Sökmotorkonsult.se

Virus kan öka din ranking

Få länkar via virusInom sökmotoroptimering förespråkas ofta långsiktighet och att undvika genvägar. Detta är något jag helt och fullt skriver under på. Men icke desto mindre finns det genvägar till bättre ranking. En sådan är faktiskt att bli infekterad av ett virus.

Så här i semestertider vill jag passa på att återberätta en rolig händelse jag varit med om under sommaren. En god vän hörde av sig efter att han fått virus på en av sina webbsajter. Det var första gången han fått ett virus och han undrade om jag hade några råd. Jag är långt ifrån en expert på ämnet men då jag drabbats av virus tidigare har jag tyvärr lite erfarenhet i ämnet.

Viruset gav länkar
Efter en del funderande och testande lyckades vi till slut få bort viruset. De som skapat viruset använde hans sajt som någon form av mellanhand för att fortsätta sprida viruset. Detta i sin tur gjorde att de som hann få viruset via hans sajt länkar till honom (utan att veta om det själva, det var viruset som skapade länkarna).

Från plats 5 till plats 1
Innan viruset rankade min väns sajt 5:a på sitt huvudsökord på Google. Efter viruset, och till följd av de nya viruslänkar han fick, rankar han nu 1:a på sitt huvudsökord. I sammanhanget ska nämnas att det är ett sökord med medelkonkurrens.

Infektera sin egen sajt
Betyder detta att du medvetet ska infektera dina sajter med virus? Nej, självklart inte. Förutom att det är en jobbig resa att bli av med ett virus så finns det många andra negativa saker kopplade med att få virus på din sajt. Dessutom är länkarna som du eventuellt får inte bra länkar utan snarare ganska tveksamma. Men ändå, om du har oturen att drabbas av ett virus så finns i alla fall möjligheten att du kommer ranka lite bättre som en följd.

Sidan är senast uppdaterad 2012-08-01

4 kommentarer

  1. Hejsan Michael,
    Det låter lite som ordspråket; Det värmer bra i början sade han som pinkade i byxorna!
    Jag undrar om du kan komma tillbaka om ett par månader och meddela hur ranking är för din gode vän.
    //Lennart

    Kommentar av Lennart

  2. Lennart,

    Det ska jag absolut göra, det ska bli intressant och se om effekten av länkar sitter kvar på sikt. Sannolikt kommer den inte göra det.

    Kommentar av Michael

  3. Detta fick mig att tänka på alla som bygger mallar till t.ex. Joomla! och delar ut dem helt gratis. I mallen ligger en länk till upphovsmannens website och får på så sätt massor av inlänkar. Under förutsättning att mallen är tillräckligt snygg så att folk vill ha den.
    Förmodligen väldigt effektiv metod att samla på sig hög volym av inlänkar?

    Kommentar av Kristian Svensson

  4. Kristian,

    Det är ett effektivt sätt att få många länkar på. Dock finns det flera exempel numera att Google straffat sajter för just den här typen av länkar. Framförallt om det blir riktigt många länkar som det ju kan bli om man gör ett riktiga bra tema.

    Kommentar av Michael

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?