Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vinnare och förlorare i den senaste uppdateringen

SEO-data blogg.se

Att det varit skakigt i sökresultaten de senaste veckorna råder väl ingen tvekan om. Google har rullat ut en rad förändringar och det har rörts om rejält i söket. Många kan visa tydliga exempel på hur mycket sämre sidor helt plötsligt fått klart bättre positioner medan bra sidor störtat. Vi kan idag visa de 25 största förlorarna och de 25 största vinnarna i de svenska sökresultaten.

Med hjälp av SEOlytics har vi fått fram data för det svenska indexet. Det mått vi använt är SVR som viktar synlighet på sökord mot värdet på sökorden. En sida som har bra position på ett mycket värdefullt sökord får alltså en väldigt hög poäng, en sida med en bra position på ett mindre värdefullt sökord får något lägre.

Vi skrev tidigare att blogg.se tappat rejält med trafik, här har du nu hela topplistan (du får dela med dig av den så mycket du vill).

9 kommentarer

  1. Intressant Magnus.

    Men är inte den listan från förra veckan? Jag skulle tro att nästa veckas uppdatering av SVR kommer att se mycket mer intressant ut i och med att de stora skiftningarna började igår.

    Kommentar av Bernt

  2. Jepp, vi har inte gårdagens data än. Kommer att komma mer spännande grejer :)

  3. Mycket intressant. Angående N.nu så ökar besökstatistiken stadigt och jag har inte sett någon minskning. Men det kan mycket väl vara så att en del hemsidor rankar lägre på de sökord som tas upp av verktyget. Dock är det så att nästan alla lite mer seriösa hemsidor på N.nu brukar koppla egen domän och då försvinner kopplingen till N.nu i statistiken. I min egen statistik räknar jag med även de ca tusen som har kopplat domän.

  4. Jepp, kan ju dessutom tänkas att de med egen domän gått förbi de utan vilket då här ses som ett tapp.

  5. SVR för N.nu har ju dock stigit ordentligt senaste veckorna, så tappet är väl mer en tillbakagång till ”normalnivå”?

    Kommentar av Jonas

  6. Riktigt imponerad av SEOlytics som jag påbörjade min trialperiod av igår. Rekommenderar starkt att prova på det! Dock är frågan om det är värt ~300$/mån för någon som inte arbetar på sökmotorkonsult

    Ingen som är sugen på att splitta ett konto? :P

    Kommentar av Lukas Brisman

  7. Tänkte fråga om ni har någon aning om hur ofta pingvinen kommer att uppdateras? Sitter med en site som tagit stryk och jag har gjort de förändringar som jag tror att jag behöver göra för att komma tillbaka, därför vore det spännande med en uppdatering så man vet om man är på rätt spår.

    Kommentar av Erik Westergård

  8. Ja, som jag förstod på Matt Cutts i Seattle så skulle den uppdateras likt Panda och det har den så vitt jag kan se också gjort.

  9. Jo det har du helt rätt i. Men bara en gång? Eller har jag fel?
    Pandan uppdateras ju ca 1 gång i månaden. Var mer det jag tänkte på. Får hålla tummarna på att det kommer en ny uppdatering snart.

    Kommentar av Erik Westergård

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner