Sökmotorkonsult.se

Nytt verktyg för sökanalys i Google webmaster tools

Hand som lyfter fram google webmaster tools

Google har i webmaster tools lanserat ett nytt verktyg för analys av den organiska trafiken. Med detta verktyg får du utökade möjligheter att analysera trafiken från det organiska sökresultatet.

sökanalysSökanalys (Search analytics) finns nu tillgänglig som beta i Google webmaster tools (GWT), du finner den under Söktrafik (Search traffic) i menyn. Tidigare har den funnits tillgänglig för några användare för testning.

Sökanalys är en vidareutveckling av Sökfrågor men med fler funktioner och mer exakt data. Sökfrågor kommer finnas kvar i GWT under tre månader innan den helt ersätts av det nya verktyget.

meny sökanalysVerktyget har en meny där du kan välja vilka mätvärden du vill visa: Klick, Visningar, CTR och Position. Under har du olika filtreringsfunktioner: Frågor, Sidor, Länder, Enheter, Söktyp och Datum. För varje filter kan du välja att specificera och/eller jämföra. Till exempel så kan du filtrera fram en enskild sida för att se vilka sökord som den har synts och drivit trafik på. Du kan också jämföra desktop mot mobil för att se eventuell effekt av ”mobilegeddon”.

Precis som tidigare så kommer du bara åt data tre månader bakåt i tiden så det är bra att sätta upp en rutin för att exportera ut den data som du vill ha kvar.

Sammanfattningsvis så är detta ett bra verktyg som kommer göra arbetet med att analysera den organiska trafiken lättare men det bästa skulle såklart vara om Google tog bort ”not provided”. Här kan du läsa mer om verktyget i Googles egen hjälp https://support.google.com/webmasters/answer/6155685?hl=sv.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.