Sökmotorkonsult.se

Vilken typ av streck ska jag ha i mina sökvägar?

MAtt Cutts

För ungefär ett år sedan debatterades det en hel del om sökmotorvänliga sökvägar efter att Matt Cutts sagt att Google numer klarar dynamiska lika bra som statiska. Vi genomförde då ett test som tydligt visar att även om Google kan hantera dynamiska sökvägar så finns det klara fördelar med enkla och statiska. Vi skulle återigen vilja säga att det är viktigt och blir bekräftat av Cutts i videon nedan. Vi skulle också vilja lyfta en annan sak han tar upp, skillnaden mellan olika streck i sökvägen.

Många gånger händer det att sökvägar på en site använder understreck (golvstreck eller på engelska underscore) för att separera ord i sökvägar. Det kan se ut ungefär så här: www.sokmotorkonsult.se/att_bruka_understreck. Det här är inte optimalt, understreck har alltid lästs som ett eget tecken av Google till skillnad från bindesstreck, att_bruka_understreck blir alltså ett långt ord i Googles ögon snarare än 3 separata ord. Matt Cutts förklarar:

Lösningen är alltså enkel, använd sökvägar med bindestreck för att separera ord, som på den här bloggen /vilken-typ-av hellre än understreck.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

6 kommentarer

  1. Google > Semantiken :)
    För man kan väl tycka att det borde vara mer logiskt ändå med underscore än att binda samma ord, som ska vara skilda, med ett bindestreck.

  2. Förstår inte hur understreck kan läsas in som ett eget tecken. Till vilken nytta då? Borde ju vara sak samma om det är bindestreck eller understreck kan jag tycka.

    Kommentar av Patrik

  3. Patrik: han förklarat i filmen att man i programmeringssammanhang använder underscore som ett tecken, t.ex. get_adress. Skulle den bortse från det skulle massor av irrelevanta resultat om adresser dyka upp när du egentligen vill ha information om just den funktionen.

    Kommentar av Christoffer

  4. Fråga på denna. Jag tolkar videon som att den skall användas för att binda samma söktermer. Dvs tex söktermen ”djurgården hockey” bättre skulle matchas med /djurgarden_hockey.html än /djurgarden-hockey.html då det i den sistnämnda blir två separata sökord. Eller missuppfattar jag?

    Kommentar av Andreas

  5. Andreas:
    Ja, lite missuppfattar du faktiskt.
    Det Matt säger är att Google binder ihop två ord till ett med _ , medan de läser det som separata ord om man använder – .

    Alltså, de ser ”djurgarden_hockey” som om det vore ett enda ord, medan de ser ”djurgarden-hockey” som två ord som hör samman.

    Eller såhär:
    djurgarden_hockey = djurgardenhockey
    djurgarden-hockey = djurgarden hockey

    Kommentar av Aaron Axelsson

  6. Då gör vi fel helt enkelt ;)

    Kommentar av Andreas

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.