Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vinn Long Tail-trafik med produktsidor

Produktsidor

Med hjälp av unikt innehåll, sökordsanalyser, Rich Snippets samt unika produktbilder kan du på produktsidor slå dina konkurrenter och vinna Long Tail-trafik som faktiskt konverterar.

Att driva en e-butik innebär att du ofta ställs inför ett gäng utmaningar, där SEO är en av dem. Vi har tidigare konstaterat att så många som 39 % av e-handlare saknar H1:a på startsidan, och är tyvärr endast toppen på isberget av SEO-missar som många e-handlare gör. När e-handlare kommer till skott och ska förbättra webbplatsen ur ett SEO-perspektiv ställs de allra flesta e-handlare inför ett problem som det egentligen inte finns någon Quick-Fix för: SEO-vänliga produktsidor för alla tusentals produkter en e-handlare kan ha i sin shop. Nedan listar vi viktiga SEO-element på produktsidor samt vanliga missar och tips på hur man kan lösa dessa.

Innan du som e-butiksägare sätter igång är det viktigt att inse att du har ett stort jobb framför dig, men att detta jobb kan ge en hög avkastning i organisk trafik och försäljning. Vi har så tidigt som 2007 talat om Long Tail och dess potentiella effekter, och det är denna effekt vi vill uppnå med våra produktsidor.

Undvik duplicerat innehåll

Ett av de vanligaste misstag e-handlare gör är att använda sig av den produkttext som de fått av tillverkaren av produkten. Det här leder till att du kommer att ha en produktsida som för Google i stort sett är en kopia av först och främst tillverkaren, men även dina konkurrenter. Givetvis blir det svårt att motivera i det här fallet att Google skulle välja att ranka just din sida före andra vid ett produktsök.

Vi rekommenderar istället en unik brödtext, inte bara ur SEO-perspektiv men även ur ett konverteringsperspektiv. Med en unik brödtext kommer du att stå ut från dina konkurrenter och dessutom kunna skriva en mer säljande text för att få fler besökare att köpa produkten. Det är förstås ett stort arbete att skriva unika produkttexter, men börja med att optimera dina viktigaste produktsidor och jobba dig nedåt. Om du säljer en populär produkt kan ett knep vara att låta besökare kommentera och recensera produkten för att skapa mer innehåll på sidan. Ett annat förslag är att låta besökare ställa frågor om produkten som du kan besvara på produktsidan vilket också skapar unikt innehåll.

Duplicerat innehåll

Gör en sökordsanalys och hitta Long Tail-sökningarna

Med hjälp av Googles Sökordsplanerare, eller om du annonserar i Adwords så kan du se sökningar som gjorts i samband med sökordet. Detta kan vara olika synonymer till produkten men även olika prefix/suffix som är vanliga i ditt segment. Säljer du sängar kan mått som ”120×90”, ”90×90” vara populära sådana, eller om du säljer tröjor kan färger vara ytterligare exempel. Ord som ”Köp”, ”Billigt”, ”Online” i kombination med produktens namn är exempel på typiska ord som är relevanta för e-handlare. Var och en av dessa Long Tail-sökningar kan ha en liten mängd söktrafik, men slår man ihop dem alla blir den aggregerade mängden stor och är dessutom ofta mindre konkurrensutsatta.Long tail

När du gjort din undersökning så kan du implementera dina fynd i titeln, H1:an samt brödtexten på webbplatsen för att öka chansen att synas på dessa sökord.

Rich snippets

Med hjälp av strukturerad data kan du visa ytterligare information i sökresultaten, exempelvis betyg och priser. Har du billiga priser kan visa pris leda till en signifikant ökning av klickfrekvens (CTR). Mer information om vad det är och hur du implementerar detta hittar du här.

Rich Snippets

Unika produktbilder

En unik bild kan, precis som en unik brödtext, leda till högre konverteringsfrekvens och högre CTR organiskt. I och med att de flesta använder sig av den bild de fått av tillverkaren finns här en ytterligare chans att sticka ut bland konkurrenter, framför allt i segment där bildsökningar är vanliga. Glöm dock inte att tagga upp dessa bilder för att ha chans att synas i bildsöket på Google.

Att optimera produktsidor kan vara ett hårt, men lönsamt arbete. Vi på Pineberry har skribenter som vet hur man skriver SEO-anpassade texter. Kontakta oss på Pineberry om du vill veta mer!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner