Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nytt verktyg för sökanalys i Google webmaster tools

Google har i webmaster tools lanserat ett nytt verktyg för analys av den organiska trafiken. Med detta verktyg får du utökade möjligheter att analysera trafiken från det organiska sökresultatet.

sökanalysSökanalys (Search analytics) finns nu tillgänglig som beta i Google webmaster tools (GWT), du finner den under Söktrafik (Search traffic) i menyn. Tidigare har den funnits tillgänglig för några användare för testning.

Sökanalys är en vidareutveckling av Sökfrågor men med fler funktioner och mer exakt data. Sökfrågor kommer finnas kvar i GWT under tre månader innan den helt ersätts av det nya verktyget.

meny sökanalysVerktyget har en meny där du kan välja vilka mätvärden du vill visa: Klick, Visningar, CTR och Position. Under har du olika filtreringsfunktioner: Frågor, Sidor, Länder, Enheter, Söktyp och Datum. För varje filter kan du välja att specificera och/eller jämföra. Till exempel så kan du filtrera fram en enskild sida för att se vilka sökord som den har synts och drivit trafik på. Du kan också jämföra desktop mot mobil för att se eventuell effekt av ”mobilegeddon”.

Precis som tidigare så kommer du bara åt data tre månader bakåt i tiden så det är bra att sätta upp en rutin för att exportera ut den data som du vill ha kvar.

Sammanfattningsvis så är detta ett bra verktyg som kommer göra arbetet med att analysera den organiska trafiken lättare men det bästa skulle såklart vara om Google tog bort ”not provided”. Här kan du läsa mer om verktyget i Googles egen hjälp https://support.google.com/webmasters/answer/6155685?hl=sv.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner