Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vilket verktyg vill du ha?

sökmotorkonsulter

 

Det finns flera bra SEO-verktyg som gör livet enklare för oss som jobbar med sökmotoroptimering. På Pineberry har vi byggt 3 olika verktyg som tillsammans använts mer än 300 000 gånger. Vilket tycker du ska bli vårt nästa verktyg?

Det är tidskrävande att jobba med sökmotoroptimering. Som tur är finns det SEO-verktyg som både förenklar och förbättrar arbetet. På Pineberry har vi bidragit med 3 st som du kan hitta på vår nya samlingssida för våra verktyg. Passa på att testa dessa verktyg om du inte redan gjort det. Då får du kanske tid att lämna datorn en stund och njuta av den efterlängtade och fantastiska vårsolen.

Vårt nästa verktyg
Vår plan är att lansera minst ett verktyg till under 2013. Vi har en konkret idé till ett verktyg men vi letar hela tiden efter uppslag till fler. När vi väljer vilka verktyg som vi förverkligar utgår vi ifrån vad vi själva skulle vilja ha för verktyg i vårt jobb som Sökmotorkonsulter. Dessutom inspireras vi såklart av andra SEO-verktyg.

Det verktyg jag personligen använder mest, förutom våra egna, är Ahrefs. Datamässigt upplever jag det som likvärdigt med MajesticSEO men jag tycker det är betydligt mer användarvänligt. På vårt kontor är det dött lopp mellan vilket av dessa två som är mest populärt.

Finns det något SEO-verkyg du saknar och som du tror skulle underlätta din sökmotoroptimering? Vi tar tacksamt emot förslag på verktyg som vi skulle kunna bygga.

6 kommentarer

  1. Håller med dig om Ahrefs till att börja med, mycket mer användarvänligt än Majestic.

    Ett verktyg som hade varit trevligt hade varit en analys av en eller flera länkar. Att kunna se hur stark en länk eller en länkprofil hade varit.
    Ett exempel, jag kollar en länkprofil i Ahrefs, hittar 8-10 länkande domäner som jag inte har någon koll på, matar in dom i ert tool, ut kommer en rapport som nämner ett tiotal data som kan vara relevant för att kunna bedöma om man ska behålla eller försöka göra sig av med länken.

    Kan även vara bra att använda för att kolla en konkurrents länkar, att kunna hitta eventuella guldkorn de har, och försöka skaffa liknande länk.

    Jag tror att en tool som fixar det kommer att vara guld värt, särskilt med mer och mer fokus på dåliga länkar från Google och sitt j-la svart vita djur….

    Kommentar av Niklas

  2. Tack för tipset om Ahrefs – det hjälper.
    Spontant skulle ett verktyg som analyserar min sidas uppbyggnad och interna länkar vara bra.

    Kommentar av Palle

  3. Niklas,
    Palle,

    Tack för era förslag.

  4. Min röst faller på ett länkverktyg. Ett värderingsverktyg för länkar, SLI (Sökmotorkonsult Link Index)

    Kommentar av Magnus

  5. Det finns väl hur mycket verktyg som helst att bygga för SEO och närbesläktade behov. Men det känns ganska utvattnad på den traditionella fronten av SEO idag.

    Men ändå, själv saknar jag verktyg för att analysera närvaron eller rättare sagt engagemanget i sociala medier, typ hur mycket en länk retweetas, hur bilder pinnas på Pinterest/Flickr och dess engagemang dvs hur mycket kommentarer och i vilka flöden som materialet kommer ut i (hur mycket man når ut till besökarnas enheter direkt och inte bara placeringen i Google).

    Men jag saknar också bra analysverktyg som tar till helheten som t.ex. infrastrukturen såsom hur snabb sidan är (server responstid, extra hops, delade IP m.m.), finns mobilvariant (som jag är övertygad bidrar till ökat värde) tillsammans värderat med sociala medier osv.

    De verktyg som försöker skapa enskilda bilder av inlänkar, värden eller on-page optimeringar osv säger ganska lite på ”executive” nivå. Man behöver likväl gräva i Webmaster tools, Google Analytics, Arefs, MajesticSEO, Seomoz osv och göra egna analyser och presentera för att få någonsåndär bild av verkligheten.

    Den som skapar ett verktyg som ger en samlad helhetsbild som man kan lyfta in till styrelsemötet tillsammans med nyckeltalen man följer kommer bli mycket framgångsrik.

    Vi är ju mitt uppe i en mediarevolution just nu med mobiler så om ni vill göra något litet enskilt verktyg som är ”unikt” kan ni titta lite på mobilsidan, kanske redan före årets slut så har vi över 50% av dessa surfare bland oss. På den fronten finns nästan ingenting, typ sökmotoroptimering på lokalnivå (gps), Google Play, app store m.m. Det gäller att hänga med på allt som skiftas om i marknaden och det gäller i hög grad även SEO.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner