Sökmotorkonsult.se

Viral Marknadsföring

Viral-post

Det finns många ”experter” på viral marknadsföring, man pratar om virala loopar och word-of-mouth som de främsta intsrumenten. Personligen är jag alltid lite skeptisk och min bedömning är att trots att många tror att det betyder gratis marknadsföring så är viral marknadsföring ofta rätt dyrt.

Ett av de stora problemen om man vill köpa in tjänsten är att det är en så het bransch (om man ens kan kalla det bransch) att alla som är lite tuffa vill hålla på med det. På samma sätt som när sökmotoroptimering var en purfärsk bransch så finns det inom viral marknadsföring ett stort antal företag som erbjuder tjänsten utan egentlig erfarenhet (det finns förstås de med erfarenhet också men de är ju knappast problemet, eller hur?). En av anledningarna till detta är att man kan lyckas ibland men ändå inte kunna. Jag får ofta känslan av att så fort någon lyckats med en satsning så förvandlas denne till expert och börjar sälja tjänsten.

En av grundförutsättningarna för en viral kampanj är att det finns alltid en chans att den misslyckas, det finns dessutom alltid en chans att den lyckas. Ingen byrå, oavsett hur bra de är, kan med hedern i behåll garantera resultat och samtidigt kan en genomsnittlig klåpare dänga till och göra sin site världskänd över en natt, jag gjorde det med Tankafritt.nu utan större förkunskaper.

Vi har experimenterat mycket med virala kampanjer av olika slag, mest i seo-syfte, men jag vill inte kalla mig expert på viral marknadsföring över huvud taget. Mitt generella råd är alltså att man sak vara extra försiktig när man köper in tjänsten eftersom marknaden ännu är för ung.

Sidan är senast uppdaterad 2022-03-04

6 kommentarer

  1. Finns det ens någon som har kommit med en bra definition av viral marknadsföring?

    Själv är jag helt klart en noob när det kommer till sociala media och viral marknadsföring. I min värld är det som känns mest utmanande med att nå ut i sociala medier med en affärsidé att kommunikationen i dessa medier sker mellan personer, inte mellan en person och ett företag.

    Kommentar av Bernt Johansson

  2. Gillar inte att tillrättvisa men du menar förstås risk att misslyckas istället för chans.. Är det inte så för alla projekt där målet innebär en hög ribba? Vill man vinna så måste man vara beredd att tåla en förlust osv.. I slutet av 90-talet var vi några stycken som hade stora planer på att göra affärer av viral marknadsföring. Då handlade det om att få företag att satsa på tävlingar och varuprover istället för dyrbar bannerannonsering (då var banners det vanligaste sättet att köpa trafik ). Vi, jag, min dåvarande sambo och ett par i USA, drev en sida som hette gigafree som fungerade som ett länkarkiv för siter som erbjöd gratiserbjudanden och tävlingar med priser. Vi hade ca 7000 besökare om dagen och då våg före konkurrenterna så innebar en länk hos oss att länken sedan spreds även till dem. Vi fick både positiv och negativ feedback pga detta. En litet företag som erbjöd gratisparfym hade fick över 15000 förfrågningar dagen efter att länken till deras erbjudande publicerats. Då fanns inte många motsvarande länkarkiv i Sverige. Tappade nästan tråden pga en liten nostalgitripp av mina små grå men det jag vill ha sagt är att Internet fortfarande har den kraften men att det krävs desto mer för att sätta igång drevet.

    Kommentar av Håkan Persson

  3. Bernt, jag har inte ännu sett en bra definition.

    Håkan, du har naturligtvis rätt, risk ska det vara. När det gäller tävlingar och liknande (eller all viral marknadsföring för den delen) så var situationen en helt annan för några år sedan, om du frågar mig. Jag skulle säga att antalet tävlingar och gratisprodukter på nätet har ökat med många tusen procent de senaste åren. Nätet har blivit sådant att det i princip är svårt att ge bort saker gratis.

    Kommentar av Magnus

  4. Hej! Är en student som är intresserad av ämnet viral marknadsförng och därför undrar jag ifall du har något förslag på hur man kan utveckla forskningen inom ämnet?

    Kommentar av Camilla

  5. Camilla, mycket svår fråga. Det jag skulle vara mest intresserad av om jag själv gjorde lite större undersökningar är ROI. Från de diskussioner jag haft med dem som gjort lite större satsningar så är det väldigt svårt att göra en bedömning av return of investment men nästan alla är överens om att det nästan aldrig är värt pengarna.

    En annan intressant sak att titta på skulle vara startpunkter för lyckade virala kampanjer. Det rådet ingen tvekan om att man måste ge varje kampanj en startknuff och det skulle vara intressant att se var, på vilka siter eller bloggar den här första puffen skett när det gått bra.

    Kommentar av Magnus

  6. Vi har en klient som gjort en viral kampanj inom kryddbranschen. Han gjorde helt enkelt en helt vanlig PDF och sände ut den till sina kunder, samt bad dem atta skicka den till 5 st kompisar. Detta resulterade i massor av nya kunder inom någon månad, samt massor av nya besökare till hans hemsida.

    Petter

    Kommentar av Petter

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.