Sökmotorkonsult.se

Vinnare och förlorare i den senaste uppdateringen

SEO-data blogg.se

Att det varit skakigt i sökresultaten de senaste veckorna råder väl ingen tvekan om. Google har rullat ut en rad förändringar och det har rörts om rejält i söket. Många kan visa tydliga exempel på hur mycket sämre sidor helt plötsligt fått klart bättre positioner medan bra sidor störtat. Vi kan idag visa de 25 största förlorarna och de 25 största vinnarna i de svenska sökresultaten.

Med hjälp av SEOlytics har vi fått fram data för det svenska indexet. Det mått vi använt är SVR som viktar synlighet på sökord mot värdet på sökorden. En sida som har bra position på ett mycket värdefullt sökord får alltså en väldigt hög poäng, en sida med en bra position på ett mindre värdefullt sökord får något lägre.

Vi skrev tidigare att blogg.se tappat rejält med trafik, här har du nu hela topplistan (du får dela med dig av den så mycket du vill).

Sidan är senast uppdaterad 2012-04-26

9 kommentarer

  1. Intressant Magnus.

    Men är inte den listan från förra veckan? Jag skulle tro att nästa veckas uppdatering av SVR kommer att se mycket mer intressant ut i och med att de stora skiftningarna började igår.

    Kommentar av Bernt

  2. Jepp, vi har inte gårdagens data än. Kommer att komma mer spännande grejer :)

  3. Mycket intressant. Angående N.nu så ökar besökstatistiken stadigt och jag har inte sett någon minskning. Men det kan mycket väl vara så att en del hemsidor rankar lägre på de sökord som tas upp av verktyget. Dock är det så att nästan alla lite mer seriösa hemsidor på N.nu brukar koppla egen domän och då försvinner kopplingen till N.nu i statistiken. I min egen statistik räknar jag med även de ca tusen som har kopplat domän.

  4. Jepp, kan ju dessutom tänkas att de med egen domän gått förbi de utan vilket då här ses som ett tapp.

  5. SVR för N.nu har ju dock stigit ordentligt senaste veckorna, så tappet är väl mer en tillbakagång till ”normalnivå”?

    Kommentar av Jonas

  6. Riktigt imponerad av SEOlytics som jag påbörjade min trialperiod av igår. Rekommenderar starkt att prova på det! Dock är frågan om det är värt ~300$/mån för någon som inte arbetar på sökmotorkonsult

    Ingen som är sugen på att splitta ett konto? :P

    Kommentar av Lukas Brisman

  7. Tänkte fråga om ni har någon aning om hur ofta pingvinen kommer att uppdateras? Sitter med en site som tagit stryk och jag har gjort de förändringar som jag tror att jag behöver göra för att komma tillbaka, därför vore det spännande med en uppdatering så man vet om man är på rätt spår.

    Kommentar av Erik Westergård

  8. Ja, som jag förstod på Matt Cutts i Seattle så skulle den uppdateras likt Panda och det har den så vitt jag kan se också gjort.

  9. Jo det har du helt rätt i. Men bara en gång? Eller har jag fel?
    Pandan uppdateras ju ca 1 gång i månaden. Var mer det jag tänkte på. Får hålla tummarna på att det kommer en ny uppdatering snart.

    Kommentar av Erik Westergård

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?