Brödtext

Lär dig hur du skriver en brödtext som både användare och sökmotorer gillar

Brödtext

En av de bättre investeringarna du kan göra om du vill öka din sajts synlighet i sökmotorerna är att satsa på textinnehåll av bra kvalitet. Ibland brukar man prata om SEO-text, men det bästa utgångspunkten när du skriver är oftast inte SEO utan att du skriver för en riktig besökare – det vill säga texten ska vara läsvärd, välskriven och skänka ett mervärde.

Med det sagt krävs de också att texten anpassas för att sökmotorerna ska förstå och uppskatta innehållet. Börja med att skriva dina texter för besökare, och säkerställ sedan att de även uppfyller följande krav:

  • Texten är unik
    Det är mycket viktigt att en webbsidas text är unik. Innehållet får inte vara kopierat (duplicerat) från andra delar av ens sajt eller från andra sajter. Sidor med kopierat innehåll nedvärderas nämligen av sökmotorer. Sökmotorerna strävar efter att presentera ett så varierat sökresultat som möjligt och visar därför hellre upp sidor som har unikt innehåll än flera sidor som visar upp exakt samma innehåll. Detta innebär naturligtvis inte att det är helt förbjudet att använda sig av citat, men om du citerar längre texter bör du länka tillbaka till originalkällan.
  • Det finns en bra mängd text
    Ju mer text du skriver på en sida desto mer innehåll har sökmotorerna att avläsa när de utvärderar sidans relevans. Hur mycket text som är rimligt att fylla en sida med beror naturligtvis på vad sidan handlar om och hur mycket som faktiskt finns att säga om ämnet eller produkten. Driver du en blogg är det naturligt att varje sida innehåller mer text än om du driver en e-handel med många produktsidor där texten endast utgörs av produktbeskrivningen. Ett riktmärke att gå efter är att försöka fylla en sida med omkring 300 ord text, men som sagt; en bra faktasida kan innehålla betydligt mer och på en produktsida kan det räcka med att skriva 100 – 200 ord.
  • Dela upp texten i stycken
    Tänk på att innehållet ska vara relevant och intressant för läsaren. Därför bör man dela upp texten i stycken som gör texten mer lättläst och användarvänlig. Dessutom kan man få in fler underrubriker (h2, h3 osv), vilket gör att man enklare kan betona vad sidan handlar om, än i en lång text.
  • Den innehåller synonymer och böjningar
    Sökmotorerna blir allt bättre på att förstå synonymer och olika böjningar på ord. Använd därför gärna synonymer när du skriver dina texter om du upplever att flytet i texten förbättras. Med det sagt så har sökmotorerna fortfarande svårt att tolka slang och lokala variationer, så om du har en sida som handlar om cyklar bör du naturligtvis inte byta ut samtliga omnämningar av ordet ”cykel” mot ordet ”hoj”.
  • Den innehåller inte keyword stuffing
    Att fylla brödtexten till bredden med ett sökord kallas ”keyword stuffing” och kan vara direkt skadligt för sidan. Undvik därför att nämna ditt sökord allt för många gånger på sidan. Det är en metod som historiskt sett fungerade väldigt bra för att ta positioner i äldre sökmotorer, men i och med att de idag fokuserar på att visa sidor av hög kvalité nedvärderas sidor som har en allt för hög densitet av sökord. Den naturliga följdfrågan blir då – hur ofta får man använda ett sökord utan att det blir skadligt? Naturligtvis går det inte ge en exakt siffra, utan du får helt enkelt gå efter hur pass väl texten flyter när du läser den. Skriver du hundra ord om ett ämne kanske du nämner ämnet en till tre gånger. Skriver du femtio ord kommer du antagligen nämna ordet ungefär lika många gånger, men det innebär inte att texten är för tät med nyckelord.

Vill du investera i SEO-anpassad text med hjälp av våra fantastiska skribenter på Pineberry? Kontakta oss för offert.

Vill du ha en offert?


Vill du ha en offert av oss? Fyll i dina uppgifter så återkommer vi med ett förslag!

*” anger obligatoriska fält

En offert från oss är kostnadsfri och ej bindande. Genom att skicka dina uppgifter samtycker du till vår integritetspolicy.
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.