Sökmotorkonsult.se

Vinn Long Tail-trafik med produktsidor

Produktsidor

Med hjälp av unikt innehåll, sökordsanalyser, Rich Snippets samt unika produktbilder kan du på produktsidor slå dina konkurrenter och vinna Long Tail-trafik som faktiskt konverterar.

Att driva en e-butik innebär att du ofta ställs inför ett gäng utmaningar, där SEO är en av dem. Vi har tidigare konstaterat att så många som 39 % av e-handlare saknar H1:a på startsidan, och är tyvärr endast toppen på isberget av SEO-missar som många e-handlare gör. När e-handlare kommer till skott och ska förbättra webbplatsen ur ett SEO-perspektiv ställs de allra flesta e-handlare inför ett problem som det egentligen inte finns någon Quick-Fix för: SEO-vänliga produktsidor för alla tusentals produkter en e-handlare kan ha i sin shop. Nedan listar vi viktiga SEO-element på produktsidor samt vanliga missar och tips på hur man kan lösa dessa.

Innan du som e-butiksägare sätter igång är det viktigt att inse att du har ett stort jobb framför dig, men att detta jobb kan ge en hög avkastning i organisk trafik och försäljning. Vi har så tidigt som 2007 talat om Long Tail och dess potentiella effekter, och det är denna effekt vi vill uppnå med våra produktsidor.

Undvik duplicerat innehåll

Ett av de vanligaste misstag e-handlare gör är att använda sig av den produkttext som de fått av tillverkaren av produkten. Det här leder till att du kommer att ha en produktsida som för Google i stort sett är en kopia av först och främst tillverkaren, men även dina konkurrenter. Givetvis blir det svårt att motivera i det här fallet att Google skulle välja att ranka just din sida före andra vid ett produktsök.

Vi rekommenderar istället en unik brödtext, inte bara ur SEO-perspektiv men även ur ett konverteringsperspektiv. Med en unik brödtext kommer du att stå ut från dina konkurrenter och dessutom kunna skriva en mer säljande text för att få fler besökare att köpa produkten. Det är förstås ett stort arbete att skriva unika produkttexter, men börja med att optimera dina viktigaste produktsidor och jobba dig nedåt. Om du säljer en populär produkt kan ett knep vara att låta besökare kommentera och recensera produkten för att skapa mer innehåll på sidan. Ett annat förslag är att låta besökare ställa frågor om produkten som du kan besvara på produktsidan vilket också skapar unikt innehåll.

Duplicerat innehåll

Gör en sökordsanalys och hitta Long Tail-sökningarna

Med hjälp av Googles Sökordsplanerare, eller om du annonserar i Adwords så kan du se sökningar som gjorts i samband med sökordet. Detta kan vara olika synonymer till produkten men även olika prefix/suffix som är vanliga i ditt segment. Säljer du sängar kan mått som ”120×90”, ”90×90” vara populära sådana, eller om du säljer tröjor kan färger vara ytterligare exempel. Ord som ”Köp”, ”Billigt”, ”Online” i kombination med produktens namn är exempel på typiska ord som är relevanta för e-handlare. Var och en av dessa Long Tail-sökningar kan ha en liten mängd söktrafik, men slår man ihop dem alla blir den aggregerade mängden stor och är dessutom ofta mindre konkurrensutsatta.Long tail

När du gjort din undersökning så kan du implementera dina fynd i titeln, H1:an samt brödtexten på webbplatsen för att öka chansen att synas på dessa sökord.

Rich snippets

Med hjälp av strukturerad data kan du visa ytterligare information i sökresultaten, exempelvis betyg och priser. Har du billiga priser kan visa pris leda till en signifikant ökning av klickfrekvens (CTR). Mer information om vad det är och hur du implementerar detta hittar du här.

Rich Snippets

Unika produktbilder

En unik bild kan, precis som en unik brödtext, leda till högre konverteringsfrekvens och högre CTR organiskt. I och med att de flesta använder sig av den bild de fått av tillverkaren finns här en ytterligare chans att sticka ut bland konkurrenter, framför allt i segment där bildsökningar är vanliga. Glöm dock inte att tagga upp dessa bilder för att ha chans att synas i bildsöket på Google.

Att optimera produktsidor kan vara ett hårt, men lönsamt arbete. Vi på Pineberry har skribenter som vet hur man skriver SEO-anpassade texter. Kontakta oss på Pineberry om du vill veta mer!

Sidan är senast uppdaterad 2015-09-14

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?