Sökmotorkonsult.se

Nytt verktyg för sökanalys i Google webmaster tools

Hand som lyfter fram google webmaster tools

Google har i webmaster tools lanserat ett nytt verktyg för analys av den organiska trafiken. Med detta verktyg får du utökade möjligheter att analysera trafiken från det organiska sökresultatet.

sökanalysSökanalys (Search analytics) finns nu tillgänglig som beta i Google webmaster tools (GWT), du finner den under Söktrafik (Search traffic) i menyn. Tidigare har den funnits tillgänglig för några användare för testning.

Sökanalys är en vidareutveckling av Sökfrågor men med fler funktioner och mer exakt data. Sökfrågor kommer finnas kvar i GWT under tre månader innan den helt ersätts av det nya verktyget.

meny sökanalysVerktyget har en meny där du kan välja vilka mätvärden du vill visa: Klick, Visningar, CTR och Position. Under har du olika filtreringsfunktioner: Frågor, Sidor, Länder, Enheter, Söktyp och Datum. För varje filter kan du välja att specificera och/eller jämföra. Till exempel så kan du filtrera fram en enskild sida för att se vilka sökord som den har synts och drivit trafik på. Du kan också jämföra desktop mot mobil för att se eventuell effekt av ”mobilegeddon”.

Precis som tidigare så kommer du bara åt data tre månader bakåt i tiden så det är bra att sätta upp en rutin för att exportera ut den data som du vill ha kvar.

Sammanfattningsvis så är detta ett bra verktyg som kommer göra arbetet med att analysera den organiska trafiken lättare men det bästa skulle såklart vara om Google tog bort ”not provided”. Här kan du läsa mer om verktyget i Googles egen hjälp https://support.google.com/webmasters/answer/6155685?hl=sv.

 

Sidan är senast uppdaterad 2021-01-25

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?