Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Webmaster Guidelines – när Google gett upp

Fyrtorn

Har du funderat över vilka riktlinjer som till sist hamnar i Googles Webmaster Guidelines? Jag har funderat väldigt mycket över det här för det är långt ifrån allt som hamnar där, det mesta sköter Google som bekant helst automatiskt, det är bara undantagen som hamnar som riktlinjer.

Idag skulle jag vilja spekulera lite så kom ihåg att det här är just det, kvalificerade gissningar på sin höjd. Det är något som verkar väldigt rimligt däremot och jag ska förklara hur jag tänker. Om vi börjar med att fundera på Pandauppdateringen till exempel, Panda gjorde rent hus med content farms. Det finns inget i Webmaster Guidelines som säger att du inte ska driva content farms eller hålla positioner på massor av How To-sökningar. En rimlig anledning till att det inte finns med är för att det spelar ingen roll, Google rensar bort content farms automatiskt med Panda, ingen anledning att ta upp det.

Nyligen ändrade Google sina Guidelines, i första hand gällande content marketing:

Large-scale article marketing or guest posting campaigns with keyword-rich anchor text links

På senare tid har nämligen gästpostande och content marketing varit de dominerande metoderna för att få länkar i SEO-branschen på andra sidan Atlanten. Gästpostande och outreach-kampanjer har fungerat väldigt bra för väldigt många SEO-bolag i USA, det är svårare i Sverige på grund av att det är ett mindre samhälle helt enkelt. Det har fungerat så pass bra att Google vill stävja det.

Min spekulation här, varför väljer man att påpeka just gästpostande eller innehållsmarknadsföring som mot sina riktlinjer? Min gissning är alltså för att man inte kan komma på något automatiskt sätt att lösa det. Det rimliga vore helt enkelt att nedvärdera länkar från gästposter eller från innehållsmarknadsföring men det är ett extremt svårt tekniskt problem att lösa. Hur skulle en algoritm som hittar dessa länkar se ut?

Anledningen att saker tas upp i Webmaster Guidelines kan alltså helt enkelt vara att Google inte klarar av att hitta dem.

 

8 kommentarer

  1. Viktigt att nämna här också, att det faktiskt står i ditt citat ”or guest posting campaigns with keyword-rich anchor text links”.

    Google vill alltså inte på något vis hävda att gästbloggning är en dålig idé, eller försöka motverka fenomenet, utan det handlar om keyword stuffing i länktexter på gästblogginlägg.

    Kommentar av Stefan Bergfeldt

  2. En annan tanke är ju att när de vill testa något/har ändrat så vill de se om ökat intresse kring just denna del av Googles algoritm leder till ökat användande/ändrat beteende – och då får de ett bra livetest av huruvida nya uppdateringen funkar bra/dåligt…dvs de kör nåt slags beta-test genom att påverka beteendet hos SEO-firmor…

    Kommentar av Jörgen

  3. Stefan

    De säger också att man skall ha ”no follow” på gästpostlänkar, så det är riktad mot allt vad gästpostande heter, inte bara det med aggressiva ankartexter.

    Kommentar av Christian R

  4. Äsch, våga vägra no-follow

    Kommentar av Stefan Bergfeldt

  5. Förlorarna borde vara dem som följer Googles riktlinjer till punkt och pricka. Om det är så att Google bara nämner sina problemområden i riktlinjerna har man ju allt att vinna på att bryta mot dem. De lydiga blir förlorare medan de olydiga vinner. Men så har det väl alltid varit :-)

  6. Om gästposten är ämnad enbart för länkar är det förmodligen spam och posten borde inte publiceras överhuvudtaget? Är gästposten är av kvalitet och länkarna relevanta b o r d e rimligtvis länkar vara positivt och inte använda no-follow alls. Sen när blev det fult att korsreferera till vidareläsning i en seriöst skriven artikel?

    Galenskaper!

    Säger inte emot, håller bara med den kvalificerade gissningen om att de där riktlinjerna är något som Google inte klarar av att bena ut. Därför är det nog inte så mycket man behöver bry sig om så länge man gör saker på ett snyggt sätt. Sen tror jag att det är otroliga skillnader på kvalitet och vad folk t r o r är kvalitet… Finns väl risk att folk börjar gästposta som galningar och skapa content farms fastän ägaren tycker att han sitter på kvalitetsinnehåll. Tror det mest är sådant Google vill åt.

    Finns snart inga länkar kvar med allt detta prat om naturrrrrrrrligt. Internet är verkligen onaturligt…

  7. Hejsan Magnus,
    Att Google har börjat nervärdera gästposter m.m. har jag sakt i snart ett år och att Google kommer jämnföra dem med kataloger och kalla dem mer eller mindre för spam.
    Många seo företag har artikel skrivare som bara sprutar ut artiklar som de spinner runt och skapat 10-12 liksinta artiklar med länkar som de försöker trycka in på olika bloggar.

    Kommentar av Lennart Heleander

  8. Lennart, du måste ju skilja päron och äpplen också. Spam kommer alltid vara spam oavsett hur det distribueras.

    Ett gästinlägg i en blogg kan tillföra jättemycket värde. Google vill dock ändå att man använder nofollow om man länkar till någon av sina egna sidor.

    Hur Google med en algoritm ska kunna avgöra vad som är vad går inte förutsatt att den som skriver inlägget tar vissa försiktighetsåtgärder, som t.ex.
    – Undvika att länka till orelaterat innehåll
    – Undvika att använda en upprepande författarbeskrivning med länkar

    Det största problemet är att klara en manuell granskning om man använder gästbloggande som en nyckelmetod i ens SEO. Ska man klara det bör man aldrig nämna att man gästbloggar och länka till sin egen sida så det känns och ser naturligt ut i innehållet och gärna med andra länkar också.

    Kommentar av Fredrik Eriksson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Facebook Shops

Gratis e-handel med nya Facebook Shops

Facebook lanserade en stor nyhet i går. Med Facebook Shops kommer e-handlare kostnadsfritt kunna lägga upp och sälja sin produkter via Facebook. Ännu en av internetgiganterna som ger sig in i kampen med Amazon.

Arg panda

Analys av May 2020 Core Update

Den 4 maj rullade Google ut en större uppdatering av algoritmen. Vi har analyserat vilka webbplatser som påverkats och vad de har gemensamt i syfte att försöka förstå vilka förändringar Google har gjort.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 61

#61 Intern konkurrens

Så var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Det sextioförsta i ordningen. Denna gång pratar Sara, Micke och Nicklas om rankingfaktorer, intern konkurrens och Facebook Campaign Budget Optimization. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner