Sökmotorkonsult.se

Vilket verktyg vill du ha?

sökmotorkonsulter

 

Det finns flera bra SEO-verktyg som gör livet enklare för oss som jobbar med sökmotoroptimering. På Pineberry har vi byggt 3 olika verktyg som tillsammans använts mer än 300 000 gånger. Vilket tycker du ska bli vårt nästa verktyg?

Det är tidskrävande att jobba med sökmotoroptimering. Som tur är finns det SEO-verktyg som både förenklar och förbättrar arbetet. På Pineberry har vi bidragit med 3 st som du kan hitta på vår nya samlingssida för våra verktyg. Passa på att testa dessa verktyg om du inte redan gjort det. Då får du kanske tid att lämna datorn en stund och njuta av den efterlängtade och fantastiska vårsolen.

Vårt nästa verktyg
Vår plan är att lansera minst ett verktyg till under 2013. Vi har en konkret idé till ett verktyg men vi letar hela tiden efter uppslag till fler. När vi väljer vilka verktyg som vi förverkligar utgår vi ifrån vad vi själva skulle vilja ha för verktyg i vårt jobb som Sökmotorkonsulter. Dessutom inspireras vi såklart av andra SEO-verktyg.

Det verktyg jag personligen använder mest, förutom våra egna, är Ahrefs. Datamässigt upplever jag det som likvärdigt med MajesticSEO men jag tycker det är betydligt mer användarvänligt. På vårt kontor är det dött lopp mellan vilket av dessa två som är mest populärt.

Finns det något SEO-verkyg du saknar och som du tror skulle underlätta din sökmotoroptimering? Vi tar tacksamt emot förslag på verktyg som vi skulle kunna bygga.

Sidan är senast uppdaterad 2013-05-08

6 kommentarer

  1. Håller med dig om Ahrefs till att börja med, mycket mer användarvänligt än Majestic.

    Ett verktyg som hade varit trevligt hade varit en analys av en eller flera länkar. Att kunna se hur stark en länk eller en länkprofil hade varit.
    Ett exempel, jag kollar en länkprofil i Ahrefs, hittar 8-10 länkande domäner som jag inte har någon koll på, matar in dom i ert tool, ut kommer en rapport som nämner ett tiotal data som kan vara relevant för att kunna bedöma om man ska behålla eller försöka göra sig av med länken.

    Kan även vara bra att använda för att kolla en konkurrents länkar, att kunna hitta eventuella guldkorn de har, och försöka skaffa liknande länk.

    Jag tror att en tool som fixar det kommer att vara guld värt, särskilt med mer och mer fokus på dåliga länkar från Google och sitt j-la svart vita djur….

    Kommentar av Niklas

  2. Tack för tipset om Ahrefs – det hjälper.
    Spontant skulle ett verktyg som analyserar min sidas uppbyggnad och interna länkar vara bra.

    Kommentar av Palle

  3. Niklas,
    Palle,

    Tack för era förslag.

  4. Min röst faller på ett länkverktyg. Ett värderingsverktyg för länkar, SLI (Sökmotorkonsult Link Index)

    Kommentar av Magnus

  5. Det finns väl hur mycket verktyg som helst att bygga för SEO och närbesläktade behov. Men det känns ganska utvattnad på den traditionella fronten av SEO idag.

    Men ändå, själv saknar jag verktyg för att analysera närvaron eller rättare sagt engagemanget i sociala medier, typ hur mycket en länk retweetas, hur bilder pinnas på Pinterest/Flickr och dess engagemang dvs hur mycket kommentarer och i vilka flöden som materialet kommer ut i (hur mycket man når ut till besökarnas enheter direkt och inte bara placeringen i Google).

    Men jag saknar också bra analysverktyg som tar till helheten som t.ex. infrastrukturen såsom hur snabb sidan är (server responstid, extra hops, delade IP m.m.), finns mobilvariant (som jag är övertygad bidrar till ökat värde) tillsammans värderat med sociala medier osv.

    De verktyg som försöker skapa enskilda bilder av inlänkar, värden eller on-page optimeringar osv säger ganska lite på ”executive” nivå. Man behöver likväl gräva i Webmaster tools, Google Analytics, Arefs, MajesticSEO, Seomoz osv och göra egna analyser och presentera för att få någonsåndär bild av verkligheten.

    Den som skapar ett verktyg som ger en samlad helhetsbild som man kan lyfta in till styrelsemötet tillsammans med nyckeltalen man följer kommer bli mycket framgångsrik.

    Vi är ju mitt uppe i en mediarevolution just nu med mobiler så om ni vill göra något litet enskilt verktyg som är ”unikt” kan ni titta lite på mobilsidan, kanske redan före årets slut så har vi över 50% av dessa surfare bland oss. På den fronten finns nästan ingenting, typ sökmotoroptimering på lokalnivå (gps), Google Play, app store m.m. Det gäller att hänga med på allt som skiftas om i marknaden och det gäller i hög grad även SEO.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.