Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vilken domän väljer du?

com-domän

Google premierar sedan länge lokala sökresultat. Detta visar sig på flera olika sätt. Ett av dessa är att vissa domäner har en fördel över andra.

De flesta är överens om att det i Sverige är en SEO-fördel att ha en .se-domän. Anledningen är att Google premierar .se-domäner före andra domäner vid sökningar på Google.se. Det är inte en enorm fördel, men det är helt enkelt lite enklare att synas bra på Google om du har en .se-domän.

Om du av någon anledning inte har tillgång till en .se-domän faller valet oftast antingen på en .com- eller en .nu-domän. Vilken av dessa två tycker du är bäst från ett SEO-perspektiv?

Rösta nedan, tack!

Vad tror du blir Årets Julklapp 2017?

Se resultat

Loading ... Loading ...

 

 

3 kommentarer

  1. Men hur mycket påverkar det i praktiken? Ser ju siter med .com och .nu som rankar bra på Google.se.

  2. Tack för din kommentar!

    Det går inte att sätta en exakt siffra på hur det påverkar, men det påverkar. Skillnaden mellan .se och exempelvis .com är inte enorm, men den finns där. Jämför du istället .se med till exempel .info så är det en signifikant skillnad.

  3. […] de 71 personer som svarade på undersökningen valde 39 personer .com och 32 personer .nu, vilket i det närmsta får betraktas som dött […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner