Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vinnare och förlorare i den senaste uppdateringen

SEO-data blogg.se

Att det varit skakigt i sökresultaten de senaste veckorna råder väl ingen tvekan om. Google har rullat ut en rad förändringar och det har rörts om rejält i söket. Många kan visa tydliga exempel på hur mycket sämre sidor helt plötsligt fått klart bättre positioner medan bra sidor störtat. Vi kan idag visa de 25 största förlorarna och de 25 största vinnarna i de svenska sökresultaten.

Med hjälp av SEOlytics har vi fått fram data för det svenska indexet. Det mått vi använt är SVR som viktar synlighet på sökord mot värdet på sökorden. En sida som har bra position på ett mycket värdefullt sökord får alltså en väldigt hög poäng, en sida med en bra position på ett mindre värdefullt sökord får något lägre.

Vi skrev tidigare att blogg.se tappat rejält med trafik, här har du nu hela topplistan (du får dela med dig av den så mycket du vill).

9 kommentarer

  1. Intressant Magnus.

    Men är inte den listan från förra veckan? Jag skulle tro att nästa veckas uppdatering av SVR kommer att se mycket mer intressant ut i och med att de stora skiftningarna började igår.

    Kommentar av

    Bernt

  2. Jepp, vi har inte gårdagens data än. Kommer att komma mer spännande grejer :)

  3. Mycket intressant. Angående N.nu så ökar besökstatistiken stadigt och jag har inte sett någon minskning. Men det kan mycket väl vara så att en del hemsidor rankar lägre på de sökord som tas upp av verktyget. Dock är det så att nästan alla lite mer seriösa hemsidor på N.nu brukar koppla egen domän och då försvinner kopplingen till N.nu i statistiken. I min egen statistik räknar jag med även de ca tusen som har kopplat domän.

  4. Jepp, kan ju dessutom tänkas att de med egen domän gått förbi de utan vilket då här ses som ett tapp.

  5. SVR för N.nu har ju dock stigit ordentligt senaste veckorna, så tappet är väl mer en tillbakagång till ”normalnivå”?

    Kommentar av

    Jonas

  6. Riktigt imponerad av SEOlytics som jag påbörjade min trialperiod av igår. Rekommenderar starkt att prova på det! Dock är frågan om det är värt ~300$/mån för någon som inte arbetar på sökmotorkonsult

    Ingen som är sugen på att splitta ett konto? :P

    Kommentar av

    Lukas Brisman

  7. Tänkte fråga om ni har någon aning om hur ofta pingvinen kommer att uppdateras? Sitter med en site som tagit stryk och jag har gjort de förändringar som jag tror att jag behöver göra för att komma tillbaka, därför vore det spännande med en uppdatering så man vet om man är på rätt spår.

    Kommentar av

    Erik Westergård

  8. Ja, som jag förstod på Matt Cutts i Seattle så skulle den uppdateras likt Panda och det har den så vitt jag kan se också gjort.

  9. Jo det har du helt rätt i. Men bara en gång? Eller har jag fel?
    Pandan uppdateras ju ca 1 gång i månaden. Var mer det jag tänkte på. Får hålla tummarna på att det kommer en ny uppdatering snart.

    Kommentar av

    Erik Westergård

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner