Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Veckans fulknep – missbruka Pandan

Sky Scraper site

Googles Pandauppdatering slog mot ett stort antal content farms och gjorde det på domännivå. Det vill säga att den slog mot alla sidor på siten snarare än mot specifika sidor som de flesta andra filter gör. Det gör att man kan utnyttja det på ett ganska fult sätt.

Det är nämligen så här att det på de flesta content farms finns väldigt blandat innehåll, både bra och dåligt. Det Pandauppdateringen gör är att den straffar allt innehåll på hela siten, oavsett kvalitet. Det öppnar upp för att någon annan, inte så nogaräknad, sökmotoroptimerare skulle kunna ta positioner med samma innehåll.

Bryan Crow på WonderHowTo.com berättade idag att efter att de råkat ut för Pandan (de har en rätt typisk content farm)  och att de många scraper-sites (förklarar det begreppet lite senare) som lever på deras innehåll numer får deras trafik. Det som hänt är alltså följande: Wonder How To fyller på med massor av innehåll och syndikerar sedan ut det till ett antal partners (mot länkar kan man tänka) och de blir också skrapade. Det är alltså aktörer som tar deras innehåll från siten och återpublicerar det på sin egen. Efter Pandan så blir Wonder How To utklassade av dessa kopior i sökresultaten.

Det skulle alltså kunna vara så att Googles fina uppdatering inte gör annat än återinför scraper-sites som kungen av sökresultaten, en pånyttfödelse för en tämligen död teknik – det är inte vad man väntar sig att de skulle satsa på.

8 kommentarer

  1. Då skulle man kunna använda den tekniken för att förstöra rätt ordentligt för sina konkurrenter mao? Om man var en ohederlig människa dvs.. :P

    Kommentar av Lukas Brisman

  2. Känns som ett bakslag, trodde att scraper-sites skulle rensas ut med Panda, de tillför ju inget.

    Jag skrivit det förut, Google har så många filter att förändringar i ett filter leder till oöverskådliga konsekvenser i andra filter, det vill säga det ena filtret vet inte hur det andra filtret påverkas.

    Kommentar av Fredrik

  3. Det är ett vanligt missförstånd att Panda-uppdateringen skulle slå särskilt mot duplicate content men det var aldrig meningen.

    Jag håller med om din analys, Google har satt sig själva i en hel del problem och algoritmen är garanterat oöverskådlig.

    Kommentar av Magnus

  4. Kallas inte sånt här, falla på eget grepp? Jag kan ju inte säga att jag är förvånad. :)

    Kommentar av Anders S

  5. Det låter lite cyniskt men man får alltid räkna med smärre problem vid så stora förändringar. Troligtvis arbetar man för fullt på problemet idag och rullar upp ännu en uppdatering inom kort.

    Kommentar av Stefan Nilsson

  6. Kunde inte Google seriekopplat alla sina datorer och simulerat detta innan de släppte ut Pandan? :)

  7. Då Google värnar om vart unikt material uppstått så kommer detta beteende patchas bort. Vi får se det som en tillfällighet eller bug.

    Kommentar av Marcus Eklöf

  8. Fast Google har ju alltid haft problem med Duplicate Content, de hade ju även innan Pandauppdateringen riktigt svårt att bestämma vad som är original.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner