Sökmotorkonsult.se

Vinnare och förlorare i den senaste uppdateringen

SEO-data blogg.se

Att det varit skakigt i sökresultaten de senaste veckorna råder väl ingen tvekan om. Google har rullat ut en rad förändringar och det har rörts om rejält i söket. Många kan visa tydliga exempel på hur mycket sämre sidor helt plötsligt fått klart bättre positioner medan bra sidor störtat. Vi kan idag visa de 25 största förlorarna och de 25 största vinnarna i de svenska sökresultaten.

Med hjälp av SEOlytics har vi fått fram data för det svenska indexet. Det mått vi använt är SVR som viktar synlighet på sökord mot värdet på sökorden. En sida som har bra position på ett mycket värdefullt sökord får alltså en väldigt hög poäng, en sida med en bra position på ett mindre värdefullt sökord får något lägre.

Vi skrev tidigare att blogg.se tappat rejält med trafik, här har du nu hela topplistan (du får dela med dig av den så mycket du vill).

Sidan är senast uppdaterad 2012-04-26

9 kommentarer

  1. Intressant Magnus.

    Men är inte den listan från förra veckan? Jag skulle tro att nästa veckas uppdatering av SVR kommer att se mycket mer intressant ut i och med att de stora skiftningarna började igår.

    Kommentar av Bernt

  2. Jepp, vi har inte gårdagens data än. Kommer att komma mer spännande grejer :)

  3. Mycket intressant. Angående N.nu så ökar besökstatistiken stadigt och jag har inte sett någon minskning. Men det kan mycket väl vara så att en del hemsidor rankar lägre på de sökord som tas upp av verktyget. Dock är det så att nästan alla lite mer seriösa hemsidor på N.nu brukar koppla egen domän och då försvinner kopplingen till N.nu i statistiken. I min egen statistik räknar jag med även de ca tusen som har kopplat domän.

  4. Jepp, kan ju dessutom tänkas att de med egen domän gått förbi de utan vilket då här ses som ett tapp.

  5. SVR för N.nu har ju dock stigit ordentligt senaste veckorna, så tappet är väl mer en tillbakagång till ”normalnivå”?

    Kommentar av Jonas

  6. Riktigt imponerad av SEOlytics som jag påbörjade min trialperiod av igår. Rekommenderar starkt att prova på det! Dock är frågan om det är värt ~300$/mån för någon som inte arbetar på sökmotorkonsult

    Ingen som är sugen på att splitta ett konto? :P

    Kommentar av Lukas Brisman

  7. Tänkte fråga om ni har någon aning om hur ofta pingvinen kommer att uppdateras? Sitter med en site som tagit stryk och jag har gjort de förändringar som jag tror att jag behöver göra för att komma tillbaka, därför vore det spännande med en uppdatering så man vet om man är på rätt spår.

    Kommentar av Erik Westergård

  8. Ja, som jag förstod på Matt Cutts i Seattle så skulle den uppdateras likt Panda och det har den så vitt jag kan se också gjort.

  9. Jo det har du helt rätt i. Men bara en gång? Eller har jag fel?
    Pandan uppdateras ju ca 1 gång i månaden. Var mer det jag tänkte på. Får hålla tummarna på att det kommer en ny uppdatering snart.

    Kommentar av Erik Westergård

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.