Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Webbyråer bättre än reklambyråer på sökmotoroptimering


Statistik från vårt populära On Page-verktyg visar att webbyråer är bättre än reklambyråer på sökmotoroptimering. 99 reklambyråer har använt verktyget för att undersöka hur väl deras sajt är sökmotoroptimerad på ordet ”reklambyrå”, i snitt fick de betyg 48,6 av 100 möjliga, att jämföra med webbyråer som fick 55,7 på ”webbyrå”.

I samband med att vårt On Page-verktyg nådde 150 000 körningar för någon vecka sedan publicerade vi statistik kring vilka sökord som var populärast. Till vår glädje fick vi mycket positiv feedback kring denna statistik och vi fick även frågan vilka sökord som var ”bäst”, dvs vilka sökord som fick bäst poäng i On Page-verktyget.

Sagt och gjort så plockade vi även fram detta. Vi passade på att lägga till vem som förbättrat sig mest genom att undersöka första och sista gången som någon använt verktyget.

Det finns många intressanta saker i statistiken. Bland annat ser vi en tydligt skillnad mellan de som optimerar för ”webbyrå” jämfört med de företag som optimerar för ”reklambyrå”. Webbyråerna är tydligt bättre.

Högst poäng får de som optimerar för ”webbhotell” tät följt av ”casino”. Kanske inte så konstigt då båda dessa sökord är bland de mest lönsamma att optimera för. Störst förbättring gör enligt statistiken de som optimerar för ”barnkläder”.

Undersökning av de 30 mest populära sökorden

Poäng för sökmotoroptimering
Plats Sökord Antal sajter Första analysen Sista analysen Förbättring
1 blogg 314 48,6 49,6 1,0
2 webbyrå 294 55,7 61,4 5,7
3 foto 219 47,1 48,5 1,4
4 seo 185 61,2 64,4 3,1
5 webbdesign 177 50,7 57,7 7,0
6 design 160 51,5 53,6 2,1
7 sökmotoroptimering 149 62,7 68,2 5,5
8 poker 146 64 67,1 3,1
9 fotograf 140 46,3 51,1 4,8
10 hemsida 131 48,2 54,7 6,5
11 inredning 126 51,1 53,9 2,8
12 mode 121 45,9 47,3 1,4
13 smycken 119 52,2 59,3 7,1
14 casino 114 67,7 69,7 2,1
15 barnkläder 108 45,5 54,4 8,9
16 google 103 39 39 0,0
17 reklambyrå 99 48,6 52,9 4,3
18 iphone 86 65,2 67,7 2,5
19 catering 81 58,1 63,7 5,6
20 kläder 81 52,3 53,3 1,0
21 sexleksaker 81 53,2 59,4 6,1
22 reklam 79 49,9 51,3 1,4
23 tjäna pengar 79 65 67,8 2,8
24 webbhotell 77 65,5 71,8 6,4
25 musik 75 43,1 45,1 2,0
26 hotell 71 59,9 62,5 2,6
27 rekrytering 68 51,1 54,8 3,7
28 massage 66 52,6 56 3,4
29 konferens 64 58,5 62,2 3,6
30 leksaker 60 60,4 67 6,6
Genomsnitt topp 30 sökord 54,0 57,8 3,8

 

Förklaring till tabellen

– Plats: placering bland mest optimerade sökord i On Page-verktyget.
– Sökord: sökordet som det optimerats för.
– Antal sajter: antalet unika sajter som optimerat för just detta sökord.
– Första analysen: poäng i On Page-verktyget vid första analysen för den unika sajten visat som ett genomsnitt för alla sajter
som optimerat för det sökordet.
– Sista analysen: poäng i On Page-verktyget vid sista analysen för den unika sajten visat som ett genomsnitt för alla sajter som
optimerat för det sökordet. Antalet sökningar som varje sajt har gjort varierar.
– Förbättring: skillnad i poäng mellan första och sista analysen för den unika sajten visat som ett genomsnitt för alla sajter
som optimerat för det sökordet.
– Undersökningen gäller sökningar gjorda under perioden: 090204-110612.

10 kommentarer

  1. Det är ju ganska befogat att det är så det ser ut på marknaden, En Reklambyrå är i min mening en mer traditionell verksamhet med kampanjer och dom har inte riktigt hängt med i den digitala världen. Ser man på en reklambyrås webbsida är dom ofta producerade med Flash och inte alls sökmotorvänliga, det är ju givetvis i brist på kunskap.

    Kommentar av Michael Persson

  2. Roligt att se förändringar, dock ”tråkigt” att folk analyserar och försöker ranka som Webbdo :) Hård konkurrens gör webben bara bättre!

    Kommentar av Pierre

  3. Kul statistik ni presenterar.

    Intressant att det nu är säkerställt att reklambyråer faktiskt rankar sämre än sina kolleger på webbyråer, vilket dock var lite väntat.. Även intressant att fotograf var så populärt.

    Kommentar av Markus Jalmerot

  4. […] veckan släppte vi på Pineberry intressant statistik från vårt SEO-verktyg. Den mest intressanta slutsatsen som vi kunde dra vara att webbyråer är […]

  5. Jag blev totalt nerringd o mailad av sk företag som skulle ha fruktansvärda pengar (100 000 kr var en vanlig summa) för att genom sökmotoroptimering få min webshop att komma längre fram. Nästan alla kunde jag konstatera att det var blufföretag. Ingen var trovärdig.
    Jag gick in på sokmotorkonsult.se o gjorde flera SEO-koller (helt gratis!) Fick massor av tips. Till slut tog jag kontakt med Pineberry för ca 8 månader sedan. Då låg min domän på plats 90. idag ligger jag på första sidan. Det här är det bästa jag gjort för det fungerar ju verkligen.
    Jag skulle aldrig ens våga eller vilja prova något annat.

    Kommentar av Lena Sönnerstedt

  6. Det var roligt att höra Lena, jag är övertygad om att det kommer än mer resultat också. Tror att det är Kristoffer som jobbar med projektet? Skickade ett mail till honom så han inte missar kommentaren.

  7. Hoppas ni tar er ända upp i topp i SERP!

    Kommentar av Petter

  8. Intressant att ”fotograf” är så populärt, ganska oväntat med tanke på att det finns så mycket annat :-)

    Kommentar av Albin Stööp

  9. […] vi några tillfällen är att publicera olika typer av undersökningar. Exempelvis gjorde vi en undersökning 2011 där vi jämförde webbyråer och reklambyråer som genererade ett par länkar till […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner