Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

melodifestivalen vinnare 2019

Foto: CC politik.in2pic.com

Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare!

Vi börjar med en intressekoll för festivalen.

Här ser vi att det finns tydliga toppar runt de dagar som deltävlingarna sänds. Det kan vara att man söker för att se vilket tid det sänds, eller för att kolla just den deltävlingens artister. Det är mer svalt intresse övrig tid, även om det fortfarande är stora sökvolymer på just dessa sökord.

Förra året gjorde vi även en spaning efter Eurovision-vinnaren och lyckades spå att Israel skulle vinna. Så vi vet att denna typ av koll kan ge en bra indikation på vad som händer i den här typen av tävlingar.

Så här har vi kollat:

Vi har kollat sökvolymer för varje deltagande artist för att se vilka de söks mest efter. Det som är nytt för i år med Melodifestivalen är att alla app-röster delas in i olika ålderskategorier, vilket gör att spridning över flera åldrar blir desto viktigare. Vi kan inte se ålder i vår data, men vi får fortfarande få en indikation på vilka som är mest populära.

Så, vem vinner Melodifestivalen 2019? Så här blir resultatet enligt Google:

Melodifestivalen 2019 Topplista SEO:

16 000 sökningar/månad Lisa Ajax
12 000 sökningar/månad Nano
8 100 sökningar/månad Wiktoria
8 000 sökningar/månad Jon Henrik Fjällgren
5 800 sökningar/månad Arvingarna
5 100 sökningar/månad John Lundvik
4 100 sökningar/månad Lina Hedlund
3 900 sökningar/månad Anna Bergendahl
1 400 sökningar/månad Mohombi
150 sökningar/månad Bishara
90 sökningar/månad Malou Prytz
10 sökningar/månad Hanna Ferm och Liamoo

I vår data ser vi tydligt att många söker efter Lisa Ajax och att hon i alla fall i söket ser ut att vara vinnare av Melodifestivalen 2019. Ajax ligger en bit före Nano som är på andra plats. Nano har ett namn som också är en term (för exempelvis nanoteknik), så sökresultatet för just denna sökterm är lite blandad, men har ändå mest resultat för Nano (artisten). Trea i popularitet i sökningarna blir Wiktoria.

Vi ser även i Google Trends att Lisa Ajax har den största peaken av topp 3 men att det är mycket jämnare mellan Nano och Wiktoria än vår siffror ovan visar. Peakarna är samma datum som artistens deltävlingen sändes.

Där har vi det hela. Tror du vi hittat vinnaren av Melodifestivalen 2019? Eller blir det en skräll på lördag?

Vill du lära dig mer om SEO? Lär dig allt om de stora SEO-nyheterna 2018.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner