Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

Nytt verktyg för sökanalys i Google webmaster tools

Google har i webmaster tools lanserat ett nytt verktyg för analys av den organiska trafiken. Med detta verktyg får du utökade möjligheter att analysera trafiken från det organiska sökresultatet.

sökanalysSökanalys (Search analytics) finns nu tillgänglig som beta i Google webmaster tools (GWT), du finner den under Söktrafik (Search traffic) i menyn. Tidigare har den funnits tillgänglig för några användare för testning.

Sökanalys är en vidareutveckling av Sökfrågor men med fler funktioner och mer exakt data. Sökfrågor kommer finnas kvar i GWT under tre månader innan den helt ersätts av det nya verktyget.

meny sökanalysVerktyget har en meny där du kan välja vilka mätvärden du vill visa: Klick, Visningar, CTR och Position. Under har du olika filtreringsfunktioner: Frågor, Sidor, Länder, Enheter, Söktyp och Datum. För varje filter kan du välja att specificera och/eller jämföra. Till exempel så kan du filtrera fram en enskild sida för att se vilka sökord som den har synts och drivit trafik på. Du kan också jämföra desktop mot mobil för att se eventuell effekt av ”mobilegeddon”.

Precis som tidigare så kommer du bara åt data tre månader bakåt i tiden så det är bra att sätta upp en rutin för att exportera ut den data som du vill ha kvar.

Sammanfattningsvis så är detta ett bra verktyg som kommer göra arbetet med att analysera den organiska trafiken lättare men det bästa skulle såklart vara om Google tog bort ”not provided”. Här kan du läsa mer om verktyget i Googles egen hjälp https://support.google.com/webmasters/answer/6155685?hl=sv.

 

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner