Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

YouTube SEO – 12 tips för att ranka högt på YouTube

Att anpassa sitt innehåll baserat på vad för innehåll som Google faktiskt vill visa blir allt viktigare. I detta inlägg går vi igenom YouTube SEO, och specifikt hur man rankar videos högt på YouTube och Google, de största sökmotorerna i Sverige.

Googles mål är att visa så relevanta svar på sökarens fråga som möjligt, oavsett vilket medium svaret än kommer i. Det är inte alltid klart att frågan svaras på bästa sätt i textform, och detta förstår Google. Ponera att du skall knyta en slips för första gången, vad skulle du välja: att läsa en guide eller att faktiskt se exakt hur man skall göra?

Enligt Google verkar de flesta föredra det sistnämnda.

Vårt jobb som sökmotorkonsulter handlar inte bara om att få hemsidor att ranka högt på Google, utan det handlar om att synas på sökord som potentiella konsumenter söker efter, och att se till att kunden i fråga finns där. I vissa fall, som exemplet ovan, är video vad som dominerar sökresultaten och då bör vi inte vara rädda för att rekommendera att kunden skapar en video för detta sökord. Samma gäller även bildsöket.

YouTubes algoritm baserar sig i mångt och mycket kring samma principer som vanlig on-page SEO, men det finns en del knep för att ranka högre. Några av dessa är bl.a. att döpa filnamnet till sökordet och att använda taggar på ens video.

12 tips för att ranka på YouTube

1. Kanaltitel

Se till att skapa en YouTube-kanal med ett tydligt namn och som innehåller ert sökord. Ett exempel kan vara ”Kostymnisse – Kostym Stockholm”, där sökordet vi vill ranka på är ”Kostym Stockholm”.

2. Anpassa kanalen

Lägg till en kanalikon, kanalbild och kanalbeskrivning. Se din kanal som ett skyltfönster. Precis som i övriga fall gillar Google text, fyll på med mer text!

3. Filnamn

Filnamnet på videon ska innehålla sökordet som du vill ranka på (t.ex. ”Kostym Stockholm”). YouTube kan i vissa fall döpa om namnet på filen, kontrollera att det heter korrekt även när du laddat upp det.

4. Videoklippets titel

Videoklippets titel ska innehålla sökordet. Gärna i en mening och inte bara sökordet. Se till att sökordet kommer först eller åtminstone tidigt i meningen.

5. Beskrivning

Precis som med bilder kan Google inte förstå vad videon handlar om. Så här gäller det att ha en tydligt och framförallt utförlig beskrivning om videoklippet. Ha med sökordet tidigt i beskrivningen och nämn det gärna flertalet gånger. Se till att texten är unik, dvs kopiera inte den från någon annan sida. Duplicerat innehåll är aldrig bra ur en SEO-synpunkt.

6. Videons kvalité

Kvaliteten på videoklippet ska vara bra. En högkvalitativ video rankar generellt högre än ett klipp med sämre kvalitet. Se till att det inte är för tungt att ladda för användaren. Hitta en bra kompromiss mellan SEO och användarvänlighet. Extra viktigt då många av visningarna sker på mobila enheter idag som generellt sätt har sämre hastighet än desktop.

7. Video taggar

Glöm inte att tagga klippet med taggar. Här bör man se över sekundära sökord och synonymer till sitt sökord man vill synas på. YouTube kan ha svårt att förstå innehållet i en video, och ännu svårare att därefter matcha ett sökord mot en viss video. Se till att nämna sekundära sökord och synonymer så att ni rankar högt även på dessa.

Detta kan liknas med meta taggar som förut användes för hjälpa Google förstå en sidas relevans, men som nu är en förlegad metod som Google ej använder sig av.

8. Off-page SEO

Länka gärna till klippet från olika sajter för att stärka klippet. Se till att göra det på lämpliga sidor, undvik startsidor, site-wide länkar och andra sidor ni försöker ranka med. Då riskerar de andra sidorna att tappa i ranking på dessa sajter, detta då ni späder ut er länkkraft.

9. Interaktioner

Interaktioner är en viktig del av att ranka på YouTube, och gärna ett löpande flöde av interaktioner. Detta i form av antalet som klickar in på just din video (click-through-rate), hur många som gillar vs. hur många som ogillar ett videoklipp, hur många delningar som klippet får (detta är kopplat till punkt 8) och antal som prenumererar efter att de sett videon.

Detta kan påverkas genom att skapa en snygg och klickvänlig thumbnail (miniatyrbild på svenska), be folk att prenumerera, gilla och dela videon, men även att göra något som folk reagerar på och vill kommentera kring (t.ex. en felstavning i undertexterna).

Här är även end cards något som kan använda för att få folk att kolla på resten av era videos, prenumerera eller klicka in sig på er sajt.

10. Visningstiden (watch time)

Många anser att visningstiden spelar en roll på hur högt man syns på Google. Och det låter rimligt, en video som kollas på längre kommer YouTube vilja premiera, detta då de kan få in fler annonser i dessa videoklipp än i de med kort visningstid. Här handlar det om att använda bl.a. cliffhangers, se till att videon håller sig intressant nog för att stanna på den längre. Självfallet hjälper även längre videoklipp då de generellt kommer kollas på längre än ett kortare videoklipp.

11. Lägg till undertexter

Undertexter är en till del av on-page där vi kan hjälpa YouTubes algoritm förstå vad videon handlar om. Detta är samma princip som alt-attribut på hemsidor, det är lämpat för tillgänglighet och ur SEO-synpunkt bör man alltså nämna sökordet (på ett relevant sätt). Generellt sett skulle vi säga att det är lättare att nämna sökordet i undertexterna då du antagligen nämner det i videon än att försöka få in ”Kostym Stockholm” in i ett alt-attribut på ett naturligt sätt.

12. Spellistor

Har du flera videos runt samma ämne? Skapa en spellista där du optimerar spellistans titel och beskrivning mot sökordet du vill synas på. Här skulle ”stiltips” kanske vara ett bra samlingssökord för dina videos om att knyta slips, knyta skosnören och att matcha näsduk med skjorta.

 

Tips: Ahrefs har numera data för YouTube

Med nya Keyword Explorer så har numera Ahrefs slagit upp dörrarna för att få data från fler sökmotorer än bara Bing och Google. Numera kan vi även få det från Amazon, Yahoo, Yandex och, den mest spännande för oss i denna artikel, YouTube.
Ranka på YouTube med Youtube SEO

Skriv in ditt huvudsökord, klicka på sök och bli presenterad med hur sökbeteendet kring detta ser ut.

ahrefs youtube SEO data

Vill du grotta ner dig mer?

https://backlinko.com/how-to-rank-youtube-videos

https://ahrefs.com/blog/youtube-seo/

https://blog.hubspot.com/marketing/youtube-seo

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Amazon advertising

Amazon Advertising – Annonsering på Amazon Ads

Annonsering på Amazon är en av grundstenarna i att lyckas med satsningen på Amazon. Vi går i artikeln igenom de olika delar annonsörer behöver tänka på för att lyckas med sin annonsering på Amazon.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner