Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nytt verktyg för sökanalys i Google webmaster tools

Google har i webmaster tools lanserat ett nytt verktyg för analys av den organiska trafiken. Med detta verktyg får du utökade möjligheter att analysera trafiken från det organiska sökresultatet.

sökanalysSökanalys (Search analytics) finns nu tillgänglig som beta i Google webmaster tools (GWT), du finner den under Söktrafik (Search traffic) i menyn. Tidigare har den funnits tillgänglig för några användare för testning.

Sökanalys är en vidareutveckling av Sökfrågor men med fler funktioner och mer exakt data. Sökfrågor kommer finnas kvar i GWT under tre månader innan den helt ersätts av det nya verktyget.

meny sökanalysVerktyget har en meny där du kan välja vilka mätvärden du vill visa: Klick, Visningar, CTR och Position. Under har du olika filtreringsfunktioner: Frågor, Sidor, Länder, Enheter, Söktyp och Datum. För varje filter kan du välja att specificera och/eller jämföra. Till exempel så kan du filtrera fram en enskild sida för att se vilka sökord som den har synts och drivit trafik på. Du kan också jämföra desktop mot mobil för att se eventuell effekt av ”mobilegeddon”.

Precis som tidigare så kommer du bara åt data tre månader bakåt i tiden så det är bra att sätta upp en rutin för att exportera ut den data som du vill ha kvar.

Sammanfattningsvis så är detta ett bra verktyg som kommer göra arbetet med att analysera den organiska trafiken lättare men det bästa skulle såklart vara om Google tog bort ”not provided”. Här kan du läsa mer om verktyget i Googles egen hjälp https://support.google.com/webmasters/answer/6155685?hl=sv.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner