Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vilken domän väljer du?

com-domän

Google premierar sedan länge lokala sökresultat. Detta visar sig på flera olika sätt. Ett av dessa är att vissa domäner har en fördel över andra.

De flesta är överens om att det i Sverige är en SEO-fördel att ha en .se-domän. Anledningen är att Google premierar .se-domäner före andra domäner vid sökningar på Google.se. Det är inte en enorm fördel, men det är helt enkelt lite enklare att synas bra på Google om du har en .se-domän.

Om du av någon anledning inte har tillgång till en .se-domän faller valet oftast antingen på en .com- eller en .nu-domän. Vilken av dessa två tycker du är bäst från ett SEO-perspektiv?

Rösta nedan, tack!

Vad tror du blir Årets Julklapp 2017?

Se resultat

Loading ... Loading ...

 

 

3 kommentarer

  1. Men hur mycket påverkar det i praktiken? Ser ju siter med .com och .nu som rankar bra på Google.se.

  2. Tack för din kommentar!

    Det går inte att sätta en exakt siffra på hur det påverkar, men det påverkar. Skillnaden mellan .se och exempelvis .com är inte enorm, men den finns där. Jämför du istället .se med till exempel .info så är det en signifikant skillnad.

  3. […] de 71 personer som svarade på undersökningen valde 39 personer .com och 32 personer .nu, vilket i det närmsta får betraktas som dött […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner