Sökmotorkonsult.se

Vilket är Sveriges svåraste sökord?

Svårighetsgraden att synas högt i Googles sökresultat skiljer sig mycket mellan olika sökord. Några kräver väldigt liten ansträngning medan andra kan jämföras med att bestiga Mount Everest.

Det finns ett antal riktiga svåra sökord att synas högt på i sökresultatet. Gemensamt för dessa sökord är att det krävs långsiktigt och hårt arbete med både sajt och länkar för att hamna i topp (alternativt extremt aggressiva metoder, där resultaten oftast blir av det mer kortsiktiga slaget). När du väl intagit en topposition på något av dessa sökord kan du se fram emot en riklig belöning i form av hög och lönsam trafik. Men vilket är dessa sökord är Sveriges absolut svåraste?

Jag har valt ut 13 st svenska sökord där konkurrensen är stentuff. Nu önskar jag din hjälp till att kora vilket av dessa som är det svåraste. Tycker du att jag har missat något sökord så kommentera gärna nedan. Jag har medvetet inte tagit med några sexrelaterade sökord. Tack för din röst!

Vilket är Sveriges svåraste sökord?

Se resultat

Loading ... Loading ...

 

7 kommentarer

  1. Vore en utmaning att ge sig på sökbegreppen poker alternativt casino, just för att se hur svårt det är och vilken utveckling en sådan satsning kan få. Precis som jag en gång resonerade om sökordet sökmotoroptimering så blir ju en sådan satsning meningslös om man inte tar sig in ens på förstasidan, vilket jag starkt tvivlar på att jag har kapacitet till:) Å andra sidan gick det rätt hyffsat med det ordet när jag väl bestämt mig.

    Kommentar av Håkan P

  2. En gång i tiden var det ganska lätt att ta plats nr 1 på sökmotoroptimering… : ) (och behålla den i 1 1/2 år, just sayin…) Haha ja ä int bitter. Kul initiativdock, var ju tvungen att rösta på sökmotoroptimering bara för att men poker måste ju vara det i särklass tuffaste ordet.
    Och Håkan P, om någon har kapacitet är det du : ) Men du är så sjukt duktig att du får fullt med kunder ändå, även utan topplacering: )

    Kommentar av Helena von Wowern

  3. Google?

    Kommentar av Dolph

  4. Det går alltid att ta positioner genom att öka risken, 10.000 kommentarslänkar kan vara en genväg in i vilket resultat som helst men som du säkert märkte Helena så är det inte så hållbart.

  5. Sökordet ”kransbjörn” är också svårt att ranka bra på.

    Kommentar av Björn

  6. Inget om ”webbhotell”? Det måste ändå vara lite svårare än t.ex. kläder :)

    Kommentar av Alexander

  7. Alexander,

    ”webbhotell” borde nog varit med. Det är också ett av de riktigt svåra sökorden.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?