Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

melodifestivalen vinnare 2019

Foto: CC politik.in2pic.com

Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare!

Vi börjar med en intressekoll för festivalen.

Här ser vi att det finns tydliga toppar runt de dagar som deltävlingarna sänds. Det kan vara att man söker för att se vilket tid det sänds, eller för att kolla just den deltävlingens artister. Det är mer svalt intresse övrig tid, även om det fortfarande är stora sökvolymer på just dessa sökord.

Förra året gjorde vi även en spaning efter Eurovision-vinnaren och lyckades spå att Israel skulle vinna. Så vi vet att denna typ av koll kan ge en bra indikation på vad som händer i den här typen av tävlingar.

Så här har vi kollat:

Vi har kollat sökvolymer för varje deltagande artist för att se vilka de söks mest efter. Det som är nytt för i år med Melodifestivalen är att alla app-röster delas in i olika ålderskategorier, vilket gör att spridning över flera åldrar blir desto viktigare. Vi kan inte se ålder i vår data, men vi får fortfarande få en indikation på vilka som är mest populära.

Så, vem vinner Melodifestivalen 2019? Så här blir resultatet enligt Google:

Melodifestivalen 2019 Topplista SEO:

16 000 sökningar/månad Lisa Ajax
12 000 sökningar/månad Nano
8 100 sökningar/månad Wiktoria
8 000 sökningar/månad Jon Henrik Fjällgren
5 800 sökningar/månad Arvingarna
5 100 sökningar/månad John Lundvik
4 100 sökningar/månad Lina Hedlund
3 900 sökningar/månad Anna Bergendahl
1 400 sökningar/månad Mohombi
150 sökningar/månad Bishara
90 sökningar/månad Malou Prytz
10 sökningar/månad Hanna Ferm och Liamoo

I vår data ser vi tydligt att många söker efter Lisa Ajax och att hon i alla fall i söket ser ut att vara vinnare av Melodifestivalen 2019. Ajax ligger en bit före Nano som är på andra plats. Nano har ett namn som också är en term (för exempelvis nanoteknik), så sökresultatet för just denna sökterm är lite blandad, men har ändå mest resultat för Nano (artisten). Trea i popularitet i sökningarna blir Wiktoria.

Vi ser även i Google Trends att Lisa Ajax har den största peaken av topp 3 men att det är mycket jämnare mellan Nano och Wiktoria än vår siffror ovan visar. Peakarna är samma datum som artistens deltävlingen sändes.

Där har vi det hela. Tror du vi hittat vinnaren av Melodifestivalen 2019? Eller blir det en skräll på lördag?

Vill du lära dig mer om SEO? Lär dig allt om de stora SEO-nyheterna 2018.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner