Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Yahoo Linkdomain – Borta

Titta på Länkar vid havet

Ända sedan det blev klart att Yahoo skulle börja använda sig av Microsofts motor för sitt sök har sökmotoroptimerare runt om i världen oroat sig för Yahoos fantastiska Linkdomain. Med Linkdomain (och Link:)har man kunnat se inlänkar till vilken sida eller site som helst på nätet. Googles eget Link-kommando har aldrig varit i närheten så bra. Ryktet säger att idag rullar Yahoo ut förändringen, Linkdomain försvinner.

Jag kan inte hitta något som sagts från Yahoo om det här men det är onekligen så att en del sökningar inte fungerar. En sökning för att få alla länkar till Sokmotorkonsult.se som inte kommer från samma domän (Linkdomain:Sokmotorkonsult.se -domain:sokmotorkonsult.se) fungerar t ex inte på vanliga Yahoo längre (testa). På svenska Yahoo fungerar samma sak däremot (så här).

Om du låter bli att ta bort länkar från den egna domänen kommer du till Site Explorer som förr och då fungerar det som det gjort tidigare (se själv). Det här kan vara tecken på ganska mycket olika saker och det är kanske för tidigt att spekulera i vad som egentligen händer. Om det skulle vara så att det här är början på att Yahoo tar bort Linkdomain helt så blir det klart svårare för sökmotoroptimerare eftersom det (enligt mig iaf) är det bästa verktyget för att kolla inlänkar.

Det finns förstås lite alternativ men inget som är riktigt så vasst som Yahoos Linkdomain. Om du börjar bli nervös skulle jag nog rekommendera att du tar en titt på SEOMOZ Open Site Explorer (tidigare Linkscape). Det är ett litet verktyg som dessutom tillhandahåller en del extra funktioner.

18 kommentarer

  1. Jodå, det är ju Yahoos funktion för det. Risken är väl att om de börjat plocka bort funktionen så kan det kanske bli så som många varit oroade för, att den tas bort helt.

    Den diskussion som tidigare varit är att om Yahoo nu börjar med Bings sök (vilket de kommit överens om att göra) så kommer ju förmodligen Yahoo-specifika funktioner försvinna. När det på vissa ställen faktiskt ramlat bort funktioner kan man ju gissa att det kommer hända på resten av platserna med. Det är som sagt overifierat så det handlar bara om rykten men jag tyckte det var tillräckligt viktigt att skriva om i alla fall.

    Kommentar av Magnus

  2. Inte kul om sådana här funktioner börjar försvinna. Som sagt funkar ju inte ens Google variant hälften så bra. Trist!

    Kommentar av

    Olof Fredriksson

  3. Jag håller tummarna för att linkdomain stannar kvar då jag har för vana att använda det verktyget. Men om Yahoo skulle ta bort det så tror jag nog att det kommer dyka upp lika bra eller bättre alternativ.

    Kommentar av Kristian

  4. Det suger om det försvinner. De flesta verktygen som finns idag använder sig API från Yahoo, dock inte alla. Jag tycker Yahoo ger bäst svarl.

    Kommentar av Fredrik

  5. Jag håller med om att det är synd om det verktyget försvinner. Som fredrik sa så bygger många länkverktyg på yahoo’s, så det är mer som försvinner.

    Kommentar av Kim

  6. Yahoo har väl alltid haft en konstig strategi på nätet? T.ex. hur länge har inte dem ägt och kört altavista (via Overture) och yahoo samtidigt? Och så går dem ihop med Microflopp och Bing när det gäller sök… Det blir tredje sökteknologin, och kanske även tredje floppen om vissa söktjänster faller bort samtidigt.

    Kommentar av Marcus

  7. Altavista las mer eller mindre ner för bra länge sen om jag inte minns fel. Finns bara en site kvar, ingen som driver den.

    Kommentar av Magnus

  8. Hoppas verkligen att de bestämmer att ha det kvar då det är mitt främsta verktyg när jag jobbar med SEO.

    Kommentar av

    SuperAffiliate

  9. Tycker det funkar bra, hände inget?

    Kommentar av Jonas

  10. Ja, det är synd om det försvinner, men jag håller med att det inte verkar fungera längre. Tack för tipset om SEOMOZ, känns som om det är lite enklare att jobba med och att få ut annan info än från Yahoo. T ex om man väljer linking domains i stället för linking pages. Ett bra sätt att upptäcka Sitewide länkar. Hittade en webbyrå som hade över 2400 pages och under 50 domains.

  11. Open Site Explorer är verkligen bra men jag upplever i många lägen att det tyvärr inte alls täcker in ett så stort omfång som Yahoo.

    Kommentar av Magnus

  12. Upplever Open Site Explorer som klart sämre än Yahoo’s i dagsläget. Hoppas verkligen inte att Yahoo plockar bort möjligheten att kolla backlinks.. vilket jag inte tror de kommer göra inom de närmaste året. Ifall de gör det, så tror jag ev. att Google kan ‘offra’ sig att visa mer. Lite samma som hände vid övergången från Overture till Google Adwords Keyword Tool..

    Kommentar av

    Markus Jalmerot

  13. Jag har fått känslan av att Google faktiskt inte vill visa men det kan vara så att du har rätt.

    Kommentar av Magnus

  14. Ja, Sverige får fortfarande se av någon anledning.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner