Sökmotorkonsult.se

Vi gör slut med AMP

ta bort AMP

I juni 2018 lanserade vi AMP här på Sökmotorkonsult.se. Men nu gör vi slag i saken och gör slut med AMP.

Google och några andra techjättar lanserade AMP (Accelerated Mobile Pages) under 2015. Vi har hela tiden varit tveksamma till AMP. Men det hindrade oss inte för att testa det och sedan juni 2018 har vi använt oss av AMP här på Sökmotorkonsult.se.

Nu är det dock slut med AMP för vår del. I går inaktiverade vi AMP på sajten, precis som många andra sajter gjort på senare tid.

Ta bort AMP från WordPress

En viktig sak att tänka på när man tar bort AMP är att hantera och peka om AMP-URLarna. Vi har som många andra använt det officiella WordPress-pluginet för AMP och då är det en enkel och snabb manöver att både ta bort AMP och skapa de nödvändiga ompekningarna. Gör bara följande:

  1. Inaktivera AMP-pluginet
  2. Peka om AMP-url:erna med följande regex*:

Source URL: /(.*)/amp/?$

Destination URL: https://www.dindomän.se/$1

Regex:en lägger du in i valfritt WordPress plugin som hanterar ompekningar (redirects), förslagsvis RankMath eller Redirection.

Jag testade först att göra steg 2 innan steg 1 då jag ville ha ompekningarna på plats innan jag avaktiverade AMP, men det fungerade inte. Så gör det i ovan ordning.

Ingen effekt

Som vi tidigare har berättat såg vi ingen positiv SEO-effekt av att använda oss av AMP och jag förväntar mig därför heller inte att det ska bli någon negativ effekt av att vi nu tagit bort det. Men vi får väl se!

AMP has left the building!

Sidan är senast uppdaterad 2021-12-16

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.