Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Vi testar en tes… hjälp oss

De senaste dagarna har det dykt upp en del funderingar kring sökvolym och resultat på nätet. Det handlar alltså om att många funderar på om sökvolymen påverkar sökresultatet. Google har själva gått ut med att detta inte är sant men många sökmotoroptimerare runt om i världen tror att detta är fel.

Vi på Pineberry har för vana att inte lyssna okritiskt på varken rykten eller Google. Därför vill vi ha din hjälp att testa lite saker. Vi skulle vilja att du sökte efter några ord och fraser, vi presenterar förstås resultaten när vi fått fram några.

Sök på svenska Google efter följande:

Om du vill kan du använda länkarna för att öppna sökresultaten direkt utan att söka. Vi är enormt tacksamma för hjälpen.

11 kommentarer

  1. Intressant! Klickat & klart, berätta sen vad du kom fram till!

    Kommentar av

    @Receptomaten

  2. Sökt, men hänger inte riktigt med på hur de tänker. Vilka resultat skulle påverkas av en hög sökvolym?
    Om man kopplar det till hur många som klickar också efter en sökning kan jag förstå det teorin. Men bara sökningar.

    Kommentar av Urban

  3. Klickat och klart. :)

  4. Urban, jag har också svårt att se att det ska ge någon effekt på sökresultaten. De menar alltså att sökningen ”Magnus SEO” ska ska göra att siter som rankar bra på Magnus också rimligtvis ska ranka bra på SEO (och tvärt om).

    Sökmotorkonsult.se rankar idag 29 på Magnus, om teorin stämmer och vi kan få ihop tillräckligt många sökningar borde den kunna klättra något alltså.

    Det andra testet är för att se om Sökmotorkonsult kommer komma högre bland suggests – många knyter dessa till sökvolymer helt och hållet men det saknas ordentlig empiri.

    Slutligen kombinationen SEO och SEO Magnus borde om dessa teorier stämmer resultera i att Magnus blir relaterad sökning till SEO. Tyvärr är det lite svårt att mäta eftersom vi inte har någon aning om hur många sökningar som skulle behövas – ett positivt resultat däremot är någorlunda entydigt.

  5. En liten anmärkning är att länkarna inte öppnas i nytt fönster, för att komma tillbaka till denna bloggpost kräver att jag backar webbläsaren vilket kanske kan ha negativ påverkan på exprimentet.

    Kommentar av Fredrik

  6. Klickat! Google’s egna metadescription är följande: ”Sökmotor som listar ut hur relevanta länkarna är beroende på hur populära de är.” Detta borde betyda att enbart klick på sökresultaten avgör placeringen ;) Något som dock inte stämmer (såklart).

    Kommentar av

    Albin Stööp

  7. Jag har sett överväldigande bevis på att sökresultaten för söktermer med högre volym viktar in trust i mycket tyngre när serpen räknas ut. Det är alltså t.ex. lättare att komma upp med en ny affiliatesite på sökord med låg volym, även om konkurrensen i övrig är densamma.

    Kommentar av David

  8. Forts: Om sökvolymen ändras så borde alltså sökresultaten möbleras om som en följd av detta.

    Kommentar av David

  9. Intressant att se vad ni kommer fram till. Klickat!

  10. Hur har det gått med ert test?

    Kommentar av Petter

  11. Vi har tyvärr inte ännu fått fram någon användbar data ur testet, måste få återkomma senare.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

exakt match

Exakt match i AdWords – inte längre så exakt

Google fortsätter att försöka förstå sig på intentionen bakom en sökning, och koppla ihop det med en sökfråga. I och med det så blir exakt match bara bredare. Läs mer om det här!

Sökpodden avsnitt 26

#26 Guldfisken Fred

Vad har en guldfisk med SEO att göra? I avsnitt 26 av Sökpodden pratar vi om Googles Fred-uppdatering, om SEO-branschens nya vattendelare och hur PR kan lyfta dina SEO. Du lyssnar väl?

facebook annonser checklista

Checklista för dina Facebook-annonser

Har du koll på allt du behöver för dina Facebook-annonser? Använd vår checklista och kontrollera att du fått med de viktigaste punkterna. Läs mer här!

Sökpodden avsnitt 25 med Jesper Ribacka

#25 Special: Lyckas som affiliate

I #25 av Sökpodden pratar vi om vad som krävs för att lyckas som affiliate. Val av strategi, hur får du trafik och så avslutar vi med ett snack om casino affiliate. Du lyssnar väl?

DSA Feed Adwords

Nyheter inom Dynamiska Sökannonser

Expanded Text Ads (ETA) finns nu även för Dynamiska Sökannonser. Det har dessutom även blivit möjligt att lägga in ett sidflöde för att få bättre kontroll över kampanjen.