras innehåll numer får deras trafik. Det som hänt är alltså följande: Wonder How To fyller på med massor av innehåll och syndikerar sedan ut det till ett antal partners (mot länkar kan man tänka) och de blir också skrapade. Det är alltså aktörer som tar deras innehåll från siten och återpublicerar det på sin egen. Efter Pandan så blir Wonder How To utklassade av dessa kopior i sökresultaten.

Det skulle alltså kunna vara så att Googles fina uppdatering inte gör annat än återinför scraper-sites som kungen av sökresultaten, en pånyttfödelse för en tämligen död teknik – det är inte vad man väntar sig att de skulle satsa på.

Sidan är senast uppdaterad 2011-04-21

8 kommentarer

  1. Då skulle man kunna använda den tekniken för att förstöra rätt ordentligt för sina konkurrenter mao? Om man var en ohederlig människa dvs.. :P

    Kommentar av Lukas Brisman

  2. Känns som ett bakslag, trodde att scraper-sites skulle rensas ut med Panda, de tillför ju inget.

    Jag skrivit det förut, Google har så många filter att förändringar i ett filter leder till oöverskådliga konsekvenser i andra filter, det vill säga det ena filtret vet inte hur det andra filtret påverkas.

    Kommentar av Fredrik

  3. Det är ett vanligt missförstånd att Panda-uppdateringen skulle slå särskilt mot duplicate content men det var aldrig meningen.

    Jag håller med om din analys, Google har satt sig själva i en hel del problem och algoritmen är garanterat oöverskådlig.

    Kommentar av Magnus

  4. Kallas inte sånt här, falla på eget grepp? Jag kan ju inte säga att jag är förvånad. :)

    Kommentar av Anders S

  5. Det låter lite cyniskt men man får alltid räkna med smärre problem vid så stora förändringar. Troligtvis arbetar man för fullt på problemet idag och rullar upp ännu en uppdatering inom kort.

    Kommentar av Stefan Nilsson

  6. Kunde inte Google seriekopplat alla sina datorer och simulerat detta innan de släppte ut Pandan? :)

  7. Då Google värnar om vart unikt material uppstått så kommer detta beteende patchas bort. Vi får se det som en tillfällighet eller bug.

    Kommentar av Marcus Eklöf

  8. Fast Google har ju alltid haft problem med Duplicate Content, de hade ju även innan Pandauppdateringen riktigt svårt att bestämma vad som är original.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?