Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vinn Long Tail-trafik med produktsidor

Produktsidor

Med hjälp av unikt innehåll, sökordsanalyser, Rich Snippets samt unika produktbilder kan du på produktsidor slå dina konkurrenter och vinna Long Tail-trafik som faktiskt konverterar.

Att driva en e-butik innebär att du ofta ställs inför ett gäng utmaningar, där SEO är en av dem. Vi har tidigare konstaterat att så många som 39 % av e-handlare saknar H1:a på startsidan, och är tyvärr endast toppen på isberget av SEO-missar som många e-handlare gör. När e-handlare kommer till skott och ska förbättra webbplatsen ur ett SEO-perspektiv ställs de allra flesta e-handlare inför ett problem som det egentligen inte finns någon Quick-Fix för: SEO-vänliga produktsidor för alla tusentals produkter en e-handlare kan ha i sin shop. Nedan listar vi viktiga SEO-element på produktsidor samt vanliga missar och tips på hur man kan lösa dessa.

Innan du som e-butiksägare sätter igång är det viktigt att inse att du har ett stort jobb framför dig, men att detta jobb kan ge en hög avkastning i organisk trafik och försäljning. Vi har så tidigt som 2007 talat om Long Tail och dess potentiella effekter, och det är denna effekt vi vill uppnå med våra produktsidor.

Undvik duplicerat innehåll

Ett av de vanligaste misstag e-handlare gör är att använda sig av den produkttext som de fått av tillverkaren av produkten. Det här leder till att du kommer att ha en produktsida som för Google i stort sett är en kopia av först och främst tillverkaren, men även dina konkurrenter. Givetvis blir det svårt att motivera i det här fallet att Google skulle välja att ranka just din sida före andra vid ett produktsök.

Vi rekommenderar istället en unik brödtext, inte bara ur SEO-perspektiv men även ur ett konverteringsperspektiv. Med en unik brödtext kommer du att stå ut från dina konkurrenter och dessutom kunna skriva en mer säljande text för att få fler besökare att köpa produkten. Det är förstås ett stort arbete att skriva unika produkttexter, men börja med att optimera dina viktigaste produktsidor och jobba dig nedåt. Om du säljer en populär produkt kan ett knep vara att låta besökare kommentera och recensera produkten för att skapa mer innehåll på sidan. Ett annat förslag är att låta besökare ställa frågor om produkten som du kan besvara på produktsidan vilket också skapar unikt innehåll.

Duplicerat innehåll

Gör en sökordsanalys och hitta Long Tail-sökningarna

Med hjälp av Googles Sökordsplanerare, eller om du annonserar i Adwords så kan du se sökningar som gjorts i samband med sökordet. Detta kan vara olika synonymer till produkten men även olika prefix/suffix som är vanliga i ditt segment. Säljer du sängar kan mått som ”120×90”, ”90×90” vara populära sådana, eller om du säljer tröjor kan färger vara ytterligare exempel. Ord som ”Köp”, ”Billigt”, ”Online” i kombination med produktens namn är exempel på typiska ord som är relevanta för e-handlare. Var och en av dessa Long Tail-sökningar kan ha en liten mängd söktrafik, men slår man ihop dem alla blir den aggregerade mängden stor och är dessutom ofta mindre konkurrensutsatta.Long tail

När du gjort din undersökning så kan du implementera dina fynd i titeln, H1:an samt brödtexten på webbplatsen för att öka chansen att synas på dessa sökord.

Rich snippets

Med hjälp av strukturerad data kan du visa ytterligare information i sökresultaten, exempelvis betyg och priser. Har du billiga priser kan visa pris leda till en signifikant ökning av klickfrekvens (CTR). Mer information om vad det är och hur du implementerar detta hittar du här.

Rich Snippets

Unika produktbilder

En unik bild kan, precis som en unik brödtext, leda till högre konverteringsfrekvens och högre CTR organiskt. I och med att de flesta använder sig av den bild de fått av tillverkaren finns här en ytterligare chans att sticka ut bland konkurrenter, framför allt i segment där bildsökningar är vanliga. Glöm dock inte att tagga upp dessa bilder för att ha chans att synas i bildsöket på Google.

Att optimera produktsidor kan vara ett hårt, men lönsamt arbete. Vi på Pineberry har skribenter som vet hur man skriver SEO-anpassade texter. Kontakta oss på Pineberry om du vill veta mer!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner