Sökmotorkonsult.se

Vi testar en tes… hjälp oss

De senaste dagarna har det dykt upp en del funderingar kring sökvolym och resultat på nätet. Det handlar alltså om att många funderar på om sökvolymen påverkar sökresultatet. Google har själva gått ut med att detta inte är sant men många sökmotoroptimerare runt om i världen tror att detta är fel.

Vi på Pineberry har för vana att inte lyssna okritiskt på varken rykten eller Google. Därför vill vi ha din hjälp att testa lite saker. Vi skulle vilja att du sökte efter några ord och fraser, vi presenterar förstås resultaten när vi fått fram några.

Sök på svenska Google efter följande:

  • Sökmotorkonsult (länk till resultatet)
  • SEO (länk till resultatet)
  • SEO Magnus (länk till resultatet)

Om du vill kan du använda länkarna för att öppna sökresultaten direkt utan att söka. Vi är enormt tacksamma för hjälpen.

Sidan är senast uppdaterad 2022-12-01

11 kommentarer

  1. Intressant! Klickat & klart, berätta sen vad du kom fram till!

    Kommentar av @Receptomaten

  2. Sökt, men hänger inte riktigt med på hur de tänker. Vilka resultat skulle påverkas av en hög sökvolym?
    Om man kopplar det till hur många som klickar också efter en sökning kan jag förstå det teorin. Men bara sökningar.

    Kommentar av Urban

  3. Klickat och klart. :)

  4. Urban, jag har också svårt att se att det ska ge någon effekt på sökresultaten. De menar alltså att sökningen ”Magnus SEO” ska ska göra att siter som rankar bra på Magnus också rimligtvis ska ranka bra på SEO (och tvärt om).

    Sökmotorkonsult.se rankar idag 29 på Magnus, om teorin stämmer och vi kan få ihop tillräckligt många sökningar borde den kunna klättra något alltså.

    Det andra testet är för att se om Sökmotorkonsult kommer komma högre bland suggests – många knyter dessa till sökvolymer helt och hållet men det saknas ordentlig empiri.

    Slutligen kombinationen SEO och SEO Magnus borde om dessa teorier stämmer resultera i att Magnus blir relaterad sökning till SEO. Tyvärr är det lite svårt att mäta eftersom vi inte har någon aning om hur många sökningar som skulle behövas – ett positivt resultat däremot är någorlunda entydigt.

  5. En liten anmärkning är att länkarna inte öppnas i nytt fönster, för att komma tillbaka till denna bloggpost kräver att jag backar webbläsaren vilket kanske kan ha negativ påverkan på exprimentet.

    Kommentar av Fredrik

  6. Klickat! Google’s egna metadescription är följande: ”Sökmotor som listar ut hur relevanta länkarna är beroende på hur populära de är.” Detta borde betyda att enbart klick på sökresultaten avgör placeringen ;) Något som dock inte stämmer (såklart).

    Kommentar av Albin Stööp

  7. Jag har sett överväldigande bevis på att sökresultaten för söktermer med högre volym viktar in trust i mycket tyngre när serpen räknas ut. Det är alltså t.ex. lättare att komma upp med en ny affiliatesite på sökord med låg volym, även om konkurrensen i övrig är densamma.

    Kommentar av David

  8. Forts: Om sökvolymen ändras så borde alltså sökresultaten möbleras om som en följd av detta.

    Kommentar av David

  9. Intressant att se vad ni kommer fram till. Klickat!

  10. Hur har det gått med ert test?

    Kommentar av Petter

  11. Vi har tyvärr inte ännu fått fram någon användbar data ur testet, måste få återkomma senare.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.