Sökmotorkonsult.se

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

melodifestivalen vinnare 2019

Foto: CC politik.in2pic.com

Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare!

Vi börjar med en intressekoll för festivalen.

Här ser vi att det finns tydliga toppar runt de dagar som deltävlingarna sänds. Det kan vara att man söker för att se vilket tid det sänds, eller för att kolla just den deltävlingens artister. Det är mer svalt intresse övrig tid, även om det fortfarande är stora sökvolymer på just dessa sökord.

Förra året gjorde vi även en spaning efter Eurovision-vinnaren och lyckades spå att Israel skulle vinna. Så vi vet att denna typ av koll kan ge en bra indikation på vad som händer i den här typen av tävlingar.

Så här har vi kollat:

Vi har kollat sökvolymer för varje deltagande artist för att se vilka de söks mest efter. Det som är nytt för i år med Melodifestivalen är att alla app-röster delas in i olika ålderskategorier, vilket gör att spridning över flera åldrar blir desto viktigare. Vi kan inte se ålder i vår data, men vi får fortfarande få en indikation på vilka som är mest populära.

Så, vem vinner Melodifestivalen 2019? Så här blir resultatet enligt Google:

Melodifestivalen 2019 Topplista SEO:

16 000 sökningar/månad Lisa Ajax
12 000 sökningar/månad Nano
8 100 sökningar/månad Wiktoria
8 000 sökningar/månad Jon Henrik Fjällgren
5 800 sökningar/månad Arvingarna
5 100 sökningar/månad John Lundvik
4 100 sökningar/månad Lina Hedlund
3 900 sökningar/månad Anna Bergendahl
1 400 sökningar/månad Mohombi
150 sökningar/månad Bishara
90 sökningar/månad Malou Prytz
10 sökningar/månad Hanna Ferm och Liamoo

I vår data ser vi tydligt att många söker efter Lisa Ajax och att hon i alla fall i söket ser ut att vara vinnare av Melodifestivalen 2019. Ajax ligger en bit före Nano som är på andra plats. Nano har ett namn som också är en term (för exempelvis nanoteknik), så sökresultatet för just denna sökterm är lite blandad, men har ändå mest resultat för Nano (artisten). Trea i popularitet i sökningarna blir Wiktoria.

Vi ser även i Google Trends att Lisa Ajax har den största peaken av topp 3 men att det är mycket jämnare mellan Nano och Wiktoria än vår siffror ovan visar. Peakarna är samma datum som artistens deltävlingen sändes.

Där har vi det hela. Tror du vi hittat vinnaren av Melodifestivalen 2019? Eller blir det en skräll på lördag?

Vill du lära dig mer om SEO? Lär dig allt om de stora SEO-nyheterna 2018.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?