Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vilken domän väljer du?

com-domän

Google premierar sedan länge lokala sökresultat. Detta visar sig på flera olika sätt. Ett av dessa är att vissa domäner har en fördel över andra.

De flesta är överens om att det i Sverige är en SEO-fördel att ha en .se-domän. Anledningen är att Google premierar .se-domäner före andra domäner vid sökningar på Google.se. Det är inte en enorm fördel, men det är helt enkelt lite enklare att synas bra på Google om du har en .se-domän.

Om du av någon anledning inte har tillgång till en .se-domän faller valet oftast antingen på en .com- eller en .nu-domän. Vilken av dessa två tycker du är bäst från ett SEO-perspektiv?

Rösta nedan, tack!

Vilken titel ska vi välja?

Se resultat

Loading ... Loading ...

 

 

3 kommentarer

  1. Men hur mycket påverkar det i praktiken? Ser ju siter med .com och .nu som rankar bra på Google.se.

  2. Tack för din kommentar!

    Det går inte att sätta en exakt siffra på hur det påverkar, men det påverkar. Skillnaden mellan .se och exempelvis .com är inte enorm, men den finns där. Jämför du istället .se med till exempel .info så är det en signifikant skillnad.

  3. […] de 71 personer som svarade på undersökningen valde 39 personer .com och 32 personer .nu, vilket i det närmsta får betraktas som dött […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner