Webmaster Guidelines blir Google Search Essentials

I torsdags meddelade Google att de byter namn på Webmaster Guidelines till Search Essentials. Även om namnbytet inte var oväntat känns valet av nytt namn långt ifrån självklart.

Förra veckan var händelserik bort i namnbytarfabriken hos Google. Först blev Google Data Studios omdöpt till Google Looker Studios och sen var det Google Webmaster Guidelines tur att få ett nytt namn, och här föll valet på Google Search Essentials.

Ålderdomligt eller parfym

Det är inte förvånande att Google byter namn på Webmaster Guidelines. Redan 2015 döpte Google om Webmaster Tools till Search Console och Google har länge tyckt att ordet ”webmaster” passerat sitt bäst före-datum. Ur det perspektivet är det nästan förvånande att Webmaster Guidelines fick behålla sitt namn i ytterligare sju år.

För egen del gillar jag ordet ”webmaster”. Det finns något charmigt över det som jag inte direkt ser i nya namnet Search Essentials, som snarare får mig att tänka på en parfym.

Smaken är som baken

Sen vet jag att det är lätt hänt att vara nostalgisk när det gäller namn, och att smaken är som baken. Så därför tänkte jag fråga dig vad du tycker om nya namnet Search Essentials? Rösta nedan (och skriv gärna även en kommentar)!

Vad tycker du om namnbytet till Google Search Essentials?

Se resultat

Loading ... Loading ...