Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Viktigaste HTTP-statuskoderna för din SEO

Statuskod 404

Visste du att varje gång du surfar på internet och skriver in en webbadress i din webbläsare begär webbläsaren information från sajtens webbserver för att kunna visa webbplatsen och alla dess delar för dig? Webbservern svarar i sin tur på din förfrågan och genererar fram en tresiffrig kod – en så kallad HTTP-statuskod. I denna artikel går vi igenom de viktigaste HTTP-statuskoderna som du bör känna till när du jobbar med SEO.

Det finns en drös av olika statuskoder och många av dessa kan vara knepiga att förstå. Somliga är såklart mycket mer förekommande än andra men genom att förstå de allra vanligaste och hur du använder dem för diagnostisera webbplatsfel, driftstopp, etc. kan de hjälpa dig i ditt arbete med sökmotoroptimering.

Statuskod 200 – OK

Förhoppningsvis den mest förekommande statuskoden på din webbplats. Namnet säger det mesta, allting är OK och sidan som hämtades är live. Inga konstigheter helt enkelt!

Statuskod 301 – Sidan är permanent flyttad

Denna statuskod betyder att sidan har blivit permanent omdirigerad till en annan sida.

När man till exempel tar bort sidor från sin sajt är det viktigt att man omdirigerar de gamla URL:n till motsvarande ny URL. Detta för att besökaren och sökmotorn ska kunna hitta den nya sidan på ett så enkelt och snabbt sätt som möjligt. Det är även viktigt att omdirigera sidan ur perspektivet att länkraften som tidigare kom in via den gamla sidan förs vidare till den nya sidan. Har man helt och hållet tagit bort sidan utan att ha flyttat innehållet till motsvarande ny sida kan man alltid omdirigera sidan ett steg upp i sidhierarkin eller till startsidan.

Detta är en väldigt användbar statuskod för en SEO-konsult eller webbplatsägare i sitt dagliga söktmoroptimeringsarbete.

Statuskod 302 – Sidan är temporärt flyttad

Denna HTTP-statuskod är lik en 301-statuskod men det som skiljer den är att statuskod-302 används vid temporära ompekningar. Det kan till exempel vara så att en sida på webbplatsen är tillfälligt under uppdatering och genom att använda denna temporära statuskod förklarar ni för sökmotorn att omdirigeringen endast är tillfällig.

Vi ser förvånansvärt ofta att sajter använder sig av statuskod-302 av misstag istället för statuskod-301 när ompekningar görs. I de flesta fall när man vill omdirigera sidor handlar det om permanenta ompekningar och man bör därför vara tydlig på den punkten så att även Google förstår detta. Google har tidigare uttalat sig om att de kommer börja tolka en 302 som 301 efter längre tid men det är alltid bättre att vara korrekt från början.

Statuskod 404 – Sidan hittas inte

Även detta är en väldigt vanlig statuskod som förmodligen de flesta har stött på. Detta menas att sidan inte hittas, varken av besökare eller sökmotorn. För att fortfarande hålla kvar din besökare som lyckats hamna på 404-sidor är det viktigt att dessa typ av sidor gör det möjligt för besökaren att ett enkelt navigera tillbaka till startsidan eller tidigare sida som din besökare var på.

För att minimera risken att dina besökare hamnar på 404-sidor och lämnar din webbplats bör 404-sidor istället vara omdirigerade till motsvarande sida på sajten med en 301 redirect. Skulle din 404-sida dessutom ha externa länkar pekande mot sig kan detta innebära att du inte tar del av den länkkraft som ges eftersom sökmotorn inte kan hitta sidan.

Statuskod 410 – Sidan är borttagen

Denna HTTP-statuskod är lik en 404 men betyder att sidan är borta permanent – inte att en URL inte hittas. Denna statuskod kan du använda när du vill signalera till sökmotorn att inget innehåll finns på denna URL och att det är så det ska vara. Ofta används denna statuskod när du vill signalera till Google att inget innehåll är tänkt att finnas på sidan. ­­

Ett scenario kan till exempel vara att din sajt har blivit hackad och att nya sidor har skapats som inte alls har något med din webbplats att göra. Dessa sidor vill du såklart inte peka om till en annan URL på din sajt. Istället för att omdirigera sidan sätter du statuskoden 410 på dessa URL:er. Därmed indikerar du för Google att denna sida är borttagen.

Statuskod 500Internt serverfel

HTTP-statuskod 500 betyder att sidan inte kunde hämtas på grund av ett ”internt fel” på webbservern. Oftast orsakas dessa problem av felaktigt PHP, problem med tredjeparts plug-in (om du kör wordpress) eller för att anslutningen till databasen är bruten.

Förekommer detta på ett flertal sidor på din webbplats bör du så fort som möjligt kontakta ditt webbhotell eller närmaste utvecklare som har hand om era webbservrar.

Statuskod 503Servern är inte tillgänglig

Ifall din webbserver är överbelastad eller schemalagd för underhåll visas statuskoden 503 – serven är inte tillgänglig. I många fall när detta problem uppstår meddelar oftast webbservern till webbplatsägaren vad som orsakat serverfelet och när det beräknas vara löst.

Testa vilken statuskod din sida har

Vill du se vilken statuskod din specifika sida har? Med Pineberrys egna verktyg 301redirect.se kan du enkelt se vilken statuskod din specifika sida på sajten har. Lägg in din valda URL och klicka på ”Kör test”, svårare än så är det inte! Är du ute efter SEO-verktyg som kan se flera statuskoder på en och samma gång är Screaming Frog ett annat bra verktyg att använda sig av.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner