Sökmotorkonsult.se

Webmaster Guidelines – när Google gett upp

Fyrtorn

Har du funderat över vilka riktlinjer som till sist hamnar i Googles Webmaster Guidelines? Jag har funderat väldigt mycket över det här för det är långt ifrån allt som hamnar där, det mesta sköter Google som bekant helst automatiskt, det är bara undantagen som hamnar som riktlinjer.

Idag skulle jag vilja spekulera lite så kom ihåg att det här är just det, kvalificerade gissningar på sin höjd. Det är något som verkar väldigt rimligt däremot och jag ska förklara hur jag tänker. Om vi börjar med att fundera på Pandauppdateringen till exempel, Panda gjorde rent hus med content farms. Det finns inget i Webmaster Guidelines som säger att du inte ska driva content farms eller hålla positioner på massor av How To-sökningar. En rimlig anledning till att det inte finns med är för att det spelar ingen roll, Google rensar bort content farms automatiskt med Panda, ingen anledning att ta upp det.

Nyligen ändrade Google sina Guidelines, i första hand gällande content marketing:

Large-scale article marketing or guest posting campaigns with keyword-rich anchor text links

På senare tid har nämligen gästpostande och content marketing varit de dominerande metoderna för att få länkar i SEO-branschen på andra sidan Atlanten. Gästpostande och outreach-kampanjer har fungerat väldigt bra för väldigt många SEO-bolag i USA, det är svårare i Sverige på grund av att det är ett mindre samhälle helt enkelt. Det har fungerat så pass bra att Google vill stävja det.

Min spekulation här, varför väljer man att påpeka just gästpostande eller innehållsmarknadsföring som mot sina riktlinjer? Min gissning är alltså för att man inte kan komma på något automatiskt sätt att lösa det. Det rimliga vore helt enkelt att nedvärdera länkar från gästposter eller från innehållsmarknadsföring men det är ett extremt svårt tekniskt problem att lösa. Hur skulle en algoritm som hittar dessa länkar se ut?

Anledningen att saker tas upp i Webmaster Guidelines kan alltså helt enkelt vara att Google inte klarar av att hitta dem.

 

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

8 kommentarer

  1. Viktigt att nämna här också, att det faktiskt står i ditt citat ”or guest posting campaigns with keyword-rich anchor text links”.

    Google vill alltså inte på något vis hävda att gästbloggning är en dålig idé, eller försöka motverka fenomenet, utan det handlar om keyword stuffing i länktexter på gästblogginlägg.

    Kommentar av Stefan Bergfeldt

  2. En annan tanke är ju att när de vill testa något/har ändrat så vill de se om ökat intresse kring just denna del av Googles algoritm leder till ökat användande/ändrat beteende – och då får de ett bra livetest av huruvida nya uppdateringen funkar bra/dåligt…dvs de kör nåt slags beta-test genom att påverka beteendet hos SEO-firmor…

    Kommentar av Jörgen

  3. Stefan

    De säger också att man skall ha ”no follow” på gästpostlänkar, så det är riktad mot allt vad gästpostande heter, inte bara det med aggressiva ankartexter.

    Kommentar av Christian R

  4. Äsch, våga vägra no-follow

    Kommentar av Stefan Bergfeldt

  5. Förlorarna borde vara dem som följer Googles riktlinjer till punkt och pricka. Om det är så att Google bara nämner sina problemområden i riktlinjerna har man ju allt att vinna på att bryta mot dem. De lydiga blir förlorare medan de olydiga vinner. Men så har det väl alltid varit :-)

  6. Om gästposten är ämnad enbart för länkar är det förmodligen spam och posten borde inte publiceras överhuvudtaget? Är gästposten är av kvalitet och länkarna relevanta b o r d e rimligtvis länkar vara positivt och inte använda no-follow alls. Sen när blev det fult att korsreferera till vidareläsning i en seriöst skriven artikel?

    Galenskaper!

    Säger inte emot, håller bara med den kvalificerade gissningen om att de där riktlinjerna är något som Google inte klarar av att bena ut. Därför är det nog inte så mycket man behöver bry sig om så länge man gör saker på ett snyggt sätt. Sen tror jag att det är otroliga skillnader på kvalitet och vad folk t r o r är kvalitet… Finns väl risk att folk börjar gästposta som galningar och skapa content farms fastän ägaren tycker att han sitter på kvalitetsinnehåll. Tror det mest är sådant Google vill åt.

    Finns snart inga länkar kvar med allt detta prat om naturrrrrrrrligt. Internet är verkligen onaturligt…

  7. Hejsan Magnus,
    Att Google har börjat nervärdera gästposter m.m. har jag sakt i snart ett år och att Google kommer jämnföra dem med kataloger och kalla dem mer eller mindre för spam.
    Många seo företag har artikel skrivare som bara sprutar ut artiklar som de spinner runt och skapat 10-12 liksinta artiklar med länkar som de försöker trycka in på olika bloggar.

    Kommentar av Lennart Heleander

  8. Lennart, du måste ju skilja päron och äpplen också. Spam kommer alltid vara spam oavsett hur det distribueras.

    Ett gästinlägg i en blogg kan tillföra jättemycket värde. Google vill dock ändå att man använder nofollow om man länkar till någon av sina egna sidor.

    Hur Google med en algoritm ska kunna avgöra vad som är vad går inte förutsatt att den som skriver inlägget tar vissa försiktighetsåtgärder, som t.ex.
    – Undvika att länka till orelaterat innehåll
    – Undvika att använda en upprepande författarbeskrivning med länkar

    Det största problemet är att klara en manuell granskning om man använder gästbloggande som en nyckelmetod i ens SEO. Ska man klara det bör man aldrig nämna att man gästbloggar och länka till sin egen sida så det känns och ser naturligt ut i innehållet och gärna med andra länkar också.

    Kommentar av Fredrik Eriksson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!