Sökmotorkonsult.se

Vi gör slut med AMP

ta bort AMP

I juni 2018 lanserade vi AMP här på Sökmotorkonsult.se. Men nu gör vi slag i saken och gör slut med AMP.

Google och några andra techjättar lanserade AMP (Accelerated Mobile Pages) under 2015. Vi har hela tiden varit tveksamma till AMP. Men det hindrade oss inte för att testa det och sedan juni 2018 har vi använt oss av AMP här på Sökmotorkonsult.se.

Nu är det dock slut med AMP för vår del. I går inaktiverade vi AMP på sajten, precis som många andra sajter gjort på senare tid.

Ta bort AMP från WordPress

En viktig sak att tänka på när man tar bort AMP är att hantera och peka om AMP-URLarna. Vi har som många andra använt det officiella WordPress-pluginet för AMP och då är det en enkel och snabb manöver att både ta bort AMP och skapa de nödvändiga ompekningarna. Gör bara följande:

  1. Inaktivera AMP-pluginet
  2. Peka om AMP-url:erna med följande regex*:

Source URL: /(.*)/amp/?$

Destination URL: https://www.dindomän.se/$1

Regex:en lägger du in i valfritt WordPress plugin som hanterar ompekningar (redirects), förslagsvis RankMath eller Redirection.

Jag testade först att göra steg 2 innan steg 1 då jag ville ha ompekningarna på plats innan jag avaktiverade AMP, men det fungerade inte. Så gör det i ovan ordning.

Ingen effekt

Som vi tidigare har berättat såg vi ingen positiv SEO-effekt av att använda oss av AMP och jag förväntar mig därför heller inte att det ska bli någon negativ effekt av att vi nu tagit bort det. Men vi får väl se!

AMP has left the building!

Sidan är senast uppdaterad 2021-12-16

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?